Reeks C Vraag 3 + nog een andere vraag

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: En dan nog een vraagje ivm de parking van een warenhuis

Volgens de theorie online, wordt deze plaats beschouwd als een openbare weg (als uitzondering). Nu wou ik voor de zekerheid nog eens wat oefeningen maken uit het oefenboek van Flor K en daar staat als antwoord dat dit een openbaar terrein is.
Beste Ann,
Quote: b. Openbaar terrein.

Ook openbare terreinen, zoals de parking van een hospitaal of een tankstation of een afvalcontainerpark zijn openbare plaatsen.

Uitzondering: hoewel een parking van een grootwarenhuis in principe ook een openbaar terrein is, omdat iedereen er mag komen, wordt deze in de rechtspraak toch als een echte openbare weg beschouwd (rijbanen met parkeervakken).
Er is rechtspraak geweest waarin de rechtbank beslist heeft dat een parking van een grootwarenhuis (parkeervakken met rijbanen) als een openbare weg moet beschouwd worden. Flor heeft daar geen rekening mee gehouden.

Ze zullen dat niet vragen op het examen.
ann
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 okt 2006, 00:00

Reeks C Vraag 3 + nog een andere vraag

Bericht door ann »

Reek C Vraag 3 luidt:
Deze foto is genomen vanuit de auto waarmee ik rijd.
De auto voor mij stopt plots.
Hoeveel bedraagt mijn stopafstand als ik momenteel 120 km/uur rijd?
(=&gt op de foto zien we een droog wegdek).

Antwoord volgens theorie:
Stopafstand = Reactietijd + Remweg

Reactietijd: (snelheid/10) * 3
=&gt (120/10)*3 = 36

Remweg: ((snelheid/10) * het resultaat) /2 (droog wegdek)
=&gt ((120/10)*12) /2 = 72

De Stopafstand zou dan (36+72) 108 meter zijn.

De Keuzeantwoorden hier zijn
A. 60 meter.
B. 120 meter.
C. 144 meter.

Ik koos dus 120 omdat dat toch het dichtst bij 108 ligt. Dit is fout en als antwoord op de vraag verschijnt:
Snelheid x snelheid: 100 = 120 x 120 (=14.400) : 100 =144 meter

Ben ik zo in de war of klopt het antwoord niet?
---
En dan nog een vraagje ivm de parking van een warenhuis

Volgens de theorie online, wordt deze plaats beschouwd als een openbare weg (als uitzondering). Nu wou ik voor de zekerheid nog eens wat oefeningen maken uit het oefenboek van Flor K en daar staat als antwoord dat dit een openbaar terrein is.

Wat moet ik nu antwoorden als ik die vraag op het examen krijg?
ann
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 okt 2006, 00:00

Sorry het is niet vraag 3 maar vraag 14...

Bericht door ann »

Heb nog is even nagezien, het is niet Vraag 3 van Reeks C, maar Vraag 14.

Mijn excuses
Retoo

Bericht door Retoo »

Reactietijd werd bij deze vraag niet meegerekend.
Bij een reactijtied van 1 second is de formule inderdaad 3*(snelheid/10)
De formule voor remafstand is echter (snelheid/10)*(snelheid/10)
Dus niet delen door 2 op het laatste (120/10)*(120/10) = 144.

Waarschijnlijk verwar je het delen door 2 met de veilige afstand.
Bij droog wegdek is de veilige afstand de snelheid/2.
Bij nat wegdek is de veilige afstand = snelheid
ann
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 okt 2006, 00:00

Bericht door ann »

Ik heb eergisteren mijn theorie examen afgelegd. Ze hebben dat van die parking idd niet gevraagd.

Ik ben in in ieder geval geslaagd!!!!!!!!!!!!!!!!!! (wel met 5 kleine foutjes mja...)

Bedankt in ieder geval voor de geweldige site
xxx
tom
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 okt 2005, 00:00

theorieboek

Bericht door tom »

wanneer ik kijk naar wat Cdt. Flor Konickx schrijft, lees ik dit:
Quote: 2. Berkening: volgafstand - remafstand - stopafstand
...

Remafstand op nat wegdek: uw snelheid door 10 delen en dit getal met zichzelf vermenigvuldigen.

