Bromfiets vraag 19

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Jan Sannen

Bromfiets vraag 19

Bericht door Jan Sannen »

Onderstaande vraag 19 in de reeks vragen voor rijbewijs bromfiets A3 heeft als antwoord dat blauw voorrang heeft.
Volgens mij is dit niet juist en heeft bruin voorrang van rechts omdat dit de regel is bij het ontbreken van signalisatie dat het anderrs zou zijn????
Het antwoord is volgens uw corrector antwoord A, blauw.
Discussie met de zoon, dochter en haar vriend died zeggen dat ik ongelijk heb en dat het aangegeven antwoord wel juist is, blauw dus.
Graag de reden waarom blauw voorrang heeft op bruin????

Bij voorbaat dank.

Jan Sannen
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

A3 VRAAG 19

Beste Jan

Laten we meteen de knoop doorhakken: jij hebt ongelijk in deze discussie.

Toch moet ik toegeven dat, wanneer je deze vraag vandaag in 10 rijscholen zou stellen, men in 8 rijscholen nog gaat beweren dat jij gelijk hebt.

Wat zien we:
Een bruine bromfietser die van rechts komt t.o.v. de blauwe.
Een doorlopend fietspad waarover hij moet rijden.
Geen verkeersborden.

Vroeger was het makkelijk. De bruine komt van rechts, er staan geen borden, dus geldt op dit kruispunt voorrang van rechts.

Maar in het KB dat een aantal maanden geleden verscheen (sorry dat ik de datum niet kan opzoeken) staat nu vermeld:

Een bestuurder die een manoeuvre doet (o.m. rijden over een strook die niet voor hem bestemd is) verliest zijn voorrang of moet voorrang.
verlenen.

Kijk even op dit forum onder het topic RIJBEWIJS B en de titel "Fietspad en voorrang van rechts" van vandaag.
Daar zie je o.m. een brief van de Dienst Mobiliteit en het standpunt van GOCA.
Plaats reactie