vraag 153 van proefvragen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Als ik het goed begrepen heb dan is het probleem dat er geen fatsoenlijke belijning is op deze 2 wegen waardoor we niet weten wat voor kruising dit is.
Jij ziet dit blijkbaar als een T-splitsing zoals ik het ook zie. Maar het is blijkbaar onmogelijk om dat met zekerheid te zeggen.
Bedenk ook dat wij dit kruispunt nu vanuit één hoek zien en dat je vanuit de andere 2 hoeken wellicht weer een ander beeld hebt.

Gelukkig zijn dit soort wegen weinig bereden en is dit ook vrij hypothetisch. Als het voorkomt, dan kan je het beste maar aan de ander aangeven dat je hem voorrang geeft om ongelukken te voorkomen. Als je toch als eertse vertrekt ben dan driedubbel voorzichtig.
Eifos
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jul 2006, 00:00

vraag 153 van proefvragen

Bericht door Eifos »

vraag 153 van proefvragen

waarom heeft auto A voorrang?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Het gaat dus over deze vraag:

Afbeelding

Auto B moet in dit geval voorrang van rechts verlenen aan auto C.
Auto C moet in dit geval voorrang van rechts verlenen aan auto A.
Auto A moet aan niemand voorrang verlenen, en mag dus als eerste.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Rafael schreef:
Auto A moet aan niemand voorrang verlenen, en mag dus als eerste.
Gaat deze vraag ervan uit dat iedereen nog rijdt
Eifos
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jul 2006, 00:00

Bericht door Eifos »

Stel: er is geen auto C...

dan moet auto A toch wel voorgang geven op auto B he...?

misschien vandaar mijn verwarring.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

We hebben over deze vraag al eeuwen gediscussieerd.

Mijn conclusie was dat het verkeersreglement geen sluitende oplossing biedt voor deze situatie, en ze slechts kan opgelost worden als minstens één van de bestuurders aan zijn voorrang verzaakt.

In Duitsland gelden dezelfde regels (voorrang verlenen aan de tegenliggers bij links afslaan en voorrang van rechts). Op het forum van Verkehrsportal is men, na navraag bij het Bundesministerium fà¼r Verkehr, Bau- und Wohnungswesen, tot dezelfde conclusie gekomen.

http://www.verkehrsportal.de/board/inde ... topic=2856
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Als 1 van die 2 wegen belijnd zou zijn, uiteraard met bord benadrukt, zodat je weet welke de doorgaande weg is dan is het toch al duidelijker?
Het spreekt voor zich dat het best is als het duidelijk met borden is geregeld.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Als 1 van die 2 wegen belijnd zou zijn, uiteraard met bord benadrukt, zodat je weet welke de doorgaande weg is dan is het toch al duidelijker?
Als er op dit kruispunt voorrangsborden geplaatst worden, is de situatie inderdaad uitgeklaard - maar belijning op zich verandert daar niets aan hoor.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

BBB schreef: Als ik het goed begrepen heb dan is het probleem dat er geen fatsoenlijke belijning is op deze 2 wegen waardoor we niet weten wat voor kruising dit is.
De belijning maakt hier niet uit.
Trek op elke weg 2 rijstroken en er verandert niks.

Het probleem is dat er geen voorrangsregeling is, en de situatie zo is gesteld dat iedereen altijd wel aan iemand voorrang moet verlenen.
Daar kom je niet uit met de wegcode zonder dat er iemand stopt.
Plaats reactie