Mag ik met B motor besturen

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Gilbert Lefevre

Mag ik met B motor besturen

Bericht door Gilbert Lefevre »

Geachte heer,

Ik heb een vraag over het motorrijbewijs?

Ik ben in bezit van een rijbewijs B sinds 1989.ik rijd momenteel met een motor met een cilinderinhoud van 125 cc en 11kw.

Klopt het dat ik een motor mag besturen onder of gelijk aan 25kw (vb 250cc) met dit type rijbewijs?

Ik vraag dit omdat ik veel advertenties zie waar bijstaat:motor geschikt VOOR KLEIN RIJBEWIJS.En ik heb op een rijbewijs van een MOTOR gezien dat ddar staat:HOGER DAN 25KW.

Graag een duidelijk antwoord,want ik heb al 2 verschillende standpunten gehoord!





Met vriendelijke groet



Gilbert
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Gilbert,

In verband met verkeersrecht wordt heel veel onjuiste informatie verspreid, en helaas ook door personen die beter zouden moeten weten, zoals politieagenten.

We raden je daarom aan je met je vragen te wenden tot betrouwbare bronnen, zoals dit forum en het partnerforum Christophoros, waar we de tijd en de moeite nemen om de rechtsbronnen te raadplegen en zo nodig onderling overleg te plegen alvorens een antwoord te formuleren. Als de regelgeving, de rechtspraak en de rechtsleer geen eenduidig antwoord verstrekken, vermelden we dat ook.

Het antwoord op jouw vraag vinden we in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs:
Quote: Titel VII: Opheffingsbepalingen, overgangsbepalingen en inwerkingtreding

Artikel 90 quater

Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B en afgegeven vóór 1 september 2001, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.
Het zogenaamde "klein rijbewijs A" is geldig voor het besturen van motorfietsen met een vermogen van maximum 25 kW en een vermogen van maximum 0,16 kW per kg gewicht (om dit te berekenen, deel je het vermogen in kW door het gewicht van de motorfiets in kg). Vele van deze motorfietsen mag jij dus niet besturen, namelijk wanneer ze een cilinderinhoud hebben van meer dan 125 cm³ of een maximum vermogen van meer dan 11 kW.

De te volgen procedure als je zwaardere motorfietsen wil besturen vind je onder meer hier.

Indien je je rijbewijs bekomen had vóór 1 januari 1989, dan mocht je met alle motorfietsen rijden:
Quote: Artikel 78

De rijbewijzen, conform het model van bijlage 9, blijven geldig voor het besturen van motorvoertuigen volgens de volgende regels :

...

2° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B laat toe voertuigen van de categorieën A3, A, B en B+E te besturen

...
Quote: Bijlage 9: Model van het rijbewijs afgeleverd vóór 01-01-89
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik vrees van niet. Dat is alleen als je je rijbewijs gehaald hebt voor 01/01/1989 en ik denk dat je daar net buiten valt.

Klik hiernaast eens op Links en ga dan naar de topic rijbewijs
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie