examen A / vragen toch wat anders dan op site

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Pjotr
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2019, 08:55

examen A / vragen toch wat anders dan op site

Bericht door Pjotr »

Site is formidabel, dus dank hiervoor.

Maar vragen waren toch verschillend van aard.
Had maar 40/50 :(.
Op site haalde ik steeds 48 - 50.

Misschien handig om weten :

vraag over :
1) als je helm even laat vallen, dan mag je hem niet laten herstellen. Je moet hem weggooien, ook als is er geen zichtbare schade.
2) kinderzitje en 120 CC scooter
3) foto met moto onder tunnel : bestuurder staat naast geparkeerde moto. Mag je hier stilstaan. mijn antwoord neen. Is dus Ja.
4) dode hoek : auto/voorligger : wanneer weet je dat je niet in zijn dode hoek zit ? Antwoord : als je zijn ogen ziet in de zijspiegel. Ik had geantwoord: dat je het nooit zeker weet. Staat dat in de wegcode ? dat je moet kijken in de zijspiegel van de auto voor en nagaan of je de ogen van de bestuurder ziet ? Ik ging verkeerdelijk voor algemeen voorzichtigheidsprincipe en antwoordde dat je het nooit zeker kan weten. Fout dus.
5) 2 x zelfde vraag kwam voor : identiek zelfde foto : auto rijdt in een stad. De ene keer : je verlaat de bebouwde kom : hoeveel mag je rijden in het Vl gewest ... , 2de keer : je rijdt in de bebouwde kom. 2 x zelfde foto, maar vraag. zeer misleidend dus.
6) ook vraag over : het is rood en er is dubbele rijstrook in jouw richting. Kennelijk mag je tussen auto's filteren tot aan het licht. Ik wist dat niet, dacht dat het enkel mocht in file omstandigheden (regel + 20km/h en max 50km/h)
7) in bebouwde kom : foto van een motorfiets die rechts zal indraaien. Vraag is hij goed gepositioneerd. positie motor nogal voor discussie vatbaar...
8) vraag over vervoer van een lading : hoe breed en hoe lang mag het voorwerp zijn.

Dus morgen ga ik terug met volle moed.
Zal me meer focussen op specifieke regeltjes en weetjedatjes.

Wou dit even met jullie delen.

Groeten en dank.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: examen A / vragen toch wat anders dan op site

Bericht door Inazuma »

Pjotr schreef: 04 mar 2019, 09:20 3) foto met moto onder tunnel : bestuurder staat naast geparkeerde moto. Mag je hier stilstaan. mijn antwoord neen. Is dus Ja.
Je hebt dan blijkbaar een bord gemist

Normaal is er stilstaan en parkeerverbod in tunnels, onderbruggingen, of onder een brug ...

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /189-art24
4) dode hoek : auto/voorligger : wanneer weet je dat je niet in zijn dode hoek zit ? Antwoord : als je zijn ogen ziet in de zijspiegel. Ik had geantwoord: dat je het nooit zeker weet. Staat dat in de wegcode ? dat je moet kijken in de zijspiegel van de auto voor en nagaan of je de ogen van de bestuurder ziet ? Ik ging verkeerdelijk voor algemeen voorzichtigheidsprincipe en antwoordde dat je het nooit zeker kan weten. Fout dus.
Theoretisch is het examenantwoord juist

In de praktijk is dat zuivere B$ en is het jouwe juist: je weet het nooit zeker

Ik heb nooit in de spiegels van auto's gekeken toen ik zelf reed (als voetganger doe ik dat wel)
Je focust te hard op een te kleine oppervlakte
Resultaat is dat je eigenlijk niks ziet daarrond
De basis van menig goocheltruc ...

Zelfs een autobestuurder die naar je kijkt terwijl je er naast rijdt, is absoluut geen garantie

6) ook vraag over : het is rood en er is dubbele rijstrook in jouw richting. Kennelijk mag je tussen auto's filteren tot aan het licht. Ik wist dat niet, dacht dat het enkel mocht in file omstandigheden (regel + 20km/h en max 50km/h)
In de praktijk wordt dat een zeer misleidende vraag

Zeer vaak is er in de laatste meters een doorlopende lijn getrokken tussen de rijstroken; of nader je daar ook een zebrapad: niks file-filteren :!:

7) in bebouwde kom : foto van een motorfiets die rechts zal indraaien. Vraag is hij goed gepositioneerd. positie motor nogal voor discussie vatbaar...
Rechts ...
Pjotr
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2019, 08:55

Re: examen A / vragen toch wat anders dan op site

Bericht door Pjotr »

Ok, ben nog eens geweest.

Nu wel ok. 48/50.

Ben blij dat ik er van af ben.

Volgende week eerste praktijkles :)


dank je wel !
Plaats reactie