WANNEER WEL OF NIET

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
makske

WANNEER WEL OF NIET

Bericht door makske »

ik ben een arbeider bij een keukenfirma en ga regelmatig keukens leveren op de werven; heb ik nu wel of niet een attest vakbekwaamheid nodig?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: WANNEER WEL OF NIET

Bericht door Benny Stinkens »

Bedoel je letterlijk leveren of ga je ze daar ook plaatsen. :?:
Ik neem aan dat je hoe dan ook met een vrachtwagen daar naar toe rijdt :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: WANNEER WEL OF NIET

Bericht door bert.covens »

Kijk ook eens naar >>> dit topic

In de link die Stefan daar meegegeven heeft, is de Fod kennenlijk van mening dat je onder de volgende vrijsteling zou vallen van het behalen van de code 95, op basis van :

Artikel 4

§ 1. De vereiste van vakbekwaamheid is niet van toepassing op bestuurders :

6° van voertuigen of combinaties van voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en op voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.


Wel goed opletten. Wat bedoel je bvb met: "Ik ga regelmatig keukens leveren op grote werven". Bedoel je dan, dat je op dat ogenblik vooral bestuurder bent terwijl het vooral je collega's zijn die de keuken plaatsen ? In dat geval: sowieso géén vrijstelling. Vervoer is dan immers je voornaamste activiteit op dat ogenblik.

In geval je dan ook vooral gaat plaatsen, en installeren, ... Dan nog, zou ik persoonlijk daar toch erg goed mee opletten. M.i. is er toch een duidelijk verschil tussen materiaal, apparatuur en machines die je bij je werk nodig hebt enerzijds, en de koopwaar die je verkoopt, installeert, herstelt, .... anderzijds. Maar vooral: owee als je bijvoorbeeld toch 's éérst materialen gaat afzetten bij je collega's voordat je naar de werf rijdt waar je zélf aan de slag gaat.

Blijft ferm link, als je 't mij vraagt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie