rijbewijs B

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
sn

rijbewijs B

Bericht door sn »

Hallo,

Ik zit met een probleem ik zou nl nu mijn voorlopig rijbewijs kunnen gaan afhalen maar in september zoude er eventuele veranderingen plaatsvinden.Ik zou gewoon model 3 volgen,vrije opleiding met begeleider, mijn vraag is nu of jullie weten wa die veranderingen juist zijn en of die al vast staan en of dat veel voor mij zou uitmaken,als dat in mijn voordeel zou spreken dan zou ik mijn voorlopig rijbewijs in september gaan afhalen...??

Vriendelijke groeten,

Stefanie
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Stefanie,

De uitleg over de aanstaande veranderingen met betrekking tot het rijbewijs vind je in deze draad.

Hij is gebaseerd op het koninklijk besluit van 10 juli 2006.

Er moet nog een omzendbrief verschijnen met de praktische toepassingsmodaliteiten, en wat betreft het proefjaar ligt er nog niets vast. Voor de rest is dit koninklijk besluit een rechtsbron, aangezien het verschenen is in het Belgisch Staatsblad van 14 juli 2006. Wijzigingen in de toekomst zijn uiteraard altijd mogelijk.

Als je nu een voorlopig rijbewijs gaat halen, blijft dat geldig tot de datum die erop vermeld staat. Je hoeft niet, maar je mag het vanaf 1 september 2006 inruilen voor een nieuw voorlopig rijbewijs met begeleider. Dat is dan 36 maanden geldig. Let wel op: met de nieuwe regeling moet je begeleider al minstens 8 jaar in het bezit zijn van een Belgisch of Europees rijbewijs dat geldig is voor het besturen van voertuigen van categorie B.
sn

rijbewijs B

Bericht door sn »

Zoals het nu staat voorgeschreven zou ik met model 3 dan nog minstens 9 maanden moeten rondrijden??

Alvast bedankt,

Stefanie
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Stefanie,

Als je je huidig voorlopig rijbewijs op 1 september inruilt voor een nieuw voorlopig rijbewijs met begeleider, mag je al na 3 maanden het praktisch examen afleggen.
Plaats reactie