Wat je vraag betreft :Deb schreef:
Vraag: De bestuurder van de blauwe auto heeft op dit kruispunt voorrang op bestuurder die van rechts komen.
Het antwoord: niet juist
Maar de auto's die van rechts komen verliezen toch hun voorrang omdat ze over een fietspad moeten? Of is dit geen fietspad maar een fietssugestiestrook?
Er zijn meer bestuurders dan enkel autobestuurders.
Er zijn ook bestuurders die wél over een fietspad mogen en kunnen rijden zonder daarbij een maneuver uit te voeren : fietsers en bromfietsers klasse A .
Die bestuurders moet je zonder meer voorrang verlenen
(en aan te raden is de andere bestuurders OOK voorrang te verlenen)
Een fietssuggestiestrook bestaat niet in de wegcode.
Een fietspad is ofwel aangegeven door een verkeersbord D7 of door de wegmarkeringen
Eugeen zegt dat de stippellijn niet verder loopt op het kruispunt (nogal lastig te zien op de foto) , maar als het fietspad na een vorig kruispunt aangegeven was met het verkeersbord D7, dan blijft het wel een fietspad (zoals aangegeven voorbij het kruispunt, waar een D7 staat).
Hét probleem bij de aanduiding van een fietspad met een verkeersbord, is dat de bestuurder uit een dwarsstraat niet ziet dat hij een fietspad dwarst - en zo niet kan weten dat hij een maneuver doet.
(Overal de wegmarkeringen schilderen brengt dan weer problemen mee op tweerichtingsfietspaden - zie Art 9.1.2.1° van de wegcode)
Deze hele problematiek is het gevolg van een volstrekt ondoordachte wetswijziging vanaf 01/01/2004: het dwarsen van een fietspad werd daarbij een maneuver, maar de weginfrastructuur werd nergens aangepast.
Er zijn momenteel over dergelijke specifieke gevallen van voorrangswijzigingen-door-fietspaden ook nog geen gerechtelijke uitspraken ten gronde (door het Hof van Cassatie).
Men kan dus enkel terugvallen op andere arresten inzake maneuvers - maar maneuvers zijn iets waaraan Cassatie erg veel belang hecht.