Aanschaffing Motor Met Rijbewijs B Auto

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Den Arbeider
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2014, 22:19

Aanschaffing Motor Met Rijbewijs B Auto

Bericht door Den Arbeider »

Hey allemaal!

Ok dit gaat waarschijnlijk ofwel moeilijk of makkelijk opgelost geraken maar ik zit met de volgende vraag.

Wat voor motor kan ik kopen en dus gebruiken als ik al sinds 2009 een rijbewijs B bezit, let op hier komt de specialiteit, ik heb een rijbewijs B automaat en dus niet voor geschakelde wagens.

Ik las dat dit zou zijn voor motoren met 125 cc en een maximaal vermogen tot 11 kw. Maar geld dit dus ook voor mijn type rijbewijs of doet dat helemaal niets uit? Bovendien, geldt dezelfde regel als je een Quad zou kopen?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Aanschaffing Motor Met Rijbewijs B Auto

Bericht door Inazuma »

Den Arbeider schreef:Wat voor motor kan ik kopen en dus gebruiken als ik al sinds 2009 een rijbewijs B bezit, let op hier komt de specialiteit, ik heb een rijbewijs B automaat en dus niet voor geschakelde wagens.
Dat rijbewijs is slechts geldig voor het besturen van voertuigen met een automatische versnellingsbak.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t3hs3afd2" target="_blank
Artikel 20

§1. De geldigheid van de rijbewijzen wordt bepaald als volgt :

14° het rijbewijs met de code 78 is slechts geldig voor het besturen van voertuigen uitgerust met een automatische schakeling; deze beperking heeft in voorkomend geval alleen betrekking op bepaalde categorieën, aangeduid op het rijbewijs.


Je bestuurt die motorfiets dan onder dekking van je rijbewijs B, dus met de verplichting met een automatische bak te rijden.

(De opleiding en code 372 uit §2 is voor jou niet nodig gezien je je rijbewijs in 2009 behaalde.)

Ik las dat dit zou zijn voor motoren met 125 cc en een maximaal vermogen tot 11 kw.
Voor motorfietsen categorie A1, dusmet nog een bijkomende beperking inzake de verhouding vermogen / gewicht :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 398/625-t2" target="_blank
2° Categorie A1 :

motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van ten hoogste 0,1 kW/kg;

Bovendien, geldt dezelfde regel als je een Quad zou kopen?
Vierwielers met motor (aka quads) vallen onder de rijbewijs categorie B.
(Voor zover het geen bromfietsen zijn / max 45 km/u.)

Ook daar ben je dus beperkt tot een automatisch versnellingsbak wegens Art 20 §1 14° (zie boven).
Den Arbeider
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2014, 22:19

Re: Aanschaffing Motor Met Rijbewijs B Auto

Bericht door Den Arbeider »

Dus ik mag wel degelijk rijden met een motor or quad zolang het ook met een automatische versnelling is. Raar, ik dacht dat ik toch met een manuele versnellingsbak mocht aangezien de motor in kwestie maar tot 125 cc mocht gaan en 11 KW.

Doet het er toe dat ik vroeger nog met een scooter heb gereden en daar het rijbewijs voor heb behaald (theorie & praktijk)?
Plaats reactie