Theorie D+E, vraag nummer 9534

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
frdemeul
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2015, 15:18

Theorie D+E, vraag nummer 9534

Bericht door frdemeul »

Dit was een vraag in de theorie-oefeningen:

"Je hebt een rijbewijs D+E, maar geen vakbekwaamheid.
Hoe oud moet je minstens zijn om met deze autocar + aanhangwagen te mogen rijden."

De afbeelding toont een autocar met aanhangwagen.

Mijn antwoord was 21 jaar, maar het correcte antwoord was 24 jaar. Kan iemand me dit uitleggen want dit snap ik niet zo goed?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Theorie D+E, vraag nummer 9534

Bericht door Benny Stinkens »

Art19
§3. Een kandidaat van minder dan 24 jaar die het praktisch examen met een voertuig van de categorie D heeft afgelegd, ontvangt een rijbewijs enkel geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie D1, behalve als hij houder is van een getuigschrift van basiskwalificatie zoals bedoeld in het koninklijk besluit van 4 mei 2007 betreffende het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E. Wanneer de houder de leeftijd van 24 jaar bereikt, kan hij een rijbewijs geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie D behalen, zonder de scholing te moeten doorlopen en een nieuw theoretisch en praktisch examen te moeten afleggen. De in artikel 49 voorgeschreven procedure is van toepassing.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
kenneth164

Re: Theorie D+E, vraag nummer 9534

Bericht door kenneth164 »

beste,

In deze boek kan ik dit toch niet terugvinden aangezien hier letterlijk bij de min leeftijd staat dat je 21jaar of 20 met vakbekwaamheid en binnenlandse trajecten of 18 jaar met vakbekwaamheid bij binnenlandse trajecten kleiner dan 50 km.

met vriendelijke groeten
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Theorie D+E, vraag nummer 9534

Bericht door Stefan Peeters »

Dat is een terechte opmerking. We zullen dit aanpassen in de volgende druk van het handboek.

@Eugeen: kan je dit toevoegen aan de updates van het handboek op de site?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie