Praktijkexamen Pedelec

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Pedelec
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:56

Praktijkexamen Pedelec

Bericht door Pedelec »

Beste,
Moet ik na mijn theoretisch AM rijexamen een praktijkexamen afleggen voor mijn pedelec (tot 45 km per uur).
Het is mijn bedoeling enkel met de Pedelec te rijden, niet met een brommer klasse B
Gast

Re: Praktijkexamen Pedelec

Bericht door Gast »

Art. 38 van het rijbewijs-KB zegt alleen “De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie AM legt het praktische examen af met een bromfiets klasse B.” In hetzelfde KB wordt een bromfiets gedefinieerd als "twee- of driewielige motorvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur als omschreven in bijlage I van verordening nr. 168/2013 van het Europees parlement en de raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers". Daarmee in tegenstrijd lijkt alvast het feit dat je het examen ook kunt afleggen met een vierwielige bromfiets. Kun je dan ook met een speed pedelec het examen afleggen? Eerlijk gezegd: geen idee. Je vraagt dit best eens na.

Vermoedelijk komt het probleem niet zo vaak voor, aangezien de meesten het rijbewijs AM laten voor wat het is en meteen gaan voor een rijbewijs A1, A2, A of B, waarbij je je rijbewijs AM "cadeau krijgt". Overigens geen slecht idee, want anders doe je de moeite voor je theoretisch en praktisch examen twee keer. Dus als je sowieso ooit een rijbewijs B wilt halen, kun je dat beter iets sneller doen, dan heb je meteen ook je rijbewijs AM.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijkexamen Pedelec

Bericht door Inazuma »

De speed-pedelec is een bromfiets, maar géén bromfiets klasse B, en dus niet conform de vereisten om het rijbewijs AM mee af te leggen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijkexamen Pedelec

Bericht door Inazuma »

Probleem is dat we intussen een stuk of 3, 4 definities voor bromfiets hebben doorheen de verkeerswetgeving, en ze zijn allemaal net wat ànders.
De EU richtlijn is dan nog net wat anders ... ook al verwijst het KB rijbewijs er naar, het definieert zelf de voertuigen niet zo :roll:
Plaats reactie