Aantal decibel bromfiets klasse B

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
jan
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 dec 2005, 00:00

Aantal decibel bromfiets klasse B

Bericht door jan »

Beste,

In 1 van uw vragen over het examen A3 gaat het over lawaai. De vraag is hoeveel lawaai een bromfiets B maximum mag produceren.
Het juist antwoord is A. 70 maar ik heb het nieuwe boekje van Flor Koninckx geleend van een vriend en daar staat in dat het 75 decibel is.
Graag zou ik weten wie juist is.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Dit zijn de voorschriften.
Quote: HOOFDSTUK III: Technische eisen
Quote: Artikel 9: Geluid voortgebracht door de nieuwe voertuigen
(1/2)

1° Voorschriften betreffende voertuigen andere dan vierwielige bromfietsen waarvoor de aanvraag om goedkeuring voor 1 januari 1983 wordt ingediend.

°1. Voor de nieuwe voertuigen, mag het in hierna bepaalde omstandigheden voortgebrachte geluid de volgende niveaus niet overschrijden:
70 dB (A) voor de bromfietsen klasse A

75 dB (A) voor de bromfietsen klasse B

80 dB (A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspanwagen en waarvan de cylinderinhoud 50 cm3 niet overschrijdt

82 dB (A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspanwagen en waarvan de cylinderinhoud meer dan 50 cm3 bedraagt zonder 125 cm3 te overschrijden:

84 dB (A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspanwagen en waarvan de cylinderinhoud meer dan 125 cm3 bedraagt zonder 500 cm3 te overschrijden:

86 dB (A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspanwagen en waarvan de cylinderinhoud meer dan 500 cm3 bedraagt

84 dB (A) voor de motorfietsen op drie wielen.
Ik geef toe dat de vraag wat dubbelzinnig gesteld is en zal ze aanpassen.

Dank voor de tip.

BROMFIETS VRAAG 28
Plaats reactie