Motorfiets, Rijbewijs B volstaat?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Fred

Motorfiets, Rijbewijs B volstaat?

Bericht door Fred »

Hallo iedereen,

Ik wil mij een motorfiets (geen brommer) aanschaffen en heb reeds het rijbewijs B voor de auto (uitgereikt in 1987). Mijn vraag is of ik nu bijkomende theorie- en/of praktijkproeven moet afleggen om hier de baan mee op te mogen?

Mvg,
Fred
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Als het al een rijbewijs is van 1987, mijne was ook van dat jaar , dan zal het waarschijnlijk binnenkort aan vernieuwing toe zijn.

Mijne is wel een CE uit die tijd en toen ik een jaar of 2 terug die moest vernieuwen voor m'n medische schifting dan werd alles die boven CE stond ook aangeduid.
M.a.w.: iedereen die een rijbewijs heeft van voor de wetsaanpassing blijft de categorieen behouden die erboven staan net als vroeger.

In theorie mag je dus rijden met een motor maar als je dat nog nooit gedaan hebt is het mischien toch aan te raden om toch even enkele praktijklessen te volgen.
Eventueel rijschool of bij vrienden/kennissen die ervaring hebben met motorrijden.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Inderdaad, mijn rijbewijs is van oktober 1988, categorie B, ik kreeg er ineens ook de A categorieën bij en ook de E voor een zware aanhanger.

Zoals Bibi al zei, het kan wel, maar het is niet aangewezen. Misschien toch maar een paar lessen nemen, je vindt meerdere verwijzingen hier op het forum bij andere rijbewijzen.
Fred

Bericht door Fred »

Beide bedankt voor het vlotte antwoord.

Fred
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Fred,

Je kan best beginnen met een opstapcursus bij BARTC. Dat kost slechts 70 Euro voor 3 uur les, inclusief het gebruik van motorfiets, helm en handschoenen. De lessen zijn zeer degelijk.

Motorrijden verschilt sterk van autorijden. Als je de juiste kijktechniek, bochtentechnieken en remtechnieken niet geleerd hebt, rijd je niet lang voor je van nabij kennis maakt met het wegdek.

Bespaar vooral niet op goede veiligheidsuitrusting (helm, vest, broek, schoeisel, handschoenen).

Succes, en laat eens weten hoe het verloopt hé!
Plaats reactie