verlopen van voorlopig rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Cheyenne

verlopen van voorlopig rijbewijs

Bericht door Cheyenne »

Ik heb in september 2003 mijn theoretisch afgelegd, geslaagd en erna mijn voorlopig rijbewijs aangevraagd, model 3.
Ik heb het laten verlopen (sep 2004) omdat ik niet genoeg kon oefenen met mijn ouders.
Nu wil ik deze zomer beginnen met een model 1 (zonder begeleider) en krijg ik te horen dat ik nog een jaar moet wachten (sep 2007)! (3 jaar in totaal)
Ik dacht dat dat alleen was als je eenzelfde model terug opnieuw wou volgen?

Nu vraag ik mij af, met die nieuwe regeling die van kracht gaat in september, of ik dan al terug kan beginnen, of moet ik echt nog een jaar wachten?
Sinds de oude regeling dan niet meer geld!

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Artikel 6.1°f:
De kandidaat
[...]
f) mag geen houder geweest zijn van een voorlopig rijbewijs, geldig voor dezelfde categorie of subcategorie van voertuigen.

Dit verbod is evenwel niet van toepassing :
[...]
op de kandidaat die houder geweest is van een voorlopig rijbewijs van dezelfde categorie of subcategorie waarvan de geldigheid sinds meer dan drie jaar verstreken is.


Voor de nieuwe wetgeving die ingaat op 1 september geldt het volgende (Artikel 3):
De kandidaat voor het rijbewijs B die geslaagd is voor het theoretisch examen ontvangt een voorlopig rijbewijs B dat drie jaar geldig is.
[...]
Na het verstrijken van de geldigheidsduur kan de kandidaat pas een nieuw voorlopig rijbewijs zoals bedoeld in het eerste lid bekomen na opnieuw het theoretisch examen met goed gevolg te hebben afgelegd.


Je kan dus tussen nu en 1 september al opnieuw je theoretisch examen afleggen en op 1 sptember een nieuw voorlopig rijbewijs afhalen.
Plaats reactie