Voorrang van rechts + fietspad

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Voorrang van rechts + fietspad

Bericht door Bertje »

saswing schreef: Ik ben saswing en zie dat je online bent kun jij me helpen?
vraag 16 van de examenvragen
er zijn geen verkeersborden
waarom geld hier niet de voorrang van rechts?
Ik moet vrijdag examen doen en begrijp deze vraag niet
dank bij voorbaat
saswing
Ik vermoed dat je deze vraag bedoeld:
Afbeelding
Wie heeft er voorrang, de auto of de motorfiets?

In dit geval heeft de motorfiets voorrang omdat de auto een deel van de openbare weg moet oversteken dat niet voor hem gereserveerd is, hierbij moet hij voorrang verlenen aan de weggebruikers die dit deel van de openbare weg gebruiken en verliest hij zijn eigen voorrang. Ook als er op dat moment geen andere bestuurders gebruik maken van dit deel van de openbare weg!
Merk op dat het gaat om een fietspad en niet om een fietssuggestiestrook (= enkel rood, zonder onderbroken strepen of borden D7, D9 of D10). Moest het hier gegaan hebben over een suggestiestrook had de voorrang van rechts wel gegolden.

Als je pas vrijdag examen moet doen heb je nog ruim de tijd om eens eerst de aangeraden leermethode te lezen en op te volgen. Dit houdt in dat je éérst de theorie leert en daarna pas de examenvragen oplost, niet omgekeerd.

Overigens is het not done om dit soort vragen in PM te stellen, daarvoor dient het forum. (Voor Jozef als hij terug is en dit leest: ik weet dat het eveneens not done is om de inhoud van een PM te quoten, maar ik achtte het in dit geval niet geheel onterecht, aangezien anderen ook wel kunnen varen bij deze vraag).
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Simpel gezegd (no offense Bertje, jouw uitleg is duidelijk en volledig)

Op het moment dat een automobilist over een fietspad heen rijdt dan voert de automobilist een maneuvre uit.
Als een automobilist (of een andere bestuurder) een maneuvre uitvoert dan moet hij voorrang verlenen aan al het andere verkeer, in dit geval dus aan die bromfietser.
Daarom heeft de bromfietser dus voorrang. Als daar geen fietspad zou liggen dan zou de automobilist voorrang hebben.



Dit staat duidelijk in de theorie. Ik viseer je niet en oordeel al helemaal niet maar als je dit niet weet dan heb je de theorie echt nog niet goed genoeg gelezen. Het kan best dat je de 1ste gaat slagen voor jouw examen, het is niet zo enorm moeilijk. Maar ik raad je wel aan om de theorie nog eens rustig te lezen.

Succes in ieder geval met het studeren en het examen!
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Was van mij. Ik ga Svenn zijn tip eens opvolgen

BBB
saswing
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2006, 00:00

Bericht door saswing »

bedankt voor het antwoord
Sorry dat ik de verkeerde weg heb genomen met mijn vraag ik ben hier nieuw en wat nerveus
Ben al een maand aan het studeren maar had dit antwoord over het hoofd gezien
Nogmmals bedankt
Saswing
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrang van rechts + fietspad

Bericht door Inazuma »

Bertje schreef:
In dit geval heeft de motorfiets voorrang omdat de auto een deel van de openbare weg moet oversteken dat niet voor hem gereserveerd is, hierbij moet hij voorrang verlenen aan de weggebruikers die dit deel van de openbare weg gebruiken en verliest hij zijn eigen voorrang. Ook als er op dat moment geen andere bestuurders gebruik maken van dit deel van de openbare weg!
Bij een maneuver dient voorrang verleend te worden aan alle andere weggebruikers, op om het even welk deel van de openbare weg deze zich bevinden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef: Voor Jozef als hij terug is en dit leest: ik weet dat het eveneens not done is om de inhoud van een PM te quoten, maar ik achtte het in dit geval niet geheel onterecht, aangezien anderen ook wel kunnen varen bij deze vraag.


Waarom specifiek &quotVoor Jozef&quot, Bertje

Ik krijg ook wel eens vragen via PB. Mensen die wat drempelvrees of zo hebben op het forum zeker, en misschien vinden dat ik er eerder als de aalmoezenier of de clown van het forum uitzie dan als de forumpolitie. Ik geef de betrokkene dan een persoonlijk antwoord, en als de vraag mij van algemeen nut lijkt, neem ik ze ook over op het forum.

Je hebt er dan ook zeer goed aan gedaan, Bertje.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Welcome back.
Jozef schreef: Waarom specifiek &quotVoor Jozef&quot, Bertje
Omdat jij degene bent die geregeld wijst naar de forumetiquette en Artikel 7, Paragraaf 2 daarvan zegt: &quotPubliceer evenwel nooit privé-correspondentie die je via PB of e-mail ontvangen hebt op het forum zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de auteur van het PB of de e-mail.&quot
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Bertje

Wat zeker kan in het geval dat iemand via PB een vraag stelt, waarvan je denkt dat het antwoord voor iedereen interessant kan zijn, is dat je de vraag op het forum plaatst zonder vermelding van de poster.
Iemand stelde mij via PB deze vraag schreef:
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Lijkt mij een goed idee indien men van mening is dat deze vraag een meerwaarde kan hebben op het forum of indien je zelf het antwoord schuldig blijft!
Plaats reactie