Rijbewijs B en het trekken van een aanhangwagen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

bibi585 schreef: Is er daar ook geen wetgeving die bepaald of er al dan niet een reminstalatie moet voorzien zijn op bepaalde aanhangwagens?
Ik dacht het wel want vaak is dit ook de aanleiding van ongevallen.
Jazeker. Aanhangwagens zijn onderworpen aan het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. Verkort spreken we meestal over het TRA (Technisch Reglement Auto's).

Het TRA behandelt vanzelfsprekend zeer uitvoerig de reminrichtingen, hun doelmatigheid en de constructievoorschriften ervan (TRA art. 45 tot 53).

De term &quotauto&quot slaat in het TRA, net zoals in het verkeersreglement, niet alleen op de voertuigen die wij in de omgangstaal met dat woord bedoelen, maar op elk motorvoertuig, met inbegrip van de trolleybus, dat niet beantwoordt aan de bepalingen van de bromfiets, van de motorfiets, van de drie- en van de vierwieler met motor (voor deze laatste voertuigen bestaat een afzonderlijk technisch reglement). Het TRA heeft dus ook betrekking op vrachtwagens, autocars, enz. en hun aanhangwagens.

Voor wat betreft de aanhangwagens die gewoonlijk door een voertuig van categorie B getrokken worden, schrijft het TRA voor dat ze moeten voorzien zijn van:

een bedrijfsreminrichting, die zodanig moet zijn dat de remmen van de aanhangwagen automatisch worden vastgezet bij het losraken van de aanhangwagen,
EN
een parkeerreminrichting dank zij welke de van het trekkend voertuig gescheiden aanhangwagen op een helling in beide richtingen staande kan worden gehouden.Laatstgenoemde voorschriften gelden evenwel niet voor een aanhangwagen, mits aan twee voorwaarden voldaan is:

de MTM van de aanhangwagen bedraagt niet meer dan 750 kg,
EN
de MTM van de aanhangwagen bedraagt niet meer dan de helft van de massa van het onbeladen trekkend voertuig.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

@Jozef

Nog een bijkomende vraag.
Is er daar ook geen wetgeving die bepaald of er al dan niet een reminstalatie moet voorzien zijn op bepaalde aanhangwagens?
Ik dacht het wel want vaak is dit ook de aanleiding van ongevallen.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Bedankt Jozef, dat was het, maar ik vond niet onmiddelijk de wetteksten terug en ik was wat gehaast.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Nog een vraagje: is het eigenlijk toegelaten om een aanhangwagen (met een MTM &lt 750kg) te lenen of te huren? Want in dat geval stemt de (reproductie)plaat niet overeen met die van het trekkend voertuig.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Zeer mooi uitgelegd Jozef, bedankt!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Rijbewijs B en het trekken van een aanhangwagen

Bericht door Jozef »

Een forumbezoeker stelde mij de zeer interessante vraag welke aanhangwagens er mogen getrokken worden door een bestuurder die over een rijbewijs beschikt dat geldig verklaard is voor het besturen van voertuigen van de categorie B (maar niet voor B+E).

Ziehier het antwoord, evenals nog wat bijkomende informatie m.b.t. deze aanhangwagens.


Rijbewijs

Aanhangwagens met een maximaal toegelaten massa van niet meer dan 750 kg

Deze aanhangwagens mogen getrokken worden zonder verdere voorwaarden.

Aanhangwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 750 kg

Deze aanhangwagens mogen getrokken worden, mits aan twee voorwaarden voldaan is:

de maximaal toegelaten massa van het samenstel (= MTM van het trekkend voertuig + MTM van de aanhangwagen) mag niet meer dan 3.500 kg bedragen,
EN
de maximaal toegestane massa van de aanhangwagen mag niet groter zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig.
Inschrijving en kenteken

De aanhangwagen moet ingeschreven worden en achteraan voorzien zijn van zijn eigen kentekenplaat, behalve in de volgende gevallen:

aanhangwagens waarvan de maximale toegelaten massa niet hoger is dan 750 kglandbouwaanhangwagens (= trage aanhangers getrokken door landbouwtrekkers) en werfaanhangwagens (bij voorbeeld gebruikt als kleedkamer, magazijn of rijdend kantoor)havenaanhangwagensaanhangwagens die tijdelijk in België worden ingevoerd door in ons land verblijvende personen.Aanhangwagens die geen eigen inschrijving hebben, moeten achteraan voorzien zijn van een reproductie van de kentekenplaat van het trekkend voertuig.


Technische controle

De aanhangwagens waarvan noch de maximaal toegelaten massa, noch de massa in beladen toestand meer bedraagt dan 750 kg, zijn vrijgesteld van elke technische controle.

