Snelheid op aardeweg

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Bart De Smet

Snelheid op aardeweg

Bericht door Bart De Smet »

geachte,

ik had een paar weken terug tijdens mijn theoretische test de vraag gekregen hoeveel je mag rijden op een aardeweg. Ik had geen idee hoeveel de snelheid kon bedragen.
Zou u me kunnen zeggen wat de toegelaten snelheid is?

Vriendelijke groeten,
Bart De Smet
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Behoudens andersluidende verkeersborden of een lagere maximum toegestane snelheid uit hoofde van de aard van het voertuig, geldt op aardewegen een absolute snelheidsbeperking van 50 km/h in de bebouwde kommen (AR 11.1) en van 90 km/h daarbuiten (AR 11.2.2°b)).

De betrekkelijke snelheidsbeperkingen die op alle wegen gelden, gelden uiteraard ook op aardewegen:
Quote: AR 10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

10.3. Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.

10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.
Plaats reactie