vraag 1794

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Elly
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2017, 20:35

vraag 1794

Bericht door Elly »

Ik begrijp niet waarom moto B hier geen voorrang heeft.... de groene pijl om af te slaan brandt en hij komt van rechts ??
Kan iemand me dit verduidelijken aub ?
Alvast bedankt !
groetjes,
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 1794

Bericht door Benny Stinkens »

Afbeelding

In dit geval is er geen sprake van voorrang van rechts. :idea:
Artikel 61. Driekleurige verkeerslichten
5° wanneer één of meer bijkomende lichten in de vorm van één of meer groene pijlen tegelijk met een rood licht of een oranjegeel licht branden, betekenen de pijlen dat alleen in de richtingen die door de pijlen worden aangeduid mag voortgereden worden, op voorwaarde dat voorrang verleend wordt aan de bestuurders die op regelmatige wijze uit andere richtingen komen en aan de voetgangers;
Motorfiets B mag het licht in de richting van de pijl voorbijrijden.
Maar moet voorrang verlenen aan Motorfiets A die op regelmatige wijze uit de ander richting komt. (hij heeft groen)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: vraag 1794

Bericht door jurgends »

Nu vraag ik me wel af: B weet dat hij voorrang moet geven, maar hoe weet A dat hij voorrang gaat krijgen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 1794

Bericht door Benny Stinkens »

jurgends schreef: 13 sep 2017, 10:15 Nu vraag ik me wel af: B weet dat hij voorrang moet geven, maar hoe weet A dat hij voorrang gaat krijgen?
A heeft gewoon groen licht.
Zoals bij elk groen licht moet je nog steeds voorzichtig zijn, want je bent nooit zeker of er iemand door het rood zal rijden. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: vraag 1794

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef: 13 sep 2017, 12:36
jurgends schreef: 13 sep 2017, 10:15 Nu vraag ik me wel af: B weet dat hij voorrang moet geven, maar hoe weet A dat hij voorrang gaat krijgen?
A heeft gewoon groen licht.
Nope.

Het verkeerslicht op de tekening voor motorfiets A, is al oranjegeel.
Indien de kleur niet duidelijk is .... het is het middelste van de drie lichten dat brandt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 1794

Bericht door Benny Stinkens »

Ja Bert en als je wilt blijven muggenziften.
Kijk dan fatsoenlijk :!:
De motorfietser is het oranjegeel licht reeds voorbij.
Het was namelijk niet meer mogelijk om nog op een veilige manier er voor te kunnen stoppen. :roll:
Artikel 61. Driekleurige verkeerslichten
2° vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen; zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen;
Mocht het niet duidelijk zijn.
Dit artikel gaat over het middelste van de drie lichten dat brandt. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gesloten