Fietsoversteekplaats

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
MarcG

Fietsoversteekplaats

Bericht door MarcG »

Ik lees op deze site dat bij een fietsoversteekplaats (dus afgebakend met stippelijnen) de automobilist zijn snelheid moet matigen en zo nodig voorrang moet verlenen.
Ik zie dikwijls aan fietsoversteekplaatsen dat er voor de fietsers een bord(je) staat dat het DE FIETSERS zijn die voorrang moeten verlenen op het autoverkeer ! (Voorrangsdriehoek)
- Is mijn interpretatie verkeerd en moet de fietser steeds voorrang geven ? Of heeft de fietsers gewoonweg steeds voorrang (tenzij anders aangegeven door verkeersborden) ?
- Wat betekent eigenlijk "zo nodig" in de zinsnede omtrent voorrang geven ?
- hoe weet je als automobilist nu of HIJZELF of de FIETSERS voorrang heeft/hebben ? Aan de "fietserszijde" zie ik dikwijls wel het voorrangsbord, maar ik kan mij niet herinneren van ooit een bord gezien te hebben aan de "automobilistenzijde".
sakosj
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2005, 00:00

Bericht door sakosj »

Eigenlijk hebben fietsers en bromfietsers GEEN voorrang op oversteekplaatsen voor fietsers. Anders dus dan voetgangers die wel voorrang hebben op oversteekplaatsen voor voetgangers en zelfs reeds wanneer zij nog maar aanstalten maken zich op het zebrapad te begeven.

Ziehier de regel voor oversteekplaatsen voor fietsen en bromfietsen B:
Quote: Artikel 40ter: Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
...
...
...

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

De borden die je tegenkomt voor fietsers die voorrang moeten verlenen kom je meestal niet tegen aan een oversteekplaats maar aan kruispunten!
Het is namelijk zo dat als een auto afslaat op een kruispunt die steeds voorrang moet verlenen aan de fietsers of bromfietsers die rechtdoor rijden.
Auto slaat af dat is een beweging, fietsers gaat rechtdoor dat is de regelmatige bestuurder
De regelmatige bestuurder heeft voorrang op iemand die een beweging maakt.

Dit is een verkeersregel maar de borden gaan boven de verkeersregels. Dus op een kruispunt waar de fietser de omgekeerde driehoek tegenkomt, gaan we de rollen dus moeten omdraaien.
Afslaande auto heeft in dit geval voorrang op de fieter.

OP OVERSTEEKPLAATSEN
1) Een fietser of bromfietser heeft alleen voorrang indien hij al begonnen is met over te steken
2) "zo nodig" wil dus zeggen indien men reeds begonnen is, is het nodig om voorrang te verlenen (stoppen dus)
3) Een autobestuurder weet dus op oversteekplaatsen zowel met of zonder borden wanneer de fietser of bromfietser dus voorrang heeft.
Op een kruispunt is het soms moeilijk te zien, omdat hij niet altijd het zicht heeft om na te gaan of er op het fietspad een omgekeerde driehoek staat.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Benny schreef:
Het is namelijk zo dat als een auto afslaat op een kruispunt die steeds voorrang moet verlenen aan de fietsers of bromfietsers die rechtdoor rijden.
Dit is toch alleen maar als er een doorlopend fietspad is.

Afbeelding

Stel dat naast auto B ook een fietser rijdt die het kruispunt wil oversteken, dan heeft in dit geval auto A voorrang.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: MarcG schreef:

Ik lees op deze site dat bij een fietsoversteekplaats (dus afgebakend met stippelijnen) de automobilist zijn snelheid moet matigen en zo nodig voorrang moet verlenen.
Afbeelding Foto doorlopend fietspad.

Als het afgebakend is met stippellijnen is het een doorlopend fietspad.

Afbeelding Foto oversteekplaats voor fietsers
Quote: De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen met als zijde 0,50 m en met een tussenafstand van ongeveer 0,50 m. De afstand tussen de twee onderbroken strepen is ten minste 1 m.
MarcG

Bericht door MarcG »

Bedankt voor de duidelijke antwoorden.
Marc
Plaats reactie