Nascholing vakbekwaamheid - zelfde cursus twee maal?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Jorry

Nascholing vakbekwaamheid - zelfde cursus twee maal?

Bericht door Jorry »

Ik werk op 2 bedrijven. Elke baas geeft volgend jaar de goedkoopste cursus nascholing vakbekwaamheid.

Als ik nu twee maal dezelfde cursus vakbekwaamheid volg, is dit dan nog steeds geldig als 2 bijscholingen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Nascholing vakbekwaamheid - zelfde cursus twee maal?

Bericht door Benny Stinkens »

Tot nader order is dit geen probleem. :idea:
Niet dat het aan te raden valt, want je bent een beroepschauffeur en het zou niet slecht zijn dat je van meerdere dingen op de hoogte zou zijn.
Maar er staat tot nu toe nog steeds nergens geschreven dat het verboden zou zijn om 5 keer dezelfde cursus te volgen. :oops:
In de toekomst denk ik dat dit nog wel zal veranderen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Nascholing vakbekwaamheid - zelfde cursus twee maal?

Bericht door Stefan Peeters »

Tot hiertoe mag dit inderdaad nog, tenminste voor wie nog in zijn eerste sessie van 35 uren zit.

Wie zijn eerste 35 uren ingewisseld heeft en een nieuw rijbewijs heeft met vakbekwaamheid moet minstens 3 verschillende opleidingen volgen, waarvan minstens 1 met een halve dag praktijk op de openbare weg.
Dat zal dan niet de goedkoopste cursus meer zijn...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Bertho

Re: Nascholing vakbekwaamheid - zelfde cursus twee maal?

Bericht door Bertho »

Is hier wetgeving van terugvindbaar?
Want dan mag je dus maar 3 keer de goekoopste doen, 1 andere goedkope en nog 1 dure met praktijk?

Ik hoor al vele die het zelf moeten bekostigen van hun baas, dus weer leuke geldklopperij.

Staat dan tegenover dat die oostblokkers er zich aan kapotlachen omdat zij het in hun thuisland mogen doen, goedkoper en aanwezig zijn niet verplicht...

Ik zie er het nut niet van.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Nascholing vakbekwaamheid - zelfde cursus twee maal?

Bericht door Stefan Peeters »

De wetteksten daarover vindt u hier.
§ 4. De nascholing omvat ten minste een module over elk van de drie onderwerpen bedoeld in de punten 1 tot 3 van bijlage 1.

Minstens één van de door de bestuurder gekozen modules moet een module over defensief of zuinig rijden zijn die ten minste drie uur praktisch rijonderricht omvat.
Over het al dan niet nut hebben van de nascholingen heeft ieder zijn eigen mening, maar ik ondervind toch dat veel chauffeurs en veel werkgevers er in ieder geval wel tevreden over zijn eens ze hun ongenoegen over de "verloren" tijd en de kostprijs opzij gezet hebben.
Dat is overigens meestal nadat ze de eerste les hebben gevolgd bij een degelijk en ernstig opleidingscentrum. Dat is niet noodzakelijk de goedkoopste...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Bertho

Re: Nascholing vakbekwaamheid - zelfde cursus twee maal?

Bericht door Bertho »

En waar staat de uitzondering voor de eerste 35 uur dan beschreven?

Geld deze uitzondering dan ook voor jonge collega's die reeds hun code95 via examen hebben bekomen?
thomasdc

Re: Nascholing vakbekwaamheid - zelfde cursus twee maal?

Bericht door thomasdc »

is het mogelijk om gewoon het theoretisch examen opnieuw af te leggen van de vakbekwaamheid in plaats van de bijscholing te volgen?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Nascholing vakbekwaamheid - zelfde cursus twee maal?

Bericht door Stefan Peeters »

Neen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Nascholing vakbekwaamheid - zelfde cursus twee maal?

Bericht door Gast »

Hallo ,

Het is een echte schande hier in belgie dat je als chauffeur code 95 zelf moet bekostigen .
En wil je je rijbewijs behouden ben je verplicht deze nascholing te volgen .
Ze zitten altijd bezig dat ze corrupt zijn in andere landen maar het is hier niet beter. :evil:
Ik ken al veel vrachtwagenchauffeurs die gestopt zijn gewoon omdat er niets meer mee te verdienen valt .
Dit komt door al die slimme in Brussel, goe bezig.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Nascholing vakbekwaamheid - zelfde cursus twee maal?

Bericht door Stefan Peeters »

Dat is jouw mening, maar ik wil toch even dit kwijt:

de werkgevers in de transportsector zijn VERPLICHT opleidingen te voorzien voor hun chauffeurs. Zij moeten dus zorgen dat hun chauffeurs bijgeschoold zijn tegen 9/9/2016.

Dit kost de chauffeur zelf dus niets, enkel de tijd die hij moet vrijmaken.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie