Fietspad en voorrang van rechts

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Fietspad en voorrang van rechts

Bericht door GRO »

Ik heb vandaag bevestiging gekregen van GOCA (Mr. Van Laethem) dat GOCA zowel tijdens het theoretisch examen als tijdens het praktijkexamen volgend standpunt inneemt.

Op een kruispunt zonder verkeersborden
heeft een bestuurder die van rechts komt en over een fietspad moet rijden, geen voorrang van rechts. Hij doet een manoeuvre (rijden over fietspad) en moet voorrang verlenen.

Op een kruispunt met het verkeersbord B17
Afbeelding
heeft een bestuurder die van rechts komt en over een fietspad moet rijden, geen voorrang van rechts. Hij doet een manoeuvre (rijden over fietspad) en moet voorrang verlenen.
Het verkeersbord is foutief geplaatst.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Straffe gasten bij GOCA!

Sinds wanneer gaat een verkeersbord niet meer boven de verkeersregels?

En sinds wanneer moet een foutief geplaatst verkeersbord niet meer nageleefd worden?
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Fietspad en voorrang van rechts

Bericht door digital »

eugeen schreef: Op een kruispunt zonder verkeersborden
heeft een bestuurder die van rechts komt en over een fietspad moet rijden, geen voorrang van rechts. Hij doet een manoeuvre (rijden over fietspad) en moet voorrang verlenen.
Zo gemakkelijk zijn ze er nog niet vanaf. Wat als er een fietser van rechts komt? Die voert toch geen manoeuver uit? De fietser heeft dan terug voorrang zeker? Of is een fietspad ook niet meer voorbehouden voor fietsers. En het wordt nog interessanter als er een bromfietser komt binnen de bebouwde kom. Dan moet je eerst naar de achterkant zien of het een bromfiets klasse A of klasse B is. Klasse A voert geen manoeuver uit en heeft dus voorrang, klasse B voert een manoeuver uit en heeft dus geen voorrang. En misschien is die bromfiets klasse A opgedreven. Dan is het geen bromfiets meer maar een motorfiets. Dan heb jij terug voorrang. Volgen wie nog volgen kan...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Zij zullen vermoedelijk hetzelfde standpunt innemen als:

Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer
Mobiliteit en Verkeersveiligheid
Directie Werken met Federale Financieringirectie Verkeersveiligheid - Dienst Verkeersreglementering
(Zie brief hieronder)

Voor onze site denk ik dat wij best het standpunt volgen dat GOCA inneemt tijdens het theorie-examen en praktijkexamen. Of het 100 %logisch is of niet buiten beschouwing gelaten.

PS Ik krijg binnenkort een standpunt i.v.m. een motorfiets met zijspan en i.v.m. bus die binnen de bebouwde kom de bushalte verlaat en over een fietspad rijdt.


[quote] Quote: Geachte heer,



In antwoord op uw email waarin u de vraag stelt hoe het nu precies zit met de voorrangsregeling op kruispunten met voorrang van rechts en waar een doorlopend fietspad is aangebracht, heb ik de eer u het volgende mee te delen.



Het is in deze vooreerst van belang te wijzen op het feit dat elke bestuurder die een kruispunt oprijdt dubbel voorzichtig moet zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen[1]. Dit houdt in dat bestuurders, zelfs indien ze voorrang hebben, bij het oprijden van een kruispunt altijd de nodige voorzichtigheid aan de dag moeten leggen.



Het verkeersreglement heeft bij Koninklijk Besluit van 4 april 2003 (de zogenaamde “Straatcodeâ€Â
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Maak me niet gek he Digital.
Go morgen nog eens naar Goca bellen.
Zijn er nog vragen dan stel ik ze ineens.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

eugeen schreef: Maak me niet gek he Digital.
Go morgen nog eens naar Goca bellen.
Zijn er nog vragen dan stel ik ze ineens.
We zullen waarschijnlijk op rechtspraak moeten wachten om duidelijkheid te krijgen want niemand weet nog hoe het is...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Wacht even vóór je naar GOCA belt, Eugeen. We zullen er nog een schepje bij doen.

De vraag is of de fietser of bromfietser klasse A binnen de bebouwde kom een maneuver uitvoert wanneer hij een fietspad oversteekt.

Je zou kunnen geneigd zijn te zeggen: "Neen, want een fietspad is een voor hem voorbehouden deel van de openbare weg."

Maar op de weg die hij volgt, is dat fietspad van de dwarsweg geen gedeelte van de openbare weg dat voor hem voorbehouden is. Hij volgt dat fietspad niet, hij steekt het over. Dat fietspad is veeleer voorbehouden voor de fietsers en bromfietsers klasse A in de bebouwde kom op de dwarsweg.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef: We zullen waarschijnlijk op rechtspraak moeten wachten om duidelijkheid te krijgen
Dan moet de zaak al tot in Cassatie gaan. Want zolang het uitspraken in eerste aanleg en in beroep betreft, is iedere andere rechter vrij er anders over te oordelen.
Plaats reactie