Snelheid 60 km/u: remafstand 6 x 6 = 36 m
(18 m op een droog wegdek)
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: wanneer ik kijk naar wat Cdt. Flor Konickx schrijft,
Als je leest wat Flor schrijft en je bekijkt de resultaten en je leest dan wat in de handboeken van Wees Wegwijs staat en je bekijkt die resultaten, dan zijn die totaal verschillend.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

De stopafstand hangt van veel factoren af en kan nooit juist berekend worden als je niet weet met welk voertuig dat je rijdt.

De formules in de handboeken zijn benaderingen wat de auteurs denken dat het is en niemand weet welke formules de GOCA hanteert. Nogthans zouden de antwoorden genoeg uit elkaar liggen zodat toch nog juist geantwoord kan worden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Een correcte berekening kun je onder meer uitvoeren op Snelheid, stopafstand en botssnelheid met het programmaatje dat ik daarvoor geschreven heb.

Ik zou daarbij nogmaals de aandacht willen vestigen op het feit dat de snelheid voornamelijk gedurende het laatste gedeelte van de remweg afgebouwd wordt (of niet als de remweg te kort is). Het kind dat we met een aanvankelijke snelheid van 50 km/h nog net niet aanrijden, rijden we al met een aanvankelijke snelheid van 60 km/h aan tegen 40 km/h. Vergeet dus het fabeltje dat slechts 10 km/h te snel rijden vrijwel geen verschil uitmaakt.

Omdat je die berekeningen niet gemakkelijk uit het hoofd kunt uitvoeren, geeft men in handboeken vuistregels op, zoals de 2-secondenregel of de snelheid gedeeld door 10 in het kwadraat. De resultaten zijn slechts benaderend, maar deze regels zijn onderweg wel gemakkelijker toe te passen.

Naarmate zijn rijervaring toeneemt, zal een goede bestuurder uiteindelijk ook deze regeltjes niet meer gebruiken. Stel je voor dat je in een noodsituatie de afstand moet schatten, de berekening maken, en dan pas beslissen wat je gaat doen: ondertussen is het al lang tot een ongeval gekomen. Een goede bestuurder kan uiteindelijk op het zicht beslissen of hij voor een hindernis nog gaat kunnen stoppen of niet, en zo ja hoe sterk hij daarvoor moet remmen, zonder dat hij weet hoeveel meter nu die afstand die hij ziet wel bedraagt.

Ik zeg wel een goede bestuurder. Vele bestuurders houden evenwel geregeld véél te weinig afstand. Enige tijd geleden zag ik in een televisieprogramma een bestuurder die tegen 130 km/h op 3 à 4 meter achter zijn voorligger reed, en ervan overtuigd was dat dit ruim voldoende was. Dergelijke bestuurders moeten de vuistregels blijven hanteren om voldoende veiligheidsafstand te houden.

En nu een persoonlijke stelling: ga er nooit van uit dat in een noodsituatie je voorligger ook nog een zekere afstand nodig heeft om tot stilstand te komen. Bij een aanrijding met bijvoorbeeld een zwaardere en/of snellere tegenligger, een vrachtwagen die de rijbaan opgereden komt of omkantelt, zal je voorligger vrijwel onmiddellijk tot stilstand komen, en mogelijk zelfs nog achteruit geduwd worden. De helft van de snelheid (bijvoorbeeld 50 m afstand bij 100 km/h) is géén veilige afstand.

Bedenk bovendien dat het helemaal niet erg is als je bij een noodstop nog 5 meter over hebt, maar wel als je 5 meter te kort komt. Rijd nooit op het randje van de veiligheidsmarges, voeg er altijd een reserve aan toe. Een olievlek, wat zand of kiezelsteentjes op het wegdek, kunnen een ferme streep trekken door de mooiste berekeningen.

Heb je met een bumperklever te maken, vergroot dan nog je afstand tot je voorligger, zo nodig door langzaam je snelheid te verminderen. In die omstandigheden kan je in een noodsituatie immers niet sterk afremmen zonder aangereden te worden door de bumperklevende achterligger. Een aanrijding door een achterligger kan voor blijvende whiplashletsels zorgen.
Plaats reactie