Rijbewijs BE

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
rutger.vanacker

Rijbewijs BE

Bericht door rutger.vanacker »

Even een vraagje, ik heb vorig jaar op 2 me mijn voorlopig rijbewijs BE afgehaald en ben al 1x gebuist geweest. 26 April ga ik opnieuw op (vlak voor hij vervalt). Nu was de vraag wat zijn mijn opties moest ik een 2e maal falen, mij theorie zal vervallen maar hoe kan ik aan een nieuw voorlopig rijbewijs geraken en hoe wordt dit geregeld ivm de verplichte rijlessen die ik dan moet nemen.

Alvast bedankt
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs BE

Bericht door bert.covens »

rutger.vanacker schreef:Even een vraagje, ik heb vorig jaar op 2 me mijn voorlopig rijbewijs BE afgehaald en ben al 1x gebuist geweest. 26 April ga ik opnieuw op (vlak voor hij vervalt). Nu was de vraag wat zijn mijn opties moest ik een 2e maal falen, mij theorie zal vervallen maar hoe kan ik aan een nieuw voorlopig rijbewijs geraken en hoe wordt dit geregeld ivm de verplichte rijlessen die ik dan moet nemen.

Alvast bedankt
Je theorie vervallen? Bezit jij al een definitief rijbewijs B?

Het rijbewijs B+E, is slechts een subcategorie van het rijbewijs B, en daarvoor hoef je géén theorie-examen af te leggen....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
rutger.vanacker

Re: Rijbewijs BE

Bericht door rutger.vanacker »

Ik heb reeds mijn rijbewijs B met en bezit het voorlopig met het vervallen bedoel ik de termijn van 1 jaar op mijn voorlopig rijbewijs
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs BE

Bericht door bert.covens »

Als ik 't goed heb:

* Na twee mislukkingen voor het praktijkexamen, moet je minimum 4 uur praktijklessen volgen in een erkende rijschool.
* Vanaf je derde poging, ben je verplicht het praktijkexamen af te leggen met de erkende rijschool.
* Als je voorlopig rijbewijs vervallen is, kan je je praktijkexamen enkel nog afleggen en je scholing slechts voortzetten met een erkende rijschool na het volgen van minimum 8 uur praktijklessen.
* Als je voorlopig rijbewijs vervallen is, kan je gedurende een periode van 3 jaar géén nieuw voorlopig rijbewijs krijgen voor de categorie B+E.


Een bijkomende motivatie om 26 april te slagen:

Het rijbewijs B+E, laat toe te rijden:

* met een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een MTM van ten hoogste 3.500 kg.

* indien rijbewijs B+E behaald VOOR 1 mei 2013, ook met een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een M.T.M. hoger dan 3.500 kg, op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer bedraagt dan 12.000 kg.
==> wie een rijbewijs B+E niet behaalt VOOR 1 mei 2013, moet voor dergelijke combinatie een rijbewijs een C1+E behalen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs BE

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Als ik 't goed heb:

* indien rijbewijs B+E behaald VOOR 1 mei 2013, ook met een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een M.T.M. hoger dan 3.500 kg, op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer bedraagt dan 12.000 kg.
==> wie een rijbewijs B+E niet behaalt VOOR 1 mei 2013, moet voor dergelijke combinatie een rijbewijs een C1+E behalen.
Heeft er al iemand een geconsolideerde tekst waaruit dit blijkt ?
Ik heb de wijzigingen niet in elkaar gepuzzeld, maar ga er van uit dat dit niet zo is, en iedereen met rijbewijs B+E de 12 ton MTMS beperking opgelegd krijgt.
Plaats reactie