Dubbele bemanning

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
stijnvandebroek
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2019, 18:55

Dubbele bemanning

Bericht door stijnvandebroek »

Hallo iedereen,

hier ben ik weer even met een kort vraagje!
Ik heb ondertussen de hele cursus doorgenomen en ben begonnen aan het test-examen.
Een van de vragen was:
Men spreekt van dubbele bemanning als de twee personen de gehele rit aanwezig zijn?
Het antwoord hierop was 'Juist'.
Ik antwoordde echter 'Fout', want
tijdens de proefvragen over hoofdstuk 42: De rij- en rusttijden kwam de vraag:
Om te kunnen spreken over ‘dubbele bemanning’, moeten beide bestuurders de hele rit samen in het voertuig zijn, uitgezonderd het eerste uur.
Opnieuw was het antwoord 'Juist'.

Iemand een logische uitleg over 'uitgezonderd het eerste uur'? :D

Alvast bedankt!

Groeten

Stijn
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Dubbele bemanning

Bericht door GRO »

Stefan, Benny of Jozef, kunnen jullie dit eens nakijken.Wel spijtig dat de vraagsteller het nr van de vragen niet heeft genoteerd
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Dubbele bemanning

Bericht door Benny Stinkens »

Dubbele Bemanning
In deze situatie zijn er, tijdens het rijden, minimaal twee chauffeurs aanwezig in de truck. Alleen
binnen het eerst uur rijden is de aanwezigheid van een tweede chauffeur optioneel. Dit maakt het
mogelijk om te vertrekken en tijdens het rijden de tweede chauffeur op te pikken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Dubbele bemanning

Bericht door Stefan Peeters »

Bij dubbele bemanning moeten de ganse tijd 2 bestuurders bij het voertuig aanwezig zijn, uitgezonderd het eerste uur.

Waarom? Dat weet ik niet, het staat zo vermeld in de wetgeving, dus moeten we er rekening mee houden.

Een logische verklaring zou kunnen zijn dat de ene bestuurder al begint te laden, of een controle uitvoert alvorens de tweede bestuurder mee begint te werken.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
stijnvandebroek
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2019, 18:55

Re: Dubbele bemanning

Bericht door stijnvandebroek »

Bedankt voor de reacties heren!

GRO, mijn excuses dat het nummer er niet bij staat. Ik heb tijdens het proefexamen niet de tijd genomen om het nummer even op te schrijven! :P en tegen dat ik het door had, was ik al aan een volgend examen bezig! :D

Dus als ik het dan goed begrijp, is de vraagstelling een beetje verwarrend/twijfelachtig?

Het enige juiste antwoord is dus:
Dubbele bemanning = beide chauffeurs allebei aanwezig gedurende de hele rit, uitgezonderd het eerst uur.

@Benny Stinkens, had inderdaad zoiets in gedachte zoals je aanhaalt in je voorbeeld! :D

Wederom bedankt voor de snelle reacties heren!
dre
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mar 2019, 14:31

Re: Dubbele bemanning

Bericht door dre »

Is vraag 10495. Bedankt om aan te passen!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Dubbele bemanning

Bericht door Benny Stinkens »

dre schreef: 20 mar 2019, 14:32 Is vraag 10495. Bedankt om aan te passen!
@ Eugeen en Stefan,

Deze vraag moet dus aangepast worden.
Zoals het nu is klopt het antwoord niet :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie