Enkele vragen examen BE

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Liiese_

Enkele vragen examen BE

Bericht door Liiese_ »

Hallo,

Volgende week heb ik mijn BE examen. Mijn maneuvers lukken wel maar toch heb ik hier nog vragen over.
- je hebt een bepaakde tijd voor je achteruitrijden in een bocht te maken en mag hiervoor uitstappen. Ik vroeg me ook af moest je bv slecht beginnen of je dan ook opnieuw mag beginnen?
En als je voor de laadkaai staat, mag je dan nog even vooruit en achteruit rijden voor de wagen en aanhanger mooi op 1 lijn te zetten?
- zijn er voor de rest nog tips die jullie kunnen geven?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Enkele vragen examen BE

Bericht door bert.covens »

Liiese_ schreef: 02 jul 2017, 22:09 Hallo,

Volgende week heb ik mijn BE examen. Mijn maneuvers lukken wel maar toch heb ik hier nog vragen over.
- je hebt een bepaakde tijd voor je achteruitrijden in een bocht te maken en mag hiervoor uitstappen. Ik vroeg me ook af moest je bv slecht beginnen of je dan ook opnieuw mag beginnen?
Jazeker. Als de stuurfout te érg is, zal er zelfs vaak simpelweg niks anders op zitten dan weer vooruit te rijden. Het heeft géén zin om wanhopig te blijven proberen. Het maakt vaak al een belabberde indruk op zich. En vroeg of laat gebeurt dan toch het onvermijdelijke : je raakt een baken, of de aanhanger belandt uiteindelijk OP de boordsteen. En dat betekent einde examen.

Let wel op : éénmaal je opnieuw uit de opstelruimte rijdt, is het verplicht om je opnieuw volledig evenwijdig op te stellen. Zolang je met de voorzijde van je auto niet voorbij het eerste baken komt, is dat niet het geval.

Uitstappen, doe je best om de afstand tot de laadkade in te schatten. Op het praktijkexamen, is de laadkade in feite een opstelling op wielen. Je mag de laadkade zachtjes raken, maar als de laadkade wegbolt, is het einde examen. Neem hier best géén onnodige risico's. Op het ogenblik dat je in je auto iets voelt, is het meestal al te laat : de laadkade is al te ver achteruit geduwd, hetgeen einde examen betekent.

Uiteraard kost uitstappen en weer instappen telkenmale iets of wat tijd. Zoals zo vaak : haast en spoed, is zelden goed. Het is een verraderlijke valkuil om je uit je lood te laten slaan omdat je de examinator aan het werk ziet met een chronometer (sommigen doen het net daarom ook wat subtieler, onopvallender, maar soit). Focus je niet zozeer op die tijd, maar ga kalm en beheerst te werk. Voor een lichte tijdsoverschrijding wil men nog wel 's iets of wat tolerant zijn. Er zijn uiteraard altijd grenzen, maar hooguit een voorbehoudje voor een lichte tijdsoverschrijding, is op zich geen probleem. Geslaagd voor de maneuvers, is geslaagd. Daarentegen betekent een stommiteit nét omdat je te snel wil zijn, doorgaans zowat de doodsteek voor je examen. Kalm blijven ipv onnodig angstvallig met je tijdsaanduiding bezig te zijn, is de boodschap. Dan komt 't wel goed.
Liiese_ schreef: 02 jul 2017, 22:09 En als je voor de laadkaai staat, mag je dan nog even vooruit en achteruit rijden voor de wagen en aanhanger mooi op 1 lijn te zetten?
Ja.

Wanneer je niet evenwijdig met de boordsteen opgesteld staat, wordt de afstand van je wielen tot de boordsteen gemeten vanaf het wiel dat het vérst van de boordsteen verwijderd staat. Wanneer het (uiteraard rechter) voorwiel van de auto verder verwijderd staat van de boordsteen dan de wielen van de aanhanger, wordt de afstand dus gemeten vanaf het voorwiel van je auto.

Ook wanneer de aanhangwagen niet kaarsrecht voor de laadkade staat, wordt de afstand van de aanhangwagen gemeten op het punt waar de aanhanger het vérst van de laadkade staat.
Liiese_ schreef: 02 jul 2017, 22:09 zijn er voor de rest nog tips die jullie kunnen geven?
* Handschoenen niet vergeten voor de onderdelen voorafgaandelijke controles en bij het afkoppelen/aankoppelen. Zélf meebrengen (of via de rijschool) !
* Voordat je uitstapt : handrem opzetten + kijken alvorens uit te stappen
* Eénmaal uitgestapt: portier sluiten, op straffe van buis als het portier geopend zou blijven
* Eénmaal uitgestapt : niet lopen, niet springen, en nooit over de dissel van je aanhangwagen stappen
* Bij het aankoppelen, mag je de aanhangwagen 1 meter manueel dichterbij trekken
* Qua controles : bij de voorgaande controles MOET je de examinator vragen je te helpen de verlichting te controleren.
==> indien je nadien het onderdeel afkoppelen/aankoppelen moet uitvoeren : na aankoppelen OPNIEUW vragen aan de examinator je te helpen de verlichting te controleren. Ditmaal uiteraard enkel van de aanhangwagen. Géén excuus dat je dit al gedaan hebt bij de voorgaande controles. Immers : bij het aankoppelen kan het altijd zijn dat bvb de stekker niet goed aangesloten is.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie