theorie lichten en claxon

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding


Quote:


De parking van een grootwarenhuis wordt beschouwd als een openbare weg. (Rechtspraak)


Dit is wel hetgeen waar ik het ook moeilijk mee heb.

Aan wat gaan we ons moeten houden? aan hetgeen in de wet staat of aan hetgeen wat de rechters soms van de wet maken?
Benny,

Wat leer jij de leerlingen aan i.v.m. de snelheid tussen het bord 'F1 Begin van de bebouwde kom' en het kruispunt. (Laat ons veronderstellen dat die afstand een paar honderd meters bedraagt

Moeten zij tussen het bord F1 en het kruispunt 50 km/uur rijden of pas voorbij het kruispunt.

Als je je enkel steunt op het verkeersreglement zouden ze 70 km/uur mogen rijden. Maar rechtspraak...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Goede vraag.
Bij mij blijft het 70km/uur tot aan het kruispunt.

De reden: mijn taak is het om het verkeersreglement aan te leren dus doe ik wat er in het verkeersreglement staat.

Als ik rechtspraak moet volgen gaan we nog iets tegen komen denk ik

rechter van rechtbank A: geeft mij gelijk 70km/uur dus
rechter van rechtbank B: geeft mij ongelijk 50km/uur dus

en nu?

Bij mij telt dus het verkeersreglement en het zou goed zijn als er een rechtspraak was en geen meerdere.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dan moet jij dat wel eens bij GOCA gaan uitleggen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: Is er dan een arrest geweest? Want als dat niet het geval is blijft een parking een openbare plaats als ik dat goed begrijp??
Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.

Bedankt dat je mij op mijn vergissing gewezen hebt, Benny.

De uitspraak volgens dewelke de parking van een grootwarenhuis een openbare weg zou zijn, is geen arrest van het Hof van Cassatie, maar een uitspraak van van het Hof van Beroep te Brussel (Burgerlijke Kamers, 6EK, Nummer RP01795_2, van 29/06/1989).

Samenvatting:
Quote: Een parking van een grootwarenhuis, dat aan het publiek in het algemeen diensten aanbiedt waar iedereen terecht kan, maakt deel uit van de openbare weg.
De meeste rechters zullen dus wel in dezelfde zin oordelen, maar je kan desgewenst doorgaan tot in Cassatie.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny, dat van die C43 tot 70 km/h met daarna nog vóór het volgende kruispunt een F1 is wel een arrest van het Hof van Cassatie.

Nr RC00154_1
Hof van Cassatie, Franstalige afdeling, 2de Kamer
Rolnummer: P991309F
Datum: 05/01/2000
Quote: HET HOF,
Gelet op het bestreden vonnis, op 22 juli 1999 in hoger beroep gewezen door de Correctionele Rechtbank te Marche-en-Famenne
Overwegende dat artikel 11.1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer bepaalt dat binnen de bebouwde kommen de snelheid beperkt is tot 50 km per uur maar dat op sommige openbare wegen een lagere of hogere snelheidsbeperking kan opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43
Overwegende dat de aanduiding van het begin van een bebouwde kom door het verkeersbord F1, krachtens het bovenaangehaalde artikel 11.1, tot gevolg heeft dat de snelheid wordt beperkt tot 50 km per uur
Overwegende dat het bestreden vonnis overweegt "dat het verkeersbord C43 alleen boven het verkeersbord F1 gaat als het na laatstgenoemd bord is geplaatst dat zulks impliciet volgt uit artikel 11.1 dat aan de vermelding dat de snelheid in de bebouwde kommen beperkt is tot 50 km per uur toevoegt dat op sommige openbare wegen evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking kan worden opgelegd of toegelaten door het verkeersbord C43" dat het aldus de beslissing naar recht verantwoordt
Overwegende dat het middel faalt naar recht
En overwegende dat de substantiële of op straffe van nietigheid voorgeschreven rechtsvormen in acht zijn genomen en de beslissing overeenkomstig de wet is gewezen
OM DIE REDENEN,
Verwerpt de voorziening
Veroordeelt eiser in de kosten.
Zoals je ziet, is het een zéér mager arrest, dat regelrecht tegen het verkeersreglement indruist, omdat het er ten onrechte van uitgaat dat het verkeersbord F1 de snelheidsbeperking zou impliceren vermeld in art. 11.1.

Het verkeersbord F1 is immers slechts een aanwijzingsbord, dat bijgevolg geen verbod kan inhouden, doch enkel het begin van de bebouwde kom aanduidt.

De algemene snelheidsbeperking tot 50 km/h in de bebouwde kommen vloeit derhalve geenszins voort voort uit het verkeersbord F1, doch veeleer uit de verkeersregel vervat in art. 11.1. Verkeersregels zijn evenwel ondergeschikt aan verkeersborden, en bijgevolg ook aan een verbodsbord C43.

Artikel 11.1 bepaalt weliswaar dat er binnen de bebouwde kom een andere maximum snelheid kan opgelegd door een verbodsbord C43 dat zich binnen de bebouwde kom bevindt, doch sluit de mogelijkheid niet uit dat dit ook kan gebeuren door een verbodsbord C43 dat zich vóór de bebouwde kom bevindt.


Helaas is dit vonnis wel bindend, omdat het een arrest van het Hof van Cassatie is.

Je zegt dat het jouw taak is om het verkeersreglement aan te leren. Als rechtsbron heeft het verkeersreglement evenwel slechts waarde in de mate dat je ook rekening houdt met de uitspraken van het Hof van Cassatie.
Zozzo
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2005, 00:00

Bericht door Zozzo »

Benny Stinkens schreef: Het feit dat er op de openbare weg en de bermen staat is een schoonheidsfoutje van Eugeen. Die bij deze gevraagd wordt om dat aan te passen.
Quote: Art 31 gebruik van de lichten bij het stilstaan en parkeren.
Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het zicht niet meer mogelijk is tot op een afstand van ongeveer 200 meter, moet de aanwezigheid op de openbare weg gesignaleerd worden. enz...
Oké ik kan er dan uiteindelijk inkomen dat die openbare verlichting er dan niet toe doet, maar verklaar dan dit eens:
Quote:

Afbeelding
(foto:) Valavond: de eigenaar van deze wagen moet dringend zijn parkeerlichten opzetten.
Waarom moet de eigenaar van deze wagen zijn parkeerlichten opzetten? De wagen is toch voldoende zichtbaar op grote afstand.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Hier volgt een analyse van de originele teksten:
Quote:
31.1. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag EN in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter,
moet de aanwezigheid op de openbare weg van de hierna vermelde voertuigen, weggebruikers en dieren, op de volgende wijze gesignaleerd worden : motorvoertuigen...
Je moet de lichten dus voeren:
1) tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag
2) in alle omstandigheden wanneer de zichtbaarheid &lt200m
Quote:
31.2. Het gebruik van de in artikel 31.1. voorgeschreven lichten is alleen verplicht wanneer de openbare verlichting niet toelaat het voertuig van op ongeveer 100 meter duidelijk te zien.
Je hoeft de lichten niet te voeren:
1) als er een openbare verlichting is en je voertuig is van op 100m duidelijk te zien
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Als je die foto bekijkt kunnen we misschien zeggen ja hij is nog voldoende zichtbaar.
Maar er staat wel bij valavond dus als je achter 10 minuten daar na nog eens dezelfde foto maakt is de auto niet meer voldoende zichtbaar.

dus hier zou ik wel mijn standlichten gebruiken wetende dat achter een aantal minuten mijn voertuig in het donker staat.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Je zegt dat het jouw taak is om het verkeersreglement aan te leren. Als rechtsbron heeft het verkeersreglement evenwel slechts waarde in de mate dat je ook rekening houdt met de uitspraken van het Hof van Cassatie.
Beste Jozef,
je kunt hier best gelijk hebben en dat leert mij dan wel ook dat de rijscholen ook nog werk voor de boeg hebben.

Ik heb mijn studies gedaan in 1993 en ben ook actief lesgever sinds toen.
Van 1993 tot nu is er enorm veel veranderdt in onze wetgeving.
Ik heb van mijn werkgever altijd per brief de laatste nieuwe aanpassingen
in de wet gekregen vanaf het moment dat de nieuwe wet in het staatsblad verscheen.

Dus eigenlijk mag ik mij nog up to date noemen.
Maar wat ik nog nooit heb gekregen dat zijn de beslissingen van de rechtbanken. dus heb ik nooit iets anders gehad dan de verkeersreglementen.
Ik heb nu wel deze site en dat kan tellen maar hoeveel leraars tasten hier zonder te weten in het duister?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

De tekst op de site is als volgt veranderd:
Quote: - Verlichting is nodig als de wagen tussen valavond en het aanbreken van de dag op de openbare weg (dus ook op de berm) geparkeerd is.

- Wanneer overdag, om welke reden dan ook, de zichtbaarheid niet verder is dan 200 meter.
Zozzo
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2005, 00:00

Bericht door Zozzo »

Benny Stinkens schreef:

Dat er wegen zijn zonder straatverlichting weet ik ook wel maar daarvoor is niet altijd het zicht minder dan 100 meter.
Benny Stinkens schreef:

Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het zicht niet meer mogelijk is tot op een afstand van ongeveer 200 meter
eugeen schreef:

De tekst op de site is als volgt veranderd:

Quote:
- Verlichting is nodig als de wagen tussen valavond en het aanbreken van de dag op de openbare weg (dus ook op de berm) geparkeerd is.

- Wanneer overdag, om welke reden dan ook, de zichtbaarheid niet verder is dan 200 meter.

Hier klopt nog altijd iets niet. Moeten de lichten nu sowieso altijd 's nachts branden en slaat de zichtbaarheid van 200 m enkel op de dag, of telt die zichtbaarheidsgrens van 200 m nu dag en nacht?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: - Verlichting is nodig als de wagen tussen valavond en het aanbreken van de dag op de openbare weg (dus ook op de berm) geparkeerd is.

- Wanneer overdag, om welke reden dan ook, de zichtbaarheid niet verder is dan 200 meter.
Wanneer is het nodig:

1.
Quote: - Verlichting is nodig als de wagen tussen valavond en het aanbreken van de dag op de openbare weg (dus ook op de berm) geparkeerd is.
Natuurlijk moet je dat niet doen tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag als de zichtbaarheid verder is dan 100 meter.
Bv als je in het centrum van een stad bent, of je staat onder het licht van een straatlamp.

2.
Quote: - Wanneer overdag, om welke reden dan ook, de zichtbaarheid niet verder is dan 200 meter.
Je mag niet over elk woordje zitten piekeren. Een beetje gezond nadenken.

Laatst aangepast door eugeen op Ma Aug 08, 2005 11:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: Maar wat ik nog nooit heb gekregen dat zijn de beslissingen van de rechtbanken. dus heb ik nooit iets anders gehad dan de verkeersreglementen.
Ik overweeg al een tijdje om me eindelijk eens de Postal Wegverkeer van Kluwer aan te schaffen. Dat is dé bijbel inzake wegverkeer, inclusief rechtspraak. Maar hij is niet echt goedkoop: 195 Euro en vervolgens ongeveer 2 maal per jaar 200 vervangbladen à 0,33 Euro per blad.

Postal Wegverkeer
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

En ter vervollediging: om discussies te vermijden over het tijdstip van het "vallen van de avond" (zonsondergang) en het "aanbreken van de dag" (zonsopkomst), baseer je je op de efemeriden zoals ze medegedeeld worden door het KMI.

Efemeriden
Plaats reactie