Ik heb schrik in de auto.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
yona

Ik heb schrik in de auto.

Bericht door yona »

Hey iedereen,

ik heb zo'n schrik in de auto, daarom kijk ik altijd op tegen 'oefenen'
ben goed geslaagd voor theorie, maar de praktijk is toch iets anders
ik denk altijd dat iedereen op mij gaat rijden of ik op hen! of dat ik de rem niet ga vinden, ik kan precies niet aan alles tegelijk denken...

iemand tips?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste yona,

Zoals ook op andere gebieden in het leven, geldt in de auto: wees niet bang, maar voorzichtig.

Probeer altijd rustig en kalm te blijven, want angst en paniek zijn slechte raadgevers.

Je moet in een auto inderdaad met een aantal dingen tegelijkertijd bezig zijn, en dat maakt het nu juist zo moeilijk in het begin. Maar dat is normaal. De tijd komt dat het allemaal automatisch gaat en je ontspannen gaat genieten van een CD-tje tijdens het rijden.

Iedereen maakt in het begin fouten, maar die hoeven daarom niet tot een aanrijding te leiden.

Als je zeker wil zijn van essentiële functies, zoals bijvoorbeeld het rempedaal vinden, oefen dan even met iemand erbij als de auto stilstaat. Die andere persoon zegt op het onverwachts commando's zoals &quotRem&quot, &quotGas&quot, &quotMeer gas&quot, &quotGas los&quot. Door zo een aantal keren te oefenen, zul je achteraf in de praktijk niet meer moeten nadenken waar welk pedaal staat je voet zal automatisch het nodige doen.

Veel succes met je opleiding!

Jozef
meg
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Bericht door meg »

Ik ga deze Tip van jou proberen .
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: schrik in de auto

Bericht door Inazuma »

yona schreef:
ik denk altijd dat iedereen op mij gaat rijden of ik op hen! of dat ik de rem niet ga vinden, ik kan precies niet aan alles tegelijk denken...
Een andere mogelijkheid is dat je om te beginnen de rijtechniek gaat losmaken van het verkeer door te oefenen op een afgesloten of minstens zeer rustig terrein tot je de rijhandelingen / voertuigbediening technisch goed beheerst.

Als de bediening van het voertuig goed gaat, zal je het ook makkelijker hebben om in het verkeer te rijden - dan kan je je immers concentreren op dat verkeer.

Als je rijdt met de wagen waarin je ook je examen gaat doen, zorg dan dat je alle nodige knopjes en hendeltjes blindelings juist kan bedienen.
yona

Bericht door yona »

bedankt! ga ik zeker proberen. door die schrik blijf ik het maar uitstellen om te gaan rijden maar t zal toch eens moeten vrees ik
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Je mag het zeker niet blijven uitstellen. Hoe meer je oefent, hoe minder schrik je zal hebben, nog geen jaar geleden was ik zelf ook doodsbang! Gewoon rustig beetje bij beetje opbouwen, alle begin is moeilijk, maar je zal er zeker wel in slagen!
yona

Bericht door yona »

Sofie schreef: Je mag het zeker niet blijven uitstellen. Hoe meer je oefent, hoe minder schrik je zal hebben, nog geen jaar geleden was ik zelf ook doodsbang! Gewoon rustig beetje bij beetje opbouwen, alle begin is moeilijk, maar je zal er zeker wel in slagen!
bedankt, dat geeft moed!!
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

verwijderd
Plaats reactie