De aanhangwagens die niet aan deze voorwaarde voldoen, zijn aan de controle onderworpen vóór hun eerste ingebruikneming of voordat zij opnieuw in gebruik genomen worden, en vervolgens:

de kampeeraanhangwagens (waaronder de caravans), de bootaanhangwagens en de aanhangwagens voor zweefvliegtuigen: om de twee jaarde andere aanhangwagens : elk jaar.
De aanhangwagen moet aangeboden worden op initiatief van de verwerver, de houder of de gebruiker.De personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die aangewend worden voor het slepen van een aanhangwagen en uitgerust zijn met een koppeling voor het slepen van een aanhangwagen zijn, van hun kant, aan de keuring onderworpen volgens de volgende regels:

De motorvoertuigen van de voormelde types die aangewend worden voor het slepen van een aanhangwagen, en die uitgerust zijn met een koppelingsinrichting voor het slepen van een aanhangwagen waarvan de MTM meer bedraagt dan 750 kg , zijn aan de keuring onderworpen -- voor een volledige keuring van het voertuig -- vóór de eerste in verkeerstelling of vóór de datum van opnieuw in verkeer stellen, en vervolgens elk jaar, zelfs wanneer het motorvoertuig jonger is dan vier jaar

voor de motorvoertuigen van de voormelde types die geen aanhangwagens slepen waarvan de MTM 750 kg overtreft, of die de koppelingsinrichting gebruiken als fietsendrager of motordrager, is enkel de koppelingsinrichting zelf aan de keuring onderworpen vóór de in verkeerstelling van het motorvoertuig of van zodra dit laatste met die inrichting is uitgerust (te betalen vergoeding: 9 Euro, BTW 21% inbegrepen), en vervolgens elk jaar, maar slechts vanaf het ogenblik dat het motorvoertuig 4 jaar oud is geworden (vanaf die leeftijd moet het motorvoertuig jaarlijks een volledige controle ondergaan).

Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid

De verzekering van de burgerlijke aansprakelijkheid van het trekkend voertuig dekt ook de aanhangwagen wanneer deze laatste aan dat motorvoertuig gekoppeld is. Je dient je verzekeraar evenwel op de hoogte te brengen van het feit dat het motorvoertuig ook gebruikt wordt om een aanhangwagen te trekken.

Bovendien moet een afzonderlijke verzekering worden afgesloten voor de dekking van de burgerlijke aansprakelijkheid van de aanhangwagen wanneer hij niet aan een trekkend voertuig gekoppeld is. Deze dekt bijvoorbeeld de schade aan derden als de alleen geparkeerde aanhangwagen een helling afrijdt, of de op een verboden plaats geparkeerde aanhangwagen een aanrijding veroorzaakt tussen twee andere voertuigen als gevolg van het gebrek aan zichtbaarheid voortvloeiend uit zijn aanwezigheid.


Verkeersbelasting

De verkeersbelasting bedraagt momenteel 27,36 Euro per jaar voor aanhangwagens met een MTM van minder dan 500 kg, evenals voor kampeeraanhangwagens (caravans e.d.) en aanhangwagens voor het vervoer van één boot. Voor andere aanhangwagens met een MTM van 500 kg of meer bedraagt ze 56,76 Euro per jaar. Deze tarieven moeten nog vermeerderd worden met 10% voor de gemeentelijke opdeciemen.

Het vignet dat jaarlijks afgeleverd wordt als bewijs van betaling, dient aangebracht te worden op de aanhangwagen (en niet op het trekkend voertuig, aangezien de belasting eigen is aan de aanhangwagen, en deze niet noodzakelijkerwijze altijd door hetzelfde voertuig getrokken wordt).

Heffing van de verkeersbelasting:

Aanhangwagens met een eigen inschrijving

De heffing gebeurt automatisch.

Aanhangwagens die geen eigen inschrijving hebben

De eigenaar van de aanhangwagen zich aan te bieden op het ontvangkantoor van de direkte belastingen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef: Nog een vraagje: is het eigenlijk toegelaten om een aanhangwagen (met een MTM &lt 750kg) te lenen of te huren? Want in dat geval stemt de (reproductie)plaat niet overeen met die van het trekkend voertuig.
Uiteraard is dit toegelaten, ik doe het zelf geregeld als ik de aanhangwagen van een vriend leen. En het is toch maar een kleine moeite om daar even een reproductie van de kentekenplaat van mijn auto op aan te brengen in plaats van die van de auto van de eigenaar. De bevestiging van een kentekenplaat op die aanhangwagen bestaat uit vaste bouten met vleugelmoeren, waar de gaten in mijn reproductie mee overeenstemmen, zodat er zelfs geen gereedschap aan te pas komt.

Die reproductie heb ik uiteraard altijd bij in de auto. Je weet wel: als ze leesbaar aangebracht is op de inrij van een eigendom (bijvoorbeeld op de grond gelegd met de letters en cijfers naar boven), mag ik volgens het verkeersreglement vóór die inrij parkeren.
Quote: AR 25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren:
...
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht
...
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Wel effe aan je verzekeringsagent meedelen dat er een trekhaak aan je voertuig is (normaal vraagd hij dat wel bij aanpassing of inschrijving) en je bent voor de verzekering ook in orde.
Plaats reactie