Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
DebbieS
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2020, 12:33

Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door DebbieS »

Hoi,

Ik ben ouder dan 24 jaar, heb nog geen enkel rijbewijs en zou graag met een scooter van 125cc rijden.
Ik begrijp dat ik hiervoor minstens een rijbewijs A1 moet halen.

Mag ik het praktische rijexamen A1 met een scooter van 125cc afleggen?
Of ben ik verplicht om te leren rijden met een motorfiets met versnellingen om met een scooter van meer dan 50cc op de baan te mogen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Debora
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door Benny Stinkens »

Alles wat je hiervan moet weten staat netjes uitgelegd in het eerste hoofdstuk van onze website :idea:
Even klikken op de link en lezen maar :wink:
Indien nog vragen, steeds welkom. 8)
https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... -a-bekomen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
DebbieS
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2020, 12:33

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door DebbieS »

Dank je wel voor het antwoord en voor de link, Benny.

Als ik het goed begrijp, mag ik voor een rijbewijs A1 gaan (ouder dan 18 jaar),
moet ik voor het technisch onderdeel praktisch rij examen verplicht leren rijden met versnellingen,
en mag ik het praktisch onderdeel op de weg met mijn scooter van 125cc (zonder versnellingen) afleggen.

Klopt dit?

Ik zoek bevestiging want toen ik het examencentrum opbelde en hiernaar vroeg, vertelde men mij dat het examen op een motorfiets moest en niet met de scooter kon.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door Benny Stinkens »

Wat bedoel je eigenlijk met een scooter :?:
Als je daar een bromfiets mee bedoeld, lijkt het me meer dan logisch dat je daar niet mee op examen kan gaan voor een rijbewijs A1 :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
DebbieS
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2020, 12:33

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door DebbieS »

Beste Benny,

Ik heb de Peugeot TWEET 125 in gedachten.

Als je het A1 rijbewijs voorstelt als een motorfiets rijbewijs, is het inderdaad niet logisch om het te doen met een scooter.
Ik interpreteerde een A1 rijbewijs als een categorie van voertuigen tussen 50cc en 125cc, ongeacht of het nu met versnellingen of automatisch is, simpelweg omdat er geen categorie bestaat voor waar ik mee wil rijden voor mensen die geen rijbewijs B hebben.

Bij de auto kun je ook een B rijbewijs halen zonder dat je noodzakelijkerwijze met versnellingen moet rijden (automaat).

Wat zijn de mogelijkheden voor iemand die met eens scooter van meer dan 50cc wil rijden en nooit zinnens is met versnellingen te rijden?
Het lijkt erop dat de wetgever geen rekening heeft gehouden met mensen die niet willen motorrijden, geen rijbewijs B hebben, maar wel in het verkeer willen deelnemen aan meer dan 50 km per uur dmv een scooter.

Mvg,
Debbie
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door Benny Stinkens »

Het lijkt erop dat de wetgever geen rekening heeft gehouden met mensen die niet willen motorrijden, geen rijbewijs B hebben, maar wel in het verkeer willen deelnemen aan meer dan 50 km per uur dmv een scooter.
Beste Debbie

Ofwel begrijp ik jou verkeerd of wel begrijp jij de definitie van een motorfiets verkeerd.
"Iets" wat meer dan 50km/u kan bereiken is een motorfiets :idea:
Een opgefokte scooter (die dus meer dan 45km/u kan bereiken) is hoe dan ook illegaal :idea:

Als je dus meer dan 45 km/u kan bereiken ben je dus aan het motorrijden. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door Inazuma »

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... -t3hs4afd5

Art 38

§2. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A1 legt het praktisch examen af met een motorfiets van de categorie A1 zonder zijspan, met een maximumvermogen van 11 kW, en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg, die een snelheid van ten minste 90 km per uur kan bereiken. De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor bedraagt minstens 115 cm³. De vermogen/gewichtsverhouding van een motorfiets met elektrische motor bedraagt minstens 0,08 kW/kg.


Je rijbewijs wordt beperkt met code 78

Wettelijk is er geen verplichting om met een hand- (of in dit geval voet)geschakelde versnellingsbak examen te doen (tenzij je van code 78 - automatische versnellingsbak) af wil.


https://www.gocavlaanderen.be/upload/do ... N_A1_V.pdf
DebbieS
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2020, 12:33

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door DebbieS »

Beste Benny,

Dank je wel om de motorfiets definities te specifiëren.

Ik vermoed dat de definitie van wat ik wil doen dan is dat ik wil motorrijden (meer dan 45km/u), maar met een scooter en niet met een zware motorfiets met versnellingen. De motorfiets die ik op het oog heb is een scooter van 125cc, met name de Peugeot TWEET 125. Waar ik woon wordt dit geen motorfiets genoemd, maar een scooter.

In de motorfietswinkel werd het onderscheid tussen motorfiets en scooter gemaakt als zijnde dat een motorfiets aan de zwaardere kant is en versnellingen heeft. Een scooter daarentegen zou dan meestal een lichter voertuig zijn, dat automatisch rijdt, wat het toegankelijker maakt voor een breder publiek.

Wikipedia definieert scooter als volgt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scooter_(vervoermiddel)

Scooters van 125cc zijn niet illegaal en het gebruik ervan wordt zelfs aangemoedigd door de overheid om het fileprobleem tegen te gaan. Mensen die al geruime tijd hun B rijbewijs hebben, mogen erop rijden zonder een A rijbewijs te moeten behalen.
Ik heb jammergenoeg geen B rijbewijs en het ideale vervoermiddel voor mij is een scooter omdat dit lichter is dan een moto, makkelijker te besturen, en een stuk goedkoper dan een auto.

Maar ik kan geen geschikt rijbewijs hiervoor vinden. Ofwel is er het AM rijbewijs dat maar tot 50cc gaat, ofwel is er het rijbewijs categorie A waarbij ik verplicht ben met een motorfiets van de rijschool het technisch gedeelte van het praktisch examen af te leggen, terwijl mijn voertuig (scooter) zonder versnellingen rijdt.

Mvg,
Debbie
DebbieS
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2020, 12:33

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door DebbieS »

Beste Inazuma,

Hartelijk dank voor het antwoord.

Het begint duidelijker te worden :)

Ik heb even opgezocht hoe het zit met de scooter die ik voor ogen heb:
-124,6 cc
-6,5 kW
- 106 kg

Het lijkt dus aan alle voorwaarden te voldoen, want minder dan 11kW, minder dan 0,1kW/kg en meer dan 115cc.
De winkelier had het wel over een maximum snelheid van ongeveer 90 km per uur, maar op de kilometerteller staan snelheden tot 120km per uur aangeduid. Denk je dat dit een struikelblok zou kunnen vormen op het examencentrum?

Op de GRO site (https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... -a-bekomen) lees ik dat de proef op privaat terrein met een motorfiets van de rijschool dient te gebeuren:
"Praktijkexamen deel 1: "De proef op privaat terrein" Je gaat met de rijschool naar het examencentrum. Deze examenproef moet je afleggen met de motorfiets van de rijschool."
Dit is waar het moeilijk wordt voor mij, want de rijscholen hebben een motorfiets met versnellingen. Bestaat er geen mogelijkheid om dit examen op privaat terrein ook met mijn eigen scooter te doen?

Dank jullie wel Inazuma en Benny om de tijd te nemen het duidelijker te maken.
Mvg,
Debbie
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door Inazuma »

Vrees dat daar het probleem gaat zitten:
een rijschool vinden met een automatische motorfiets ...


Opleiding en examen om van code 78 af te geraken is voorzien in wetgeving
Je moet die dus ook eerst op je rijbewijs kunnen krijgen ...


De te halen snelheid wordt bij mijn weten niet getest.
Bij de meeste viertakt 125cc is het bij 90 (effectief) wel over & out
Vlak, zonder tegenwind.


