Rijbewijs BE

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Marie3

Rijbewijs BE

Bericht door Marie3 »

Hallo

Ik legde mijn examen rijbewijs BE af met de rijschool. Manoeuvres gingen bijna perfect maar bij het afkoppelen vergat ik mijn handrem... Niet geslaagd. Nu kan ik weinig meer bijleren bij de rijschool in verhouding met de kostprijs hiervan. Ik zou dus graag mijn voorlopig rijbewijs afhalen en mijn examen zonder rijschool doen. Kan dit?

Mag ik dan nog twee keer niet slagen met begeleider voor opnieuw rijles te moeten volgen? Of telt de keer met de rijschool ook mee?

Alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs BE

Bericht door Inazuma »

Je kan een voorlopig rijbewijs B+E halen.
Je hebt dan ook een begeleider met dat rijbewijs nodig.

Je sleep moet echter wel aan de examenvereisten voldoen om aan het examen te mogen deelnemen.
(waarmee je oefent, maakt niets uit, dat mag "te licht" zijn.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -t3hs4afd5

Artikel 38 §4. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B + E legt het praktische examen af met een samenstel bestaande uit een voertuig van de categorie B, dat beantwoordt aan de voorwaarden gesteld in § 3, en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten minste 1.000 kg en met een lengte van ten minste 9 m, en dat niet onder de categorie B valt en op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.

De laadruimte van de aanhangwagen moet bestaan uit een gesloten opbouw die ten minste even breed en hoog is als het trekkende voertuig. De gesloten opbouw mag ook lichtjes minder breed zijn dan het trekkende voertuig, zolang het zicht naar achteren alleen door middel van de buitenspiegels van het trekkende voertuig mogelijk is.

De feitelijke totale massa van de aanhangwagen moet minimaal 800 kg bedragen.

De eventuele lading mag niet bestaan uit ADR producten, noch uit levende dieren of uit producten die misselijkheid veroorzaken. De lading moet degelijk vastgemaakt zijn. De examinator kan, zo nodig, overgaan tot een weging van het samenstel.
Plaats reactie