Kruisen op kruispunten

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Jefke,

De oorzaak van het foutief links kruisen is veelal gemakzucht (je kunt zo wat minder ruim afdraaien) en het feit dat het op kleinere kruispunten soms niet mogelijk is om rechts te kruisen.

Foutief links kruisen houdt evenwel niet alleen een overtreding in, doch tevens meer gevaar, doordat je minder zicht op de tegenliggers hebt die rechtdoor rijden.

Als het aan een kruispunt niet mogelijk is rechts te kruisen bij het afslaan, dien je te wachten tot je alleen kunt afslaan (dus zonder dat er tegelijkertijd een tegenligger afslaat).
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: Jefke,

De oorzaak van het foutief links kruisen is veelal gemakzucht (je kunt zo wat minder ruim afdraaien) en het feit dat het op kleinere kruispunten soms niet mogelijk is om rechts te kruisen.

Foutief links kruisen houdt evenwel niet alleen een overtreding in, doch tevens meer gevaar, doordat je minder zicht op de tegenliggers hebt die rechtdoor rijden.

Als het aan een kruispunt niet mogelijk is rechts te kruisen bij het afslaan, dien je te wachten tot je alleen kunt afslaan (dus zonder dat er tegelijkertijd een tegenligger afslaat).
En nog een leuke aan het &quotachterdoor afslagen&quot. Ik wil links, de wagen aan de andere kant ook. Achter mij en de andere wagen hangen 3 wagens, die ook allemaal links willen. Die zien niet verder dan hun neus lang is, en tadaaaa... Kruispunt zit vast. Wat een geweldig systeem toch?

Je krijgt inderdaad minder zicht als je voor elkaar gaat kruisen, maar daarom zijn er op sommige kruispunten groene pijlen (aangepaste lichten dus), of is het verstandiger om te wachten tot het oranje wordt, dan rustig te kijken (er zijn er altijd die kleurenblind zijn) en vertrekken.

Ik doe het aan het kruispunt hier ook, daar kan je quasi onmogelijk achter elkaar door. Moest ik daar ooit een bekeuring voor ontvangen, zal dat kruispunt elke dag dicht staan als ik de regeltjes ga toepassen... Ik meen me zelfs te herinneren dat zoiets overmacht heet?
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Ik passeer elke dag een kruispunt waar rechts gekruisd wordt en waar geen voorsorteervakken zijn. Per groen licht slagen er gemiddeld 2 wagens in om linksaf te slaan (in de ene richting, de andere richting heeft een groene pijl en kan iets meer auto's kwijt), gewoon omdat iedereen staat te wachten op iedereen. Dit heeft als gevolg dat de wagens die rechtdoor moeten uit ongeduld rechts voorsteken (dit mag in principe uit hoofde van Artikel 16.3, maar ze moeten daarvoor wel een stuk over een doorlopend fietspad rijden, wat dan weer niet mag volgens de theorie op deze site als ik mij goed herinner).

Nu ik met de motor rij volg ik hier mooi Artikel 16.3 zonder over het fietspad te rijden perfect legaal dus (hoop ik).
Jefke

Kruisen op kruispunten

Bericht door Jefke »

Ik heb een vraag over het kruisen van auto's op kruispunten.
normaal moet dit langs rechts indien er geen pijlen of wegmarkeringen
aangebracht zijn, maar hoe komt het dan dat men meestal op kruispunten met of zonder middenbermen waar geen markeringen aangebracht en men normaal langs rechts moet kruisen voorlangs ( links) kruist?

deze situatie heb ik al meermaals opgemerkt, heeft u hier een verklaring voor of interpreteer ik de verkeersregels verkeerd?[/quote]
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: maar hoe komt het
Omdat bestuurders daar de wegcode niet volgen.
Plaats reactie