Jazeker. Aanhangwagens zijn onderworpen aan het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. Verkort spreken we meestal over het TRA (Technisch Reglement Auto's).bibi585 schreef: Is er daar ook geen wetgeving die bepaald of er al dan niet een reminstalatie moet voorzien zijn op bepaalde aanhangwagens?
Ik dacht het wel want vaak is dit ook de aanleiding van ongevallen.
Het TRA behandelt vanzelfsprekend zeer uitvoerig de reminrichtingen, hun doelmatigheid en de constructievoorschriften ervan (TRA art. 45 tot 53).
De term "auto" slaat in het TRA, net zoals in het verkeersreglement, niet alleen op de voertuigen die wij in de omgangstaal met dat woord bedoelen, maar op elk motorvoertuig, met inbegrip van de trolleybus, dat niet beantwoordt aan de bepalingen van de bromfiets, van de motorfiets, van de drie- en van de vierwieler met motor (voor deze laatste voertuigen bestaat een afzonderlijk technisch reglement). Het TRA heeft dus ook betrekking op vrachtwagens, autocars, enz. en hun aanhangwagens.
Voor wat betreft de aanhangwagens die gewoonlijk door een voertuig van categorie B getrokken worden, schrijft het TRA voor dat ze moeten voorzien zijn van:
een bedrijfsreminrichting, die zodanig moet zijn dat de remmen van de aanhangwagen automatisch worden vastgezet bij het losraken van de aanhangwagen,
EN
een parkeerreminrichting dank zij welke de van het trekkend voertuig gescheiden aanhangwagen op een helling in beide richtingen staande kan worden gehouden.Laatstgenoemde voorschriften gelden evenwel niet voor een aanhangwagen, mits aan twee voorwaarden voldaan is:
de MTM van de aanhangwagen bedraagt niet meer dan 750 kg,
EN
de MTM van de aanhangwagen bedraagt niet meer dan de helft van de massa van het onbeladen trekkend voertuig.