Verkeersbord B17

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
ariana

Verkeersbord B17

Bericht door ariana »

wat is eigenlijk het nut van dat verkeersbord?
Want als het er niet zou staan is het toch ook zo dat de gewone voorangsregels gelden?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Afbeelding

Verkeersbord B17: Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.

Dat heb je goed opgemerkt, Ariana!

Het bord dateert uit de tijd toen er nog geen algemene voorrang van rechts bestond. De voorrangsregels waren toen zeer ingewikkeld, en het was dikwijls moeilijk om uit te maken wie er voorrang had aan een kruispunt, vooral als je niet met de plaatsgesteldheid vertrouwd was.

Nu heeft het nog slechts twee functies.

Ten eerste merk je daarmee op sommige wegen gemakkelijker dat je een kruispunt nadert.

Ten tweede voldoet het aan de klaarblijkelijke doelstelling van federaal minister van verkeer en mobiliteit Renaat Landuyt om onduidelijkheid te scheppen en aldus zoveel mogelijk ongevallen te veroorzaken. Want stel dat er op zo een kruispunt een doorlopend fietspad is. Dan zegt het verkeersreglement:
AR 12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
Maar dat is slechts een verkeersregel. En volgens datzelfde verkeersreglement gaan de verkeerstekens boven de verkeeresregels:
AR 6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
Wees er dus maar zeker van dat nog slechts weinig mensen weten wie er in een dergelijke situatie voorrang heeft, en je dan ook beter het zekere voor het onzekere neemt en aan je voorrang verzaakt als het nodig is om een ongeval te vermijden.
ariana

Bericht door ariana »

:) bedankt van je uitleg.
Toffe site!
koen058

Bord B17

Bericht door koen058 »

Jozef schreef:Afbeelding

Verkeersbord B17: Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
AR 12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
... maar behoudt wel zijn voorrang ten opzichte van auto's die van links komen.
Ik dacht dat ze de borden ook plaatsten op gevaarlijkere kruispunten, om je er extra attent op te maken dat de voorrang van rechts geldt...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Bord B17

Bericht door Jozef »

koen058 schreef:... maar behoudt wel zijn voorrang ten opzichte van auto's die van links komen.
Juist, ook als hij zijn voertuig terug in beweging brengt na gestopt te zijn.

Tot voor kort was dit laatste niet het geval. Houd er dus rekening mee dat vele bestuurders hier nog niet van op de hoogte zijn.
Ik dacht dat ze de borden ook plaatsten op gevaarlijkere kruispunten, om je er extra attent op te maken dat de voorrang van rechts geldt...
Inderdaad. Maar daar heb ik nu eens een probleem mee zie.

Het verkeersreglement schrijft voor:
AR 12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
Wat moet je dan doen aan een "gevaarlijker" kruispunt? Driedubbel voorzichtig zijn misschien? En in welke eenheid meet men voorzichtig zijn, zodat je kunt weten hoe voorzichtig je moet zijn om dubbel voorzichtig te zijn? :wink:
koen058

Re: Bord B17

Bericht door koen058 »

Jozef schreef:
koen058 schreef:... maar behoudt wel zijn voorrang ten opzichte van auto's die van links komen.
Juist, ook als hij zijn voertuig terug in beweging brengt na gestopt te zijn.

Tot voor kort was dit laatste niet het geval. Houd er dus rekening mee dat vele bestuurders hier nog niet van op de hoogte zijn.
Ik dacht dat ze de borden ook plaatsten op gevaarlijkere kruispunten, om je er extra attent op te maken dat de voorrang van rechts geldt...
Inderdaad. Maar daar heb ik nu eens een probleem mee zie.

Het verkeersreglement schrijft voor:
AR 12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
Wat moet je dan doen aan een "gevaarlijker" kruispunt? Driedubbel voorzichtig zijn misschien? En in welke eenheid meet men voorzichtig zijn, zodat je kunt weten hoe voorzichtig je moet zijn om dubbel voorzichtig te zijn? :wink:
Hallow Belchieje :lol:
Roeleke

Bericht door Roeleke »

Als dit bord voor een kruispunt tussen een gewone openbare weg en een rechts gelegen aardeweg geplaatst wordt, wijzigt dit bord dus ook de regel die zegt dat voor een bestuurder die uit een pad of aardeweg komt de voorrang aan rechts niet geldt...
koen058

Voorrang aardeweg

Bericht door koen058 »

Roeleke schreef:Als dit bord voor een kruispunt tussen een gewone openbare weg en een rechts gelegen aardeweg geplaatst wordt, wijzigt dit bord dus ook de regel die zegt dat voor een bestuurder die uit een pad of aardeweg komt de voorrang aan rechts niet geldt...
Ja, gezien verkeersborden boven verkeersregels gelden...
ariana

Bericht door ariana »

ha ja das just :D
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bord B17

Bericht door Inazuma »

koen058 schreef:
Jozef schreef:Afbeelding

Verkeersbord B17: Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
Wat dit bord betreft, bestaat er nog serieuze onenigheid of het al dan niet boven de andere verkeersregels inzake voorrang gaat, of slechts de voorrangsregel uit Art 12.3.1 aangeeft en niet boven andere voorrangsregels zoals bvb 12.4bis (en voordien 12.4) gaat .

De FOD MObiliteit ging steeds uit van het laatste, maar daar ga ik niet mee akkoord 8)

Mocht ik er ooit een ongeval mee voorhebben, zullen we jaren later meer weten als het tot Cassatie gekomen is.

Ik dacht dat ze de borden ook plaatsten op gevaarlijkere kruispunten, om je er extra attent op te maken dat de voorrang van rechts geldt...
De plaatsing van een B17 is bijvoorbeeld o.a. verplicht op een kruispunt met voorrang van rechts, als het vorige kruispunt op die weg voorrang had dmv borden B9 / B15

http://wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art8#B17
Roald

Re: Verkeersbord B17

Bericht door Roald »

6° Wanneer een voorrangsweg onmiddellijk na een kruispunt met voorrang van rechts begint, moet vóór dit kruispunt altijd het verkeersbord B17 geplaatst worden.
Plaats reactie