Kan je een geldig rijbewaas al halen op jouw 16de?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: AR 8.2. De vereiste minimumleeftijd is vastgesteld op:
...
3° 18 jaar voor de bestuurders van andere motorvoertuigen.

Deze leeftijd wordt eveneens vastgesteld op:

a) 16 jaar voor de bestuurders van bromfietsen, voor zover het voertuig geen andere persoon dan de bestuurder vervoert, alsook voor de bestuurders van landbouwtrekkers, met of zonder aanhangwagen, en van als landbouwmaterieel, landbouwmotor of maaimachine ingeschreven voertuigen, waarvan de maximaal toegelaten massa niet meer dan 15 ton bedraagt, die van de hoeve naar het veld rijden en omgekeerd

b) 3 maanden voor 17 jaar voor de bestuurders die het praktische onderricht volgen met het oog op het verkrijgen van een leervergunning bedoeld in artikel 10 van het koninklijk besluit van 23/03/98 betreffende het rijbewijs

c) 17 jaar voor de bestuurder die de opleiding &quotbestuurders van vrachtwagens&quot of &quotbestuurders van autobussen en autocars&quot volgen in de derde graad van het secundaire beroepsonderwijs of die rijden met een leervergunning

d) 3 maanden voor 18 jaar voor de bestuurders die het praktische onderricht volgen met het oog op het behalen van een rijbewijs geldig voor de categorie A of B

e) 21 jaar voor de bestuurders van motorfietsen met een vermogen hoger dan 25 kW of een vermogen/gewichtsverhouding hoger dan 0,16 kW/kg, tenzij ze sinds ten minste twee jaar houder zijn van een rijbewijs geldig voor het besturen van motorfietsen met een vermogen van minder dan of gelijk aan 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg of van een Belgisch rijbewijs geldig voor de categorie A2 of tenzij zij houder zijn van een Belgisch rijbewijs geldig voor de categorie A1.

Deze bepaling is niet van toepassing op de personen met een handicap die een voertuig besturen uitgerust met een motor die niet toelaat zich sneller dan stapvoets voor te bewegen
...
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Benny Stinkens schreef:
Quote: Ik bedacht me dit ineens nav een ander topic over leeftijd waarin iemand zei dat je pas met 18 jaar jouw rijbewijs kan halen, ik dacht dat Benny dat was.
Dit klopt Je kan wel al op 16 jaar en 9 maanden beginnen met praktijklessen te volgen (=leervergunning) en ten vroegste op je 17de ben je dan in het bezit van een voorlopig rijbewijs.

Maar het echte rijbewijs kun je in België pas behalen ten vroegste op je 18de verjaardag.
Quote: Je moet immers 18 jaar zijn om met een personenwagen te mogen rijden.
Wat Eugeen hier bedoeld is dat je minstens 18 moet zijn om een echt rijbewijs te kunnen bezitten.
Want je mag al op 16 jaar en 9 maanden met een personenwagen rijden
(met een instructeur wel te verstaan)
en ten vroegste vanaf 17 jaar (met een begeleider.)
Maar de vraag is of een BELG met 16 jaar een AMERIKAANS rijbewijs kan behalen en dus bezitten.
Ik begrijp van Eugeen dat die Belg dan met dat rijbewijs dan geen auto mag besturen in België.
Maar hoe zit het dan met een Amerikaan van 16 jaar die zijn rijbewijs heeft behaald en tijdelijk in België woont, bijvoorbeeld omdat zijn pa hier een job krijgt? Dit komt voor.
Als die Amerikaan niet zou mogen rijden in België, dan zou dat ergens wat vreemd zijn omdat hij dat in zijn eigen land wel mag.
Als die Amerikaan dat wel zou mogen, dan zou dat ergens wat vreemd zijn om hij het wel mag in België maar een Belg het niet mag in België.

Hoe dan ook, naar ik heb begrepen gebeurde dat in Nederland. Ik weet niet ofdat het nu nog voorkomt.


