Rijbewijs G en openbaar groen (klepelen)

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
nico_v_e
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2014, 20:15

Rijbewijs G en openbaar groen (klepelen)

Bericht door nico_v_e »

Hallo ,

Ik heb enkele vragen over het rijbewijs G , het is nogal onduidelijk vind ik !

Vraag 1 : mag ik met een tractor + klepel maaier werken op het werk ( openbaar groen gemeente) dus geen weides enzo geen boerderij , mag dit met een rijbewijs G rijbewijs .

vraag 2 : nu zijn ze bij ons op het werk aan het zeggen dat dit niet mag en dat we een rijbewijs C moeten hebben eventuweel met vak ??

vraag 3 : digene die voor 1982 geboren zijn mogen die in het algemeen altijd met een tractor rijden of enkel onder de cat van het rijbewijs G dus niet met een klepel maaier voor openbaar groen

Vraag 4 : Valt klepelen en bermen beheer onder rijbewijs G ??
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs G en openbaar groen (klepelen)

Bericht door Inazuma »

nico_v_e schreef:Vraag 1 : mag ik met een tractor + klepel maaier werken op het werk ( openbaar groen gemeente) dus geen weides enzo geen boerderij , mag dit met een rijbewijs G rijbewijs .
Zoals de FOD Mobiliteit dit ziet - en waar een aantal rechtbanken in volgen - is rijbewijs G enkel en uitsluitend voor Bos- en landbouwgebruik.

De groendienst van een gemeente valt daar bij mijn weten niet onder ... :?:
Vraag 4 : Valt klepelen en bermen beheer onder rijbewijs G ??
Is dat land- of bosbouw :?:
Ik vrees van niet ...
nico_v_e
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2014, 20:15

Re: Rijbewijs G en openbaar groen (klepelen)

Bericht door nico_v_e »

,

En als je dan voor 1982 bent geboren ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs G en openbaar groen (klepelen)

Bericht door Inazuma »

nico_v_e schreef:En als je dan voor 1982 bent geboren ?
Die vrijstelling geldt enkel voor rijbewijs G. [en voertuigen traag vervoer, zie onder]

Als een G niet volstaat volgens de FOD Mobiliteit doordat je geen land- of bosbouw activiteiten uitvoert, dan heb je een C nodig, en daar geldt dergelijke vrijstelling niet.


Misschien iets om eens op te nemen met de juridische dienst van de gemeente ?

Denk er aan dat de tractorbestuurder zelf strafrechtelijk aansprakelijk blijft voor eventuele inbreuken op de wetgeving :!:
Laatst gewijzigd door Inazuma op 20 mei 2014, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
nico_v_e
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2014, 20:15

Re: Rijbewijs G en openbaar groen (klepelen)

Bericht door nico_v_e »

oke , bedankt ,

Nog even een vraag .

Wij rijden bij ons op het werk met een heftruck meer dan 3500 over de weg ( we hebben wel een opleiding + examen gedaan voor heftruck) ik heb in een van mijn boeken gelezen dat als je voor 1982 geboren bent je vrij gesteld bent van zulke voertuigen dus Laadgraaf machine Kraan enzo... is dit zo ?
en natuurlijk kan ik met mijn rijbewijs G ook deze dingen niet besturen op de openbare weg ?

Mvg
Nico
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs G en openbaar groen (klepelen)

Bericht door Inazuma »

nico_v_e schreef: Wij rijden bij ons op het werk met een heftruck meer dan 3500 over de weg ( we hebben wel een opleiding + examen gedaan voor heftruck) ik heb in een van mijn boeken gelezen dat als je voor 1982 geboren bent je vrij gesteld bent van zulke voertuigen dus Laadgraaf machine Kraan enzo... is dit zo ?

en natuurlijk kan ik met mijn rijbewijs G ook deze dingen niet besturen op de openbare weg ?
G geldt volgens de FOD Mobiliteit enkel bij voertuigen gebruikt tijdens land- en bosbouw activiteiten.


Als het om voertuigen voor traag verkeer gaat, is er voor bestuurders geboren voor oktober 1982 zelfs geen rijbewijs vereist:

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /624-t3hs1" target="_blank

Artikel 4

Zijn ontslagen van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs en het bij zich te hebben :

12° de bestuurders, geboren vóór 1 oktober 1982 en de bestuurders die aan de voorwaarden van artikel 3 niet beantwoorden, van voertuigen van de categorie G en van voertuigen van traag vervoer omschreven in artikel 1, § 2, 75 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;



http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... #art1p2.75" target="_blank

Artikel 1
§2. Definities:

Voor de toepassing van dit koninklijk besluit wordt, behoudens andersluidende bepalingen, verstaan onder :

75. "voertuig voor traag vervoer" :

elk motorvoertuig dat, wegens zijn constructie en oorsprong, een nominale maximumsnelheid van ten hoogste 40 km/h kan bereiken. Elke verbouwing die voor gevolg heeft dat deze maximumsnelheid kan worden overschreden, ontneemt aan dergelijk voertuig zijn hoedanigheid van voertuig voor traag vervoer,
elke aanhangwagen die uitsluitend door de in punt 1 bedoelde voertuigen wordt getrokken;
Plaats reactie