rijbewijs - automatic

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
laura
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2006, 00:00

rijbewijs - automatic

Bericht door laura »

hallo!
ik wil binnenkort leren rijden met een begeleider (mijn vader).
nu is onze auto een automatic. ik heb gehoord dat als je
hiermee je examen aflegt je enkel een rijbewijs krijgt voor
automatisch schakelen (wat ook wel logisch is).
wat is de goedkoopste manier om toch een gewoon rijbewijs
te behalen? Bestaat er een formule om bijvoorbeeld wel te leren
schakelen,dan aan het rijden gewoon te worden met mijn vader,
en dan mijn examen af te leggen met een rijschool-auto,of is
dit allemaal te ver gezocht?

alvast bedankt
Laura
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Laura,

Er zijn een aantal mogelijkheden.

Ofwel een aantal lessen praktijk volgen in een rijschool en examen afleggen met de auto van de rijschool

Ofwel oefenen met een gewone auto.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Re: rijbewijs - automatic

Bericht door Sofie »

Laura schreef: Bestaat er een formule om bijvoorbeeld wel te leren
schakelen,dan aan het rijden gewoon te worden met mijn vader,
en dan mijn examen af te leggen met een rijschool-auto,of is
dit allemaal te ver gezocht?
Niet te ver gezocht dus. Kijk links eens onder het kopje &quotRIJBEWIJS B WANNEER / WIE&quot, en dan naar &quotVOORLOPIG RIJBEWIJS MODEL 1 &quot. Dat is zover ik weet het enige model waarbij je dus kan kiezen welke auto je gebruikt voor het examen : die van thuis (met je begeleider van thuis) of die van de rijschool (met je rij instructeur). Je moet er wel 10u les voor volgen bij de rijschool. Dan heb je 6 tot 9 maanden stage waarin je mét begeleider met een auto van thuis mag rijden (mag dus ook met de automatic).

Een ander model is model 2. Hier ben je verplicht de auto van de rijschool te gebruiken, moet je 20u les volgen, en heb je een stage van 3 maanden waarbij je alleen mag rijden of met een begeider. Tijdens die stage zou je dan wel met een automatic kunnen rijden, maar zie dan wel dat je het schakelen etc niet afleert :p

Model 3 kan je dan best niet nemen, want dan neem je geen rijlessen en moet je het examen afleggen met de auto van thuis.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Model 3 impliceert niet dat je de auto van thuis moet nemen, je kan een andere auto even lenen (broer, tante, grootmoeder, ...).

Dit is hoe ik het nu aanpak. Mijn vrouw leert het verkeer kennen met mijn automaat, wat merkelijk sneller en vlotter gaat dan met een (archeologische) manuele bak. Later leer ik haar wel schakelen met de auto van mijn moeder, waarna ze ook daarmee haar examen gaat afleggen. Hierdoor krijgt ze de vermelding 'automaat' niet op haar rijbewijs.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ JC

Mensen vinden altijd wel een truukje om de regels niet te volgen.
Maar uw systeem is in ieder geval niet volgens de 'geest' van de wet.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef: @ JC

Mensen vinden altijd wel een truukje om de regels niet te volgen.
Maar uw systeem is in ieder geval niet volgens de 'geest' van de wet.
Ik weet niet welke regels JC niet zou volgen, en wat hij tegen de geest van de wet zou doen.

Het rijbewijs dat je krijgt (al dan niet beperkt tot automaat) hangt niet af van je opleiding, maar van het examen. Als je voor het examen slaagt met een handbediende versnellingsbak, dan maakt het niet uit hoe je dat bereikt hebt.

Autorijden is een complex gebeuren. Het lijkt me goed als de leerling, terwijl hij leert sturen, niet meteen ook met het schakelen opgezadeld wordt. Dat is trouwens wat er bij vele rijscholen gebeurt: in het begin moet de leerling alleen maar sturen, de lesgever doet de rest.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik wens er met klem op te wijzen dat dit geen 'truckje' is. Dit is een bewuste keuze. Zoals Jozef al zei kan zij zich in het begin meer concentreren op het verkeer zelf i.p.v. op het schakelen. Wanneer dit vlot gaat leer ik haar zel schakelen op een afgelegen terrein. Wanneer dit vlot genoeg gaat kan ze dit proberen in het verkeer. Daarna kan ze dus examen afleggen met een handgeschakelde bak.
Ze kan dus geschakeld rijden, wat is dan het probleem ?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

OK geen truukje dus.
Plaats reactie