Ik persoonlijk vind dat je met 16 jaar ook wel de verantwoordelijk van het rijden aankan maar dat is weer een andere discussie.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Men moet daarvoor zo ver niet gaan.
M'n vriendin heeft de franse nationaliteit en heeft al een rijbewijs vanaf haar 16e ongeveer (woont vanaf haar 12e in België).
Daarmee reed ze rond zowel in België als in Frankrijk en heeft daar nooit problemen mee gehad 22 jaar geleden.
Wel heeft ze op haar 18e nogmaals een examen moeten doen om een officieel belgisch rijbewijs te behalen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Stel nu nog dat je in land 'X' een rijbewijs B zou kunnen halen op je 16de en dat België dat rijbewijs zou erkennen. Dan kan je het hier maar pas gebruiken vanaf je 18de.

Je moet immers 18 jaar zijn om met een personenwagen te mogen rijden.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Je moet ook de Amerikanen niet te veel als voorbeeld nemen vanaf je 16de in een moordwapen kruipen dat duizenden doden per jaar veroorzaakt is OK, maar o wee als je een pintje durft te drinken vóór je 21ste.
En wat is de minimumleeftijd en minimumvereiste om een vuurwapen te bezitten? Is een driver's licence niet al voldoende?

Hoewel sommige jongeren (met nadruk op sommige!) misschien al volwassen genoeg zijn om op hun 16de achter het stuur te kruipen, geldt dit zeker niet voor alle jongeren. Bovendien is het Europees wegennet veel complexer dan het Amerikaanse: Middeleeuwse straatjes, lintbebouwing, kronkelende gewestwegen, autostrades met om de paar kilometer een verkeerswisselaar, ... tegenover moderne dambordpatronen en highways tot aan de horizon rechtdoor.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik dacht ook dat er een akkoord moet bestaan tussen de landen om mekaars rijbewijzen geldig te maken. Ik weet dat België zo'n akkoord heeft met China, waardoor ik daar inderdaad mocht rijden, en de Chinezen met hun rijbewijs hier.

In de VS kan je trouwens een vliegvergunning behalen op je 14de. Hier in België onder bepaalde gevallen trouwens ook.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Ik bedacht me dit ineens nav een ander topic over leeftijd waarin iemand zei dat je pas met 18 jaar jouw rijbewijs kan halen, ik dacht dat Benny dat was.
Dit klopt Je kan wel al op 16 jaar en 9 maanden beginnen met praktijklessen te volgen (=leervergunning) en ten vroegste op je 17de ben je dan in het bezit van een voorlopig rijbewijs.

Maar het echte rijbewijs kun je in België pas behalen ten vroegste op je 18de verjaardag.
Quote: Je moet immers 18 jaar zijn om met een personenwagen te mogen rijden.
Wat Eugeen hier bedoeld is dat je minstens 18 moet zijn om een echt rijbewijs te kunnen bezitten.
Want je mag al op 16 jaar en 9 maanden met een personenwagen rijden
(met een instructeur wel te verstaan)
en ten vroegste vanaf 17 jaar (met een begeleider.)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Kan je een geldig rijbewaas al halen op jouw 16de?

Bericht door BBB »

In Nederland heb ik in de jaren 90 weleens gehoord dat sommige jongen op hun 16de hun rijbewijs haalden in de VS of Aruba op een lange vakantie. Dat mocht toen en dat rijbewijs was toen ook volledig wettelijk in Nederland, al was de persoon nog maar 16 of 17.

Wel, mijn vraag zal je wel zien aankomen. Mag een belg in een niet-Europees land zijn rijbewijs halen en wordt dat rijbewijs dan in België erkend, ook als de persoon in kwestie nog geen 18 is?

Ik bedacht me dit ineens nav een ander topic over leeftijd waarin iemand zei dat je pas met 18 jaar jouw rijbewijs kan halen, ik dacht dat Benny dat was.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Maar hoe zit het dan met een Amerikaan van 16 jaar die zijn rijbewijs heeft behaald en tijdelijk in België woont, bijvoorbeeld omdat zijn pa hier een job krijgt? Dit komt voor.
Er zijn 2 aspecten: het rijbewijs en de minimum leeftijd.

Wat het rijbewijs betreft, voorziet de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer:
Quote: Art. 21. Niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen, tenzij hij houder is van, en tevens bij zich heeft, een rijbewijs in België regelmatig afgegeven, of een buitenlands nationaal of internationaal rijbewijs onder de voorwaarden vastgesteld door de bepalingen die inzake internationaal wegverkeer van toepassing zijn. Het rijbewijs moet geldig zijn voor de categorie waartoe het voertuig behoort.

De Koning kan, onder de algemene voorwaarden die Hij stelt, vrijstelling verlenen van deze verplichting inzonderheid voor het besturen met het oog op de scholing.
De bijkomende voorwaarde om een voertuig van categorie B te mogen besturen, is de minimumleeftijd vermeld in art. 8.2 van het verkeersreglement, dat ik in een vorige posting in deze draad citeerde. Titularis zijn van een buitenlands rijbewijs staat niet vermeld bij de uitzonderingen bijgevolg is de minimumleeftijd 18 jaar.
Quote: Als die Amerikaan niet zou mogen rijden in België, dan zou dat ergens wat vreemd zijn omdat hij dat in zijn eigen land wel mag.
Wat zou daar vreemd aan zijn? In België geldt principieel het Belgisch verkeersrecht.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Jozef schreef:
BBB schreef: Maar hoe zit het dan met een Amerikaan van 16 jaar die zijn rijbewijs heeft behaald en tijdelijk in België woont, bijvoorbeeld omdat zijn pa hier een job krijgt? Dit komt voor.
Er zijn 2 aspecten: het rijbewijs en de minimum leeftijd.

Wat het rijbewijs betreft, voorziet de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer:
Quote: Art. 21. Niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen, tenzij hij houder is van, en tevens bij zich heeft, een rijbewijs in België regelmatig afgegeven, of een buitenlands nationaal of internationaal rijbewijs onder de voorwaarden vastgesteld door de bepalingen die inzake internationaal wegverkeer van toepassing zijn. Het rijbewijs moet geldig zijn voor de categorie waartoe het voertuig behoort.

De Koning kan, onder de algemene voorwaarden die Hij stelt, vrijstelling verlenen van deze verplichting inzonderheid voor het besturen met het oog op de scholing.
De bijkomende voorwaarde om een voertuig van categorie B te mogen besturen, is de minimumleeftijd vermeld in art. 8.2 van het verkeersreglement, dat ik in een vorige posting in deze draad citeerde. Titularis zijn van een buitenlands rijbewijs staat niet vermeld bij de uitzonderingen bijgevolg is de minimumleeftijd 18 jaar.
Quote: Als die Amerikaan niet zou mogen rijden in België, dan zou dat ergens wat vreemd zijn omdat hij dat in zijn eigen land wel mag.
Wat zou daar vreemd aan zijn? In België geldt principieel het Belgisch verkeersrecht.

Dat zal in de praktijk dan toch wel problemen geven zeker.
Ik denk niet dat de gemiddelde Amerikaan van 16 of 17 die hier komt en zijn rijbewijs heeft behaalt zal weten dat hij in België minstens 18 moet zijn temeer daar die wetgeving zal verschillen van land tot land. Je kan niet van de mensen verwachten dat wanneer ze bijvoorbeeld een reis maken doorheen 6 Europese landen dat ze van elk land afzondelijk gaan opzoeken hoe daar de wetgeving is.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

BBB schreef: Ik denk niet dat de gemiddelde Amerikaan van 16 of 17 die hier komt en zijn rijbewijs heeft behaalt zal weten dat hij in België minstens 18 moet zijn temeer daar die wetgeving zal verschillen van land tot land. Je kan niet van de mensen verwachten dat wanneer ze bijvoorbeeld een reis maken doorheen 6 Europese landen dat ze van elk land afzondelijk gaan opzoeken hoe daar de wetgeving is.
BBB, dat weet je nu toch zelf ook dat dit een uitleg is waar je niet ver mee komt.

Denk je dat je als Belg in Amerika mag zeggen: &quotik kom uit België en bij ons is de regel zus of zo. Ik kon niet weten dat het hier anders is&quot. Ze zullen lachen in Amerika. Evenzo hier in België. Je moet je houden aan de regels van dat land.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

JC schreef: Ik dacht ook dat er een akkoord moet bestaan tussen de landen om mekaars rijbewijzen geldig te maken. Ik weet dat België zo'n akkoord heeft met China, waardoor ik daar inderdaad mocht rijden, en de Chinezen met hun rijbewijs hier.

In de VS kan je trouwens een vliegvergunning behalen op je 14de. Hier in België onder bepaalde gevallen trouwens ook.
Oh?
In Nederland moet je toch 16 zijn voor het laagste vliegbrevet.
Wat zijn dan die voorwaarden dat het met 14 al mag?


Quote: Je moet ook de Amerikanen niet te veel als voorbeeld nemen vanaf je 16de in een moordwapen kruipen dat duizenden doden per jaar veroorzaakt is OK, maar o wee als je een pintje durft te drinken vóór je 21ste.
Je geeft zelf al aan waarom een auto in de USA minder een moordwapen is dan in ons landje dus zo gek zijn die Amerikanen nog niet. Dat je pas met je 21ste mag drinken in de kroeg, dat vind ik ook wel wat overdreven omdat het niet handhaafbaar is.
Wat betreft het omgaan met alcohol constateer ik dat veel mensen met 18 jaar nog niet kunnen maar dat is wellicht meer door een gebrek aan ervaring met alcohol dan door de leeftijd.
Wat mij betreft zou niemand privé een vuurwapen mogen bezitten, helaas is dit in België bijna net zo'n groot probleem als in de USA, daar hebben we een paar weken geleden nog een tragisch voorbeeld van in het nieuws gezien. Overigens wist ik dat 10 jaar geleden ook al. Veel wapens in het Nederlandse criminiele milieu kwamen toen al uit België, later is dat wat verschoven naar Oud-Joegoslavië.
Gelukkig is wapenhandel in Nederland streng illegaal, hier kan iedereen zomaar een wapen kopen.

Back on-topic

Quote: Hoewel sommige jongeren (met nadruk op sommige!) misschien al volwassen genoeg zijn om op hun 16de achter het stuur te kruipen, geldt dit zeker niet voor alle jongeren.
Is dat met 18 jaar zo veel beter dan met 16?
Ik weet het niet hoor.
Als je het overigens echt eerlijk zou willen doen dan zou je meisjes eerder kunnen laten rijden dan jongens omdat ze biologisch 1,5 jaar eerder volwassen zijn.


Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe dat zit wanneer je in het buitenland jouw rijbewijs haalt en of dat het verschil maakt wat jouw nationaliteit is belg/buitenlander.




Quote: Stel nu nog dat je in land 'X' een rijbewijs B zou kunnen halen op je 16de en dat België dat rijbewijs zou erkennen. Dan kan je het hier maar pas gebruiken vanaf je 18de.

Je moet immers 18 jaar zijn om met een personenwagen te mogen rijden.
Wat Eugeen hier aanhaalt geldt dat niet voor Amerikanen die 16 of 17 zijn en in de USA hun rijbewijs hebben behaald? Geldt diezelfde uitzondering dan niet voor een Belg die met 16 zijn rijbewijs haalt in de USA. Ik ben er gewoon benieuwd naar.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Inderdaad, het lijkt me essentieel dat je de regelgeving kent van de landen waar je auto gaat rijden. Als dit zes landen zijn dan ga wat meer studiewerk hebben.
Bovendien is het niet zo moeilijk deze info te bekomen door gewoon wat te surfen op het internet. Geloof hierbij zeker niet de indianenverhalen die aan de tapkast worden verkocht. Gewoon de objectieve informatie opzoeken van een betrouwbare site. In de ons omringende landen zitten overal wel een paar eigenaardigheden in de verkeerswetgeving.

De uittocht is weer begonnen en ik kan je verzekeren dat er weer ettelijke nederlandse sleurhutten worden tegengehouden, hier in België, omdat hier een andere regeling geld naar de maximum massa van die dingen. Of bijvoorbeeld diezelfde sleurhutten die aan de zwitserse grens gewijgerd worden omdat ze te breed zijn, of waar alle proviand voor 3 weken wordt uitgehaald omdat je in zwitserland maar voor 1 dag voedsel mag binnenbrengen.
Blijkbaar zijn er ook nog altijd mensen die niet weten dat je in Duitsland met aanhanger maar 80 km/u mag rijden. Dat er landen zijn waar brildragers verplicht zijn een reservebril mee te hebben.
Bijna niemand schijnt de voorrangsregels in de Alpen te kennen, ...
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Het zou een goede zaak zijn als die regelgeving zo veel mogelijk hetzelfde wordt gemaakt in de verschillende landen.
100%, dat zal nooit kunnen wegens andere omstandigheden maar toch wel zo veel als practisch mogelijk oa met de belastingen en het verkeersrecht.

Het is mi voor een gewone burger onmogelijk om goed op de hoogte te zijn van elke lokale wet.
Ongetwijfeld zal je met goed surfen het één en ander kunnen vinden.
Ik zou echter op dit moment geen bronnen weten voor andere landen en al helemaal niet in het Engels of het Nederlands.
Je moet het ook nog snel kunnen vinden voor dat geen wat jij moet weten. Ik ga niet uren lezen om op te zoeken hoe het bijvoorbeeld zit met de caravans, snelheden enz.
Ik vind niet dat je dit van een burger mag vragen. De wet kennen van jouw eigen land is nog redelijk maar als je ook nog de wetten van de andere landen moet kennen
Waar haal je de tijd vandaan?



Quote: Of bijvoorbeeld diezelfde sleurhutten die aan de zwitserse grens gewijgerd worden omdat ze te breed zijn, of waar alle proviand voor 3 weken wordt uitgehaald omdat je in zwitserland maar voor 1 dag voedsel mag binnenbrengen.
Dat wist ik ook niet. Ik vind dat nogal egoïstisch van die Zwitsers. Ik kan maar 1 reden hiervoor bedenken, nl dat ze zo veel mogelijk geld willen aftroggelen van de toeristen.
Bovendien moet je veel proviand wel meenemen omdat er enkel in Nederland fatsoenlijk broodbeleg is en er voldoende vegetarische producten zijn.
Is de kans groot dat ze controleren? Als ze controleren kijken ze dan overal of alleen in de kofferbak? Wellicht dat je gewoon bij voeten van de passagier en achter het één en ander kan plaatsen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Je moet het ook nog snel kunnen vinden voor dat geen wat jij moet weten. Ik ga niet uren lezen om op te zoeken hoe het bijvoorbeeld zit met de caravans, snelheden enz.

Ik vind niet dat je dit van een burger mag vragen. De wet kennen van jouw eigen land is nog redelijk maar als je ook nog de wetten van de andere landen moet kennen
Waar haal je de tijd vandaan?
Je hoeft ook niet elk artikel van iedere wet te kennen. Als je naar het buitenland op vakantie gaat met een personenwagen, hoef je bijvoorbeeld niet te weten welke daar de maximale afmetingen van een vrachtwagen zijn, of hoe je in dat land als zelfstandige aan de slag kunt.

Tijdschriften en websites van automobielclubs, zoals Touring hier in België (en wellicht ook de ANWB in Nederland), geven elk jaar wel een overzichtje van de belangrijkste verkeersregels in een aantal Europese landen.
Quote:
Quote: Of bijvoorbeeld diezelfde sleurhutten die aan de zwitserse grens gewijgerd worden omdat ze te breed zijn, of waar alle proviand voor 3 weken wordt uitgehaald omdat je in zwitserland maar voor 1 dag voedsel mag binnenbrengen.
Dat wist ik ook niet. Ik vind dat nogal egoïstisch van die Zwitsers. Ik kan maar 1 reden hiervoor bedenken, nl dat ze zo veel mogelijk geld willen aftroggelen van de toeristen.
Zwitserland is geen lidstaat van de Europese Unie.
Quote: Bovendien moet je veel proviand wel meenemen omdat er enkel in Nederland fatsoenlijk broodbeleg is en er voldoende vegetarische producten zijn.
Is dat zo?
Plaats reactie