Vakbekwaamheid of niet?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Laure

Vakbekwaamheid of niet?

Bericht door Laure »

Ik ben bezig met mijn rijbewijs C te halen om paarden voor eigen gebruik te vervoeren.
Ik ga geen transporten doen voor derden.
Het kan wel zijn dat ik uitzonderlijk eens als 2de chauffeur zal meerijden met iemand anders.
Mag ik dan, ter afwisseling, met de vrachtwagen van deze persoon rijden met zijn paarden terwijl de andere chauffeur ook aanwezig is in het voertuig?
Ik ben wel van plan om het examen vakbekwaamheid van Dierengezondheidszorg Vlaanderen af te leggen, om paarden te mogen transporteren.

Is dit in dit geval geldig? (vakbekwaamheid voor rijbewijs C is toch enkel nodig als je voor een werkgever gaat werken en ladingen (goederen) zal transporteren?)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vakbekwaamheid of niet?

Bericht door Stefan Peeters »

Voor zuiver privé vervoer is geen vakbekwaamheid vereist.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jan.C

Re: Vakbekwaamheid of niet?

Bericht door Jan.C »

vakbekwaamheid bij rijbewijs C is waarschijnlijk niet nodig wegens volgende uitzondering. Het moet uiteraard dan wel om een vriendendienst gaan en de arbeid mag niet verloond worden.

Code: Selecteer alles

•Gebruikt voor niet commercieel goederen- en personenvervoer voor privé-doeleinden
Voor het certificaat van DGZ zal je waarschijnlijk wel een examen moeten doen, alhoewel hier ook (onduidelijke) regels voor hobby vervoer bestaan.

denk er ook aan dat het laadruim van de vrachtwagen goedgekeurd moet worden door het DGZ !
Plaats reactie