Snelheidsmeters op motorfietsen geven altijd aanzienlijk te veel aan
Meer dan je bij een auto tegenwoordig nog hebt .
(Wettelijke verplichting dat ze nooit te traag mogen qaangeven, en wat meer veiligheidsmarge ingebouwd)
DebbieS
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2020, 12:33

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door DebbieS »

Beste Inazuma,

Dank je wel voor het antwoord met verdere verduidelijkingen.
Goed om weten van de snelheidsafwijking op de teller bij motorfietsen.

Als ik het goed begrijp is het
- wettelijk gezien wel mogelijk om met een scooter alle onderdelen van het praktisch examen af te leggen
- praktisch gezien niet realiseerbaar om beide praktische examenonderdelen met een scooter te doen, omdat met een motorfiets van de rijschool moet gereden worden voor het onderdeel op privaat terrein (en rijscholen enkel met voetgeschakelde motorfietsen werken voor A1/A2/A).

Is dit een juiste conclusie?

Heel erg bedankt om mij te helpen begrijpen hoe het in elkaar zit!

Mvg,
Debbie
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door Benny Stinkens »

Scooters van 125cc zijn niet illegaal en het gebruik ervan wordt zelfs aangemoedigd door de overheid om het fileprobleem tegen te gaan. Mensen die al geruime tijd hun B rijbewijs hebben, mogen erop rijden zonder een A rijbewijs te moeten behalen.
Dat heb ik ook niet geschreven :!:
Deze scooter is een motorfiets :idea:

Als ik goed begrijp aanzie jij dit als een voertuig speciaal bedacht voor mensen die geen rijbewijs B hebben en geen rijbewijs A willen :?:
Hoe je het ook draait of keert, dit is een motorfiets.

Er zijn dus maar 2 opties.
1) rijbewijs B 2 jaar en een opleiding van 4u (dan nog maar alleen geldig in Belgie)
2) rijbewijs A1

Het probleem automatisch of niet staat daar los van. :idea:
Als je het A1 rijbewijs voorstelt als een motorfiets rijbewijs, is het inderdaad niet logisch om het te doen met een scooter.
Ik interpreteerde een A1 rijbewijs als een categorie van voertuigen tussen 50cc en 125cc, ongeacht of het nu met versnellingen of automatisch is, simpelweg omdat er geen categorie bestaat voor waar ik mee wil rijden voor mensen die geen rijbewijs B hebben.
Ik stel dus niet alleen voor dat het een motorfiets is, het is er een. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door Benny Stinkens »

Als ik het goed begrijp is het
- wettelijk gezien wel mogelijk om met een scooter alle onderdelen van het praktisch examen af te leggen
- praktisch gezien niet realiseerbaar om beide praktische examenonderdelen met een scooter te doen, omdat met een motorfiets van de rijschool moet gereden worden voor het onderdeel op privaat terrein (en rijscholen enkel met voetgeschakelde motorfietsen werken voor A1/A2/A).
Als je dit voor elkaar krijgt heb je dus het rijbewijs A1 behaald :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door Inazuma »

DebbieS schreef: 25 feb 2020, 00:45 Als ik het goed begrijp is het
- wettelijk gezien wel mogelijk om met een scooter alle onderdelen van het praktisch examen af te leggen
- praktisch gezien niet realiseerbaar om beide praktische examenonderdelen met een scooter te doen, omdat met een motorfiets van de rijschool moet gereden worden voor het onderdeel op privaat terrein (en rijscholen enkel met voetgeschakelde motorfietsen werken voor A1/A2/A).

Is dit een juiste conclusie?
Dat het praktisch niet realiseerbaar is wegens geen dergelijke motorfietsen bij rijschool weet ik niet
Ik zou het eerder raar vinden, want groot deel van de 125cc motor-markt is net een automatische "scooter"

Mail of bel wat rond naar motorrijscholen in de buurt, of wat verder ..., en vraag het
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door de rijprof »

Hoe dom dat men voor een 125 cc automaat scooter geen een examen voor kan afleggen! :cry:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie