uitzonderingen gebruik tachograaf

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
LucG

uitzonderingen gebruik tachograaf

Bericht door LucG »

Ik rij als werknemer met een vrachtwagen (+7,5t) bij het plaatselijk gemeentebestuur. Ik had begrepen dat ik ben vrijgesteld van de tachograaf ? Nu, enkele malen per jaar voeren we de chiro-jongeren hun materiaal naar een kamp ergens in Belgié, echter wel nog binnen de landsgrenzen. Nu hoor ik van collega's dat de vrijstelling van tachoplicht enkel binnen de gemeentegrens ligt terwijl andere beweren dat dit binnen Belgié is ?? Graag jullie input.
Groetjes Luc
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: uitzonderingen gebruik tachograaf

Bericht door bert.covens »

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 07/797-hs4" target="_blank
Artikel 6

Niet onderworpen aan de artikelen 5 tot 9 van de verordening is het vervoer door de volgende voertuigen:

a) voertuigen van, of zonder bestuurder gehuurd door, de overheid voor het verrichten van wegvervoer dat de particuliere vervoersondernemingen niet beconcurreert;
Wanneer je die vrachtwagen van de gemeente gebruikt om gerief van/naar een kampplaats te brengen, vrees ik dat men dit wel eens zou kunnen aanzien als een vorm van vervoer, die de particuliere vervoersondernemingen beconcurreert.

Bovendien, val je voor dergelijk vervoer ook niet meer onder de voorziene uitzonderingen op de code 95 :
Artikel 4

§ 1. De vereiste van vakbekwaamheid is niet van toepassing op bestuurders :

1° van voertuigen met een toegelaten maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur;

2° van voertuigen in gebruik bij of onder controle van de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer en diensten verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde;

3° van voertuigen die op de weg worden getest in verband met technische verbeteringen, reparatie, onderhoud, en nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer zijn gebracht;

4° van voertuigen die worden gebruikt bij noodtoestanden of worden ingezet voor reddingsoperaties;

5° van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederen- en personenvervoer voor privé-doeleinden;

6° van voertuigen of combinaties van voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en op voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.
Daarom, zijn de meeste gemeenten ervan afgestapt om een camion + chauffeur ter beschikking te stellen van bvb jeugdverenigingen die op kamp gaan. Als er nog een tussenkomst voorzien wordt, is dat eerder een bepaalde subsidie die de vereniging dan kan spenderen om hun materialen vervoerd te krijgen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
LucG

Re: uitzonderingen gebruik tachograaf

Bericht door LucG »

Hey Bert, alvast bedankt.Toch enige bedenking, zoals je zegt...."eens zou kunnen aanzien worden als", maar dat is nog helemaal niet zeker hé.Laten we er nu eens van uitgaan dat ik materiaal,eigen van de gemeente en niet van de chiro, buiten de gemeentegrens vervoer.....rij-en rusttijden toepassen of niet?
Art 13a van verordening 561/2006 heeft betrekking op het "Belgische-lidstaat" grondgebied en toch niet op het "gemeentelijk" grondgebied, vermoed ik? Is er ooit al een uitspraak gedaan in zo een zaak?

Luc
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: uitzonderingen gebruik tachograaf

Bericht door GRO »

Nu, enkele malen per jaar voeren we de chiro-jongeren hun materiaal naar een kamp ergens in Belgié,
In uw eerste vraag had je het wel over chiro-jongeren HUN materiaal.
Chiro niet direct een gemeente activiteit.
Ik zie niet direct hoe hier de gemeente geen concurrent zou zijn van het nabijgelegen transportbedrijf???
LucG

Re: uitzonderingen gebruik tachograaf

Bericht door LucG »

GRO schreef:In uw eerste vraag had je het wel over chiro-jongeren HUN materiaal.
Chiro niet direct een gemeente activiteit.
Ik zie niet direct hoe hier de gemeente geen concurrent zou zijn van het nabijgelegen transportbedrijf???
En nu stel ik een bijkomende vraag hé :mrgreen: Wat als de vervoerde materialen gemeente-materiaal is ? :shock: We kunnen nog verder, als de gemeente nu ook eigenaar blijkt te zijn van het chirolokaal en het materiaal?? :roll:

Mannen, mijn vraag is enkel => telt het bewuste artikel binnen de gemeente grenzen of binnen de Belgische grenzen?
Het antwoordt blijkt dus niet zo simpel te zijn.

Luc
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: uitzonderingen gebruik tachograaf

Bericht door Stefan Peeters »

Het antwoord dat Bert je gegeven heeft is het correcte antwoord op je vraag.

Als je altijd maar verder wil gaan met "als" dit en "als" dat, dan kunnen we hier enkel maar antwoorden met "vraag het eens concreet aan de FOD Mobiliteit"; geef hen dan wel van de eerste keer heel duidelijk mee wat je eigenlijk wil weten want daar moet je iets langer op een antwoord wachten dan hier...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: uitzonderingen gebruik tachograaf

Bericht door bert.covens »

LucG schreef:Hey Bert, alvast bedankt.Toch enige bedenking, zoals je zegt...."eens zou kunnen aanzien worden als", maar dat is nog helemaal niet zeker hé.
Ik heb er bewust voor gekozen om enigszins voorzichtig te blijven in mijn antwoord, ja. De wettekst is lichtjes interpretatie-gevoelig. Bij discussie, zal een rechter uiteindelijk een oordeel vellen.

Mijn advies: ik zou géén materialen naar de kampplaats voeren met je vrachtwagen van de gemeente zonder gebruik te maken van de tacho.
LucG schreef: Laten we er nu eens van uitgaan dat ik materiaal,eigen van de gemeente en niet van de chiro, buiten de gemeentegrens vervoer.....rij-en rusttijden toepassen of niet?
Art 13a van verordening 561/2006 heeft betrekking op het "Belgische-lidstaat" grondgebied en toch niet op het "gemeentelijk" grondgebied, vermoed ik? Is er ooit al een uitspraak gedaan in zo een zaak?
"Al of niet binnen de gemeentegrens", is voor zover ik kan zien géén bepalende factor om uit te maken of men onder de voorziene uitzonderingen valt of niet.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
LucG

Re: uitzonderingen gebruik tachograaf

Bericht door LucG »

Hoi Stefan,
vraag is daar reeds gesteld geweest twee maand geleden en tot op heden.......geen antwoordt.
Zoals ik reeds zei, geen simpele vraag en blijkbaar een nog moeilijker antwoordt.Indien ik antwoordt krijg van de FOD wil ik jullie dit doorsturen,ALS jullie hiervoor geïnteresseerd zijn uiteraard. Ik ga hier nu niet meer verder op in en bedank jullie toch alvast voor de moeite.
Luc
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: uitzonderingen gebruik tachograaf

Bericht door Benny Stinkens »

We zijn zeker geïnteresseerd in het antwoord. :idea:
Hoe meer voorbeelden van "het echte leven" hoe minder antwoorden -en ook vragen- in de zin van 'ALS' we moeten geven/krijgen. :idea:

Spijtig genoeg is er in dit apenland niets simpel. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie