Art. 36 valhem KB 1/12/1975

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Hedwig Smet

Art. 36 valhem KB 1/12/1975

Bericht door Hedwig Smet »

Geachte,

In de rubriek voertuigen, meer bepaald de motordrie- en de motorvierwielers, staat er vermeld dat ze verplicht zijn de valhelm te dragen, maar met de opmerking dat quads die zijn ingeschreven als landbouwvoertuig niet aan deze verplichting zouden moeten voldoen.

Mijn inziens is dit niet juist, als men art 36 eerste zin leest staat er:
De bestuurders en passagiers van drie- en vierwielers met motor en van bromfietsen, zonder passagiersruimte, moeten een valhelm dragen.

En in art.36 zijn enkel de postbodes vrijgesteld van helmdracht als zij brieven bestellen huis aan huis.

Volgens mij maakt het niet uit of een quad is ingeschreven als landbouwvoertuig. Mijn inziens is de helm verplicht wanneer men zich op de openbare weg verplaatst. Of is hier rechtspraak van ?

Met vriendelijke groeten,
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Ik kan niet onmiddellijk terugvinden waar ik die uitzondering gelezen heb. Ik heb even rondgekeken bij wegcode, waar dit ooit aan bod geweest is.
Quote:

Valhelm
Quote:
K.B. 01/12/1975 – Art 36

De bestuurders en passagiers van drie- en vierwielers met motor en van bromfietsen, zonder passagiersruimte, moeten een valhelm dragen.

De bestuurders en passagiers van motorfietsen moeten een valhelm dragen behalve wanneer zij, conform de bepalingen van artikel 35.1.2., de veiligheidsgordel dragen of vervoerd worden in een ander bevestigingssysteem en op voorwaarde dat het voertuig een passagiersruimte heeft wanneer de vrijstellingen van de draagplicht van de veiligheidsgordel, bepaald in artikel 35.2.1., 3°, 4°, 6° en 7°, van toepassing zijn, moet de valhelm gedragen worden deze bepalingen zijn van toepassing op de driewielers met motor zonder passagiersruimte, waarvan de ledige massa gelijk is aan of hoger dan 400 kg.
.
Op een quad (bromfiets klasse B of vierwieler met motor) waar slechts één zitplaats (bestuurder) is, moet de helm gedragen worden. Van zodra er een passagiersruimte voorzien is zou dit niet moeten.

De grote vraag is : “wat bedoelt de wetgever met een passagiersruimte?â€Â
Plaats reactie