Veranderen van model voor praktijk rijbewijs B

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Eifos
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jul 2006, 00:00

Veranderen van model voor praktijk rijbewijs B

Bericht door Eifos »

Ik ben druk bezig met het studeren van mijn theoretisch rijexamen, maar ik ben ook al een beetje aan het dromen van de praktijk...

daarbij heb ik enkele vraagjes:

1) Na mijn theoretisch examen heb ik 1 weekje waarin ik naar huis ga, en waar mijn pa mij graag al wat zou willen leren autorijden.
Achteraf kom ik terug naar mijn eigen stek. Ik kan niet altijd over en weer naar mijn ouders en ben van plan dus maar rijlessen te nemen in een rijschool.
Is het mogelijk om eerst een voorlopig rijbewijs aan te vragen volgens model 3 (zodat ik dat weekje al met mijn ouders wat kan oefenen) en dan over te schakelen naar bijvoorbeeld model 2?

2) En wat gebeurt er dan met dat voorlopig rijbewijs dat je al hebt? want als ik het goed lees krijg je bij model 2 pas na 18u les je voorlopig rijbewijs.

3) Wat moet je hebben van gegevens om iemand als je begeleider te laten inschrijven?

4) en hoe lang duurt het van het moment van de aanvraag tot de aflevering van het voorlopig rijbewijs?

Alvast bedankt voor het antwoord
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Veranderen van model voor praktijk rijbewijs B

Bericht door Rafael »

Eifos schreef: 1) Na mijn theoretisch examen heb ik 1 weekje waarin ik naar huis ga, en waar mijn pa mij graag al wat zou willen leren autorijden.
Achteraf kom ik terug naar mijn eigen stek. Ik kan niet altijd over en weer naar mijn ouders en ben van plan dus maar rijlessen te nemen in een rijschool.
Is het mogelijk om eerst een voorlopig rijbewijs aan te vragen volgens model 3 (zodat ik dat weekje al met mijn ouders wat kan oefenen) en dan over te schakelen naar bijvoorbeeld model 2?
- Als houder van een voorlopig rijbewijs model 1, 2 of 3 kan je tijdens de stageperiode éénmaal van scholingsmethode veranderen en een voorlopig rijbewijs van een ander model vragen.
Eifos schreef: 3) Wat moet je hebben van gegevens om iemand als je begeleider te laten inschrijven?
Rijbewijs, identiteitskaart, meer weet ik niet direct. De voorwaarden als begeleider:

- De begeleider moet op de datum van afgifte van de leervergunning ten minste 24 jaar oud zijn.
(24 jaar voor rijbewijs: B / B+E / C / C+E / C1 / C1+E)
(27 jaar voor rijbewijs: D / D+E / D1 / D1.E)
- Hij moet ten minste zes jaar in het bezit zijn van een rijbewijs B.
- De begeleider moet in België gedomicilieerd zijn.
- Een gehandicapte persoon die enkel een speciaal aangepast voertuig mag besturen, kan geen begeleider zijn.
- Iemand die een rijbewijs heeft met de vermelding 'automatisch', mag enkel begeleider zijn voor dit type van voertuig.
- Hij moet zijn rijbewijs bij zich hebben.
- Zijn rijbewijs mag niet vervallen zijn of mag gedurende de laatste drie jaar niet vervallen geweest zijn van het recht om een motorvoertuig te besturen.
- Hij moet tijdens het lesgeven, vooraan in de wagen plaatsnemen.
- Hij mag (behalve bij zijn echtgenote of kinderen of pleegkinderen) binnen het jaar voor de afgifte van de leervergunning niet vermeld geweest zijn op een andere leervergunning of voorlopig rijbewijs.
Eifos schreef: 4) en hoe lang duurt het van het moment van de aanvraag tot de aflevering van het voorlopig rijbewijs?
Hangt van je gemeente af...
Eifos schreef: Alvast bedankt voor het antwoord
Graag gedaan, vraag 2 zal iemand anders wel beantwoorden, hier weet ik geen antwoord op
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Re: Veranderen van model voor praktijk rijbewijs B

Bericht door Bertje »

Eifos schreef: Is het mogelijk om eerst een voorlopig rijbewijs aan te vragen volgens model 3 (zodat ik dat weekje al met mijn ouders wat kan oefenen) en dan over te schakelen naar bijvoorbeeld model 2?
Dat is mogelijk ja, maar je mag slechts één keer van model veranderen.
Eifos schreef: 2) En wat gebeurt er dan met dat voorlopig rijbewijs dat je al hebt? want als ik het goed lees krijg je bij model 2 pas na 18u les je voorlopig rijbewijs.
Je kan perfect met model 3 les krijgen van een begeleider en vervolgens rijlessen nemen bij een erkende rijschool. Nadat je je verplicht aantal uren rijles hebt genomen voldoe je aan de voorwaarden om een voorlopig rijbewijs model 2 aan te vragen. Op dat moment mag je dit gaan aanvragen als je op dat moment een voorlopig rijbewijs model 3 hebt lever je dit in.

Merk op dat je altijd, met of zonder (al dan niet voorlopig) rijbewijs en ongeacht welk model van voorlopig rijbewijs lessen kan volgen bij een erkende rijschool.
Eifos schreef: 3) Wat moet je hebben van gegevens om iemand als je begeleider te laten inschrijven?
Die begeleider zelf denk ik met bijbehorende identiteitskaart en rijbewijs.
Eifos schreef: 4) en hoe lang duurt het van het moment van de aanvraag tot de aflevering van het voorlopig rijbewijs?
Dat hangt af van gemeente tot gemeente in Lier wordt je voorlopig rijbewijs voor je neus getypt en krijg je het onmiddellijk mee. In andere gemeenten laten ze je er een paar dagen op wachten.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hou er rekening mee dat vanaf 1 september alles verdandert.
Zie forum topic PRAKTIJK / Nieuw KB verschenen
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Je kan perfect met model 3 les krijgen van een begeleider en vervolgens rijlessen nemen bij een erkende rijschool. Nadat je je verplicht aantal uren rijles hebt genomen voldoe je aan de voorwaarden om een voorlopig rijbewijs model 2 aan te vragen. Op dat moment mag je dit gaan aanvragen als je op dat moment een voorlopig rijbewijs model 3 hebt lever je dit in.

Merk op dat je altijd, met of zonder (al dan niet voorlopig) rijbewijs en ongeacht welk model van voorlopig rijbewijs lessen kan volgen bij een erkende rijschool.
Bedenk hierbij Eifos dat het een voordeel kan zijn voor jou als je besluit om niet een voorlopig rijbewijs model 2 aan te vragen.
Met een vl rb m 2 mag je na 3 maanden al examen doen (voordeel) maar het is maar 6 maanden geldig.
Met een vl rb m 3 mag je pas na 9 maanden examen doen maar het is wel een jaar geldig.
Als je al langer rijervaring hebt (je kan veel oefenen wanneer je thuis bent begrijp ik) met model 3 dan wordt de slaagkans groter. Dat kan een voordeel zijn.
Anderzijds, als je denkt dat je een goede leerling bent dan wil je ws. zo snel mogelijk examen doen zodat je zo snel mogelijk jouw rijbewijs haalt.
Een extra voordeel van vl rb m 2 is dat je ook alleen mag rijden.

Bottomline je bent geenzins verplicht om jouw voorlopig rijbewijs om te ruilen. Kies wat het beste uitkomt in jouw situatie. Zie het als een soort van shoppen
Plaats reactie