Inhalen met moto

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Michiel
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2005, 00:00

Inhalen met moto

Bericht door Michiel »

Hallo! Ik heb een vraagje: Mogen motards elkaar inhalen op hetzelfde rijvak?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ja, dat mag.

Voor de ingehaalde motorrijder, die in principe de ganse breedte van de rijstrook mag benutten, gelden volgende verplichtingen:
Quote: AR 9.3
...
De bestuurder mag echter niet de inhaalbewegingen hinderen waarmee achterliggers begonnen zijn.
Quote: AR 16.7
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.
Voor de inhalende bestuurder geldt:
Quote: AR 16.5
Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Jozef schreef:
Voor de ingehaalde motorrijder, die in principe de ganse breedte van de rijstrook mag benutten, gelden volgende verplichtingen:
Toch even vermelden dat de motorfietser in zijn rijstrook zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan moet blijven. (art. 9.3.1)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Toch even vermelden dat de motorfietser in zijn rijstrook zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan moet blijven.
Waarop slaat het dan dat de bestuurder van een moto nu de hele rijstrook mag gebruiken?
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Quote: 9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Dit geldt voor alle bestuurders op de rijbaan.
Quote: 9.3.2. In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1, mag de bestuurder van een motorfiets op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken zich over de ganse breedte begeven voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting en op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.
De uitzondering geldt enkel voor rijbanen zonder rijstroken.

Vb. 1 richtingsstraat van 5 m breed -&gt de motor mag zich over de hele breedte begeven. Lekker even 5 meter naar links sturen en dan terug 6 meter naar rechts sturen. Dat moet een fijn gevoel geven. Het zicht in de spiegels is bij motoren echter zeer beperkt (dode hoek). Het achterliggend verkeer kan dus niet goed opgevolgd worden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef: 1 richtingsstraat van 5 m breed -&gt de motor mag zich over de hele breedte begeven. Lekker even 5 meter naar links sturen en dan terug 6 meter naar rechts sturen.
In een eenrichtingsstraat van slechts 5 m breed 6 m naar rechts sturen, dat gaat volgens mij niet goed komen.
Quote: De uitzondering geldt enkel voor rijbanen zonder rijstroken.
Dan heb ik mij, hoe voorzichtig ik ook ben, weer maar eens laten misleiden door een politieagent die er met zijn klak naar gesmeten heeft:

http://wegcode.be/actueel.php?nr=92&amplang=nl
Dirk Deckx schreef: Dit wetsartikel houdt dus in dat de motorrijders in het midden of op 2/3 van hun rijstrook mogen rijden.
(Het is om te beginnen al geen wetsartikel, doch een artikel uit een koninklijk besluit, maar soit).

digital, kaart jij dit even aan bij Wegcode (met mij heeft de v.z.w. Wegcode immers elke samenwerking geweigerd)?
Plaats reactie