Rijbewijs BE max sleepvermogen of MTM?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
PaulR
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2019, 13:04

Rijbewijs BE max sleepvermogen of MTM?

Bericht door PaulR »

Vraag: ik beschik over rijbewijs BE, mijn wagen weegt 1900kg en mag 2000kg trekken. Mijn trailer weegt met paarden in 1900kg. De MTM van de trailer is 2400kg. Is dit wettelijk in orde? ik weet dat met een B rijbewijs de MTM van de trailer telt, maar volgens sommigen is het effectief gewicht dat telt bij een BE, zolang je de totale MTM van 7000kg voertuig en trailer samen niet overschrijdt. Ik heb deze vraag al aan verschillende mensen gesteld en krijg verschillende antwoorden, zelfs 2 mensen van verkeerspolitie die tegenstrijdige zaken zeggen, volgens de een telt het MTM van de trailer, volgens de ander het werkelijke gewicht. Ik heb mijn best gedaan om dit op te zoeken in een of andere wettekst maar helaas, geen antwoord gevonden.

Dus voor alle duidelijkheid, wettelijk zit ik ruim onder de 7000kg, het gaat over het werkelijk sleepgewicht of de Mtm van de aanhangwagen.

Als iemand een link kan achterlaten naar de echte wettelijke bepalingen, graag!

Alvast bedankt
Paul
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs BE max sleepvermogen of MTM?

Bericht door Stefan Peeters »

Voor de bepaling van een rijbewijs geldt altijd de MTM.

Om te weten wat je mag slepen mag je de massa in beladen toestand tellen. Je mag dus een trailer met MTM 2400 kg aan jouw wagen koppelen zolang die niet meer weegt dan 2000 kg.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/140-art21
1° De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs BE max sleepvermogen of MTM?

Bericht door Inazuma »

Inzake rijbewijs moet je naar MTM kijken
Daar zit je met je B+E dus ruimschoots binnen de combinaties waarmee je màg rijden.


Voor wat je gaat trekken, moet je naar de effectieve massa van de aanhangwagen kijken, zodat die kleiner of net gelijk is aan wat je trekkend voertuig màg trekken (max toegelaten sleepbare massa) volgens de autopapieren.
Plaats reactie