g rijbewijs

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Dylan

g rijbewijs

Bericht door Dylan »

ik heb vandaag mijn theorie B behaald maar telt deze ook voor het G rijbewijs ik denk van niet, maar het is voor de zekerheid)
En mag ik bijvoorbeeld al morgen gaan voor het theorie g of moet er een bepaald periode tussen zijn?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: g rijbewijs

Bericht door GRO »

Beste,

Rijbewijs B telt niet voor G.
Examen mocht je zelfs al dezelfde dag doen als voor B. Dus ook de volgende dag.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: g rijbewijs

Bericht door bert.covens »

GRO schreef:Beste,

Rijbewijs B telt niet voor G.
Euh ....

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t3hs3afd2

Artikel 20
§3. De rijbewijzen geldig verklaard voor de categorie B, B+E C1, C1+E of C laten het besturen van voertuigen van de categorie G toe met een maximale toegelaten massa gelijk aan die van de auto's die onder de dekking van die rijbewijzen mogen bestuurd worden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Dylan

Re: g rijbewijs

Bericht door Dylan »

Dit is dan tot 3500 kg en met een tractor zit je daar heel snel aan hoor!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: g rijbewijs

Bericht door Stefan Peeters »

Dat klopt, een tractor met een mtm van 3500 kg is niet veel meer dan een opgeblazen grasmachine...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: g rijbewijs

Bericht door GRO »

Dus: een rijbewijs B = geen G. Met een G mag je veel meer, wat met een B niet mag.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: g rijbewijs

Bericht door bert.covens »

GRO schreef:Dus: een rijbewijs B = geen G. Het een G mag je veel meer, wat met een B niet mag.
Je mag het nu draaien en keren zoveel je wil, maar stellen dat een rijbewijs B sowieso niet telt voor een voertuig categorie G , klopt hoegenaamd niet.

Of een rijbewijs B ook volstaat, hangt af van de MTM van de traktor die men wil besturen. Voor een traktor moge 3.500 kg niet bijster veel zijn, ze bestaan wel degelijk.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: g rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Ik ben het eens met Bert.
De wettekst die reeds eerder aangehaald werd zou anders ook niet bestaan. :idea:
Artikel 20
§3. De rijbewijzen geldig verklaard voor de categorie B, B+E C1, C1+E of C laten het besturen van voertuigen van de categorie G toe met een maximale toegelaten massa gelijk aan die van de auto's die onder de dekking van die rijbewijzen mogen bestuurd worden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: g rijbewijs

Bericht door Stefan Peeters »

Het (enige) voordeel is eigenlijk dat men aan een tractor met een mtm van 3500 kg dan eender welke aanhangwagen mag koppelen (tenminste wat technisch toegestaan is) terwijl men met een rijbewijs B beperkt is tot een aanhangwagen met een mtm van maximaal 750 kg.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: g rijbewijs

Bericht door GRO »

Sorrie, dan was ik verkeerd.
Dank aan Bert en de moderators om mij daarop te wijzen.
Plaats reactie