ABS
ABS
wat is dit eigenlijk precies? en als je met abs op een droogwegdek remt dan is de remafstand langer dan met gewone remmen, maar als je nu met abs remt op een nat wegdek, is de remafstand dan korter dan wanneer je met gewone remmen op een nat wegdek remt? maar toch nog altijd langer dan wanneer je met gewone remmen op een droogwegdek remt?
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/AntiblokkeersysteemQuote: Het antiblokkeersysteem (meestal afgekort tot ABS) voorkomt dat de wielen van een auto of motor blokkeren wanneer er geremd wordt. Dit blokkeren kan optreden bij krachtig remmen of bij remmen op een glad wegdek.
ABS zorgt niet voor een kortere remweg. Het remmen wordt elektronisch geregeld. Iedere keer dat het wiel begint te slippen wordt het remmen kort onderbroken. Dit wordt door de bestuurder als een hevig trillen ervaren wat een verkeerde reactie kan uitlokken om minder hard te gaan remmen. Dit is fout: blijf stevig remmen tot de wagen voldoende is vertraagd. De auto of de remmen gaan niet stuk van het trillen.
Het heeft als voordeel dat de auto makkelijker onder controle gehouden kan worden als er bijvoorbeeld een noodstop gemaakt moet worden. Sturen tijdens een noodstop blijft mogelijk.
Over de remafstanden op droog/nat wegdek, ben ik niet op de hoogte.
Re: ABS
Als je band over het wegdek glijdt (niet draaiend dus) is de wrijving of weerstand ervan verrassend genoeg kleiner dan van dezelfde band op hetzelfde wegdek wanneer die band nog draait .gast schreef: wat is dit eigenlijk precies? en als je met abs op een droogwegdek remt dan is de remafstand langer dan met gewone remmen, maar als je nu met abs remt op een nat wegdek, is de remafstand dan korter dan wanneer je met gewone remmen op een nat wegdek remt? maar toch nog altijd langer dan wanneer je met gewone remmen op een droogwegdek remt?
De schuivende band kan dus minder remkracht aan dan de nog draaiende band.
Wat ABS doet is verhinderen dat de band blokkeert en zo over het wegdek zou schuiven, omdat er dan niet optimaal geremd wordt.
De oudere (begin jaren 90) ABS systemen op gewone personenwagens waren veel te gevoelig afgesteld om toch zeker maar niet te blokkeren, en losten de remmen te snel, te lang, en te veel. Ook op droog wegdek.
Het resultaat was geregeld een -soms aanzienlijk- langere remweg wanneer het wegdek er niet te best bijlag.
Sportievere wagens hadden hun ABS minder scherp afgesteld zodat het niet te snel tussenkomt, en het was duidelijk dat dat beter werkte. Stilaan is die sportievere afstelling van het ABS dan ook in de gewone personenwagen terecht gekomen.
Tegenwoordig vind je zelfs op een stadsmus - genre Toyota Yaris - al een verrassend efficient en performant ABS systeem.
Als je er deftige banden oplegt tenminste ...
Om even goed of beter te doen dan een modern ABS remsysteem op droog wegdek, zal je al heel erg aardig met de rem overweg moeten kunnen .
Op nat wegdek beter doen dan een ABS is misschien nog weggelegd voor een enkeling hier of daar - al de rest is beter af met ABS.
Voor de gewone sterveling presteert een modern ABS remsysteem beter op zowel droge als natte ondergrond.
Een groot voordeel van ABS is dat je hersenloos op de rem kan gaan staan, en ondertussen de situatie kan beoordelen:
Kan je al dan niet uitwijken
Is er een zachtere botsoptie
Maaien we die voetganger neer, of botsen we toch maar op die auto aan de kant
Daarmee komen we aan het allergrootste voordeel van ABS : je kan blijven sturen terwijl je remt.
Blokkeer je in een wagen zonder ABS de remmen, dan mag je draaien aan je stuur zoveel je wil, de wagen gaat de richting uit die hij had op het moment dat de banden blokkeerden.
Met ABS gaat de wagen naar waar je hem stuurt.
Re: ABS
Even beklemtonen dat dit enkel van toepassing is als je effectief remt, slipt en tegelijk een bocht wil nemen. Als je te maken hebt met onderstuur helpt ABS niet.Inazuma schreef: Daarmee komen we aan het allergrootste voordeel van ABS : je kan blijven sturen terwijl je remt.
Een wagen onderstuurt als deze aan een te hoge snelheid en/of in een te scherpe bocht gestuurd wordt en de voorwielen beginnen te slippen, met als gevolg dat je gewoon rechtdoor blijft gaan. Wagens met voorwielaandrijving hebben hier sneller last van dan wagens met achterwielaandrijving.
Re: ABS
Bij onderstuur zijn je wielen dan ook al - door een andere oorzaak - zijdelings aan het slippen (= verminderde wrijving)Bertje schreef: Als je te maken hebt met onderstuur helpt ABS niet.
Dan nog meer krachten (remmen) op de al overbelastte band laten inwerken gaat je inderdaad niet veel verder helpen.