Stopbord aan kruispunt met lichten
Stopbord aan kruispunt met lichten
Hallo,
wat doe je als het groen is aan een kruispunt en er staat een stopbord met witte streep op straat? Moet je dan stoppen, ook als het groen is? Zo niet, wat doet het stopbord daar dan te doen?
Bedankt!
wat doe je als het groen is aan een kruispunt en er staat een stopbord met witte streep op straat? Moet je dan stoppen, ook als het groen is? Zo niet, wat doet het stopbord daar dan te doen?
Bedankt!
Verkeerslichten hebben prioriteit boven verkeersborden, zolang de verkeerslichten correct werken mag je dit stopbord negeren.
Wanneer de verkeerslichten niet werken moet je stoppen en voorrang verlenen. Misschien geldt dit ook wanneer ze in alarmfase staan (= oranjegeel knipperlicht op de plaats van het vaste oranjegele licht), maar dat weet ik niet zeker. Er zal ongetwijfeld nog iemand passeren die je hierop een definitief antwoord kan geven.
Op je tweede vraag: Artikel 14.1 zegt dat "de bestuurder die een kruispunt opgereden is waar het verkeer geregeld wordt [...] door verkeerslichten, mag dit kruispunt vrijmaken zonder te wachten tot het verkeer opengesteld is in de richting die hij gaat nemen, behalve indien op de weg die hij gaat volgen een aan zijn rechterzijde geplaatst rood licht hem zulks verbiedt."
Je zal in de meeste gevallen dus mogen doorrijden enkel wanneer er een verkeerslicht aan de rechterkant op rood staat moet je stoppen.
Ik onderstreep even rechterkant, want ik heb al eens achter iemand gestaan die bij het verlaten van een kruispunt was gestopt voor een verkeerslicht dat aan de linkerkant was opgesteld, wat natuurlijk tot gevolg had dat het hele kruispunt geblokkeerd werd.
Wanneer de verkeerslichten niet werken moet je stoppen en voorrang verlenen. Misschien geldt dit ook wanneer ze in alarmfase staan (= oranjegeel knipperlicht op de plaats van het vaste oranjegele licht), maar dat weet ik niet zeker. Er zal ongetwijfeld nog iemand passeren die je hierop een definitief antwoord kan geven.
Op je tweede vraag: Artikel 14.1 zegt dat "de bestuurder die een kruispunt opgereden is waar het verkeer geregeld wordt [...] door verkeerslichten, mag dit kruispunt vrijmaken zonder te wachten tot het verkeer opengesteld is in de richting die hij gaat nemen, behalve indien op de weg die hij gaat volgen een aan zijn rechterzijde geplaatst rood licht hem zulks verbiedt."
Je zal in de meeste gevallen dus mogen doorrijden enkel wanneer er een verkeerslicht aan de rechterkant op rood staat moet je stoppen.
Ik onderstreep even rechterkant, want ik heb al eens achter iemand gestaan die bij het verlaten van een kruispunt was gestopt voor een verkeerslicht dat aan de linkerkant was opgesteld, wat natuurlijk tot gevolg had dat het hele kruispunt geblokkeerd werd.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Vast en zeker dien je ook rekening te houden met de voorrangsborden als er enkel een orangegeel knipperend verkeerslicht is.Bertje schreef: Misschien geldt dit ook wanneer ze in alarmfase staan (= oranjegeel knipperlicht op de plaats van het vaste oranjegele licht), maar dat weet ik niet zeker.
Een verkeerslicht aan de rechterkant van de rijbaan.Quote: Je zal in de meeste gevallen dus mogen doorrijden enkel wanneer er een verkeerslicht aan de rechterkant op rood staat moet je stoppen.
Ligt er rechts van die rijbaan nog een fietspad, dan dienen de bestuuders die dit fietspad volgen, daar eveneens rekening mee te houden!
Dit is een situatie die je geregeld tegenkomt op de doorgaande weg aan een T-kruispunt. De bestuurders die de doorgaande weg op het fietspad volgen, dienen dan eveneens te stoppen, teneinde doorgang te verlenen aan de bestuurders die van de niet-doorlopende weg op het T-kruispunt komen, zich op dat fietspad wensen te begeven, en groen licht hebben!
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Wat bedoel je daar nu precies meeQuote: * steeds vaker hangen er driekleurige verkeerslichten boven de rijstroken (vaak de zogenaamd conflictvrije lichtenregeling)
Driekleurige verkeerslichten boven een rijstrook ken ik alleen maar als zijnde een rood maalteken wat me verteld dat ik die rijstrook niet mag gebruiken.
Een groene pijl wat me zegt dat ik die rijstrook wel mag gebruiken
en een oranje schuin naar beneden (links of rechts) gerichte pijl die me verteld dat ik de rijstrook moet verlaten in de richting van de pijl.
Deze lichten hebben met de voorrang niets te maken en zijn zeker niet conflictvrij ze vertellen ons alleen maar of ik die rijstrook in mijn rijrichting mag gebruiken al dan niet.
Verkeerslichten die alleen maar de vorm van pijlen hebben in plaats van de ronde lichten noemt men conflictvrije lichten.
Je komt ze soms inderdaad tegen boven je rijstrook maar je komt ze ook heel veel tegen opgesteld zoals de gewone verkeerslichten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Re: Stopbord aan kruispunt met lichten
Waar driekleurige verkeerslichten én verkeersborden inzake voorrang staan, gelden de voorrangsborden nietAnonymous schreef: wat doe je als het groen is aan een kruispunt en er staat een stopbord met witte streep op straat? Moet je dan stoppen, ook als het groen is? Zo niet, wat doet het stopbord daar dan te doen?
De wetgever heeft dit heel erg fout geformuleerd :
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht en voor de lichten boven de rijstroken.
Waarom het erg fout is :
* een rechts afslaande rijbaan buiten de regeling door verkeerslichten, maar met een B1 is nog steeds dezelfde openbare weg
* steeds vaker hangen er driekleurige verkeerslichten boven de rijstroken (vaak de zogenaamd conflictvrije lichtenregeling)
Wat de wetgever bedoelt, zijn voorrangsborden op dezelfde rijbaan, en de tweekleurige verkeerslichten boven de rijstroken (Art 63.2).
Maar dat staat er dus niet ...
Ik denk dat Bertje het beste heeft geantwoord.
1. Bevoegde personen (zoals politieagent)
2. verkeerslichten
3. verkeersborden
4. wegmarkeringen
Wanneer de driekleurige verkeerslichten niet werken dient men de voorrang van rechts te respecteren.
K.B. 01/12/1975 - Artikel 12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
K.B. 01/12/1975 – Artikel 12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die op een regelmatige manier van rechts komt, behalve indien hij rijdt op een rotonde.
1. Bevoegde personen (zoals politieagent)
2. verkeerslichten
3. verkeersborden
4. wegmarkeringen
Wanneer de driekleurige verkeerslichten niet werken dient men de voorrang van rechts te respecteren.
K.B. 01/12/1975 - Artikel 12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
K.B. 01/12/1975 – Artikel 12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die op een regelmatige manier van rechts komt, behalve indien hij rijdt op een rotonde.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
@ PatteQuote: Wanneer de driekleurige verkeerslichten niet werken dient men de voorrang van rechts te respecteren
uitkijken met wat je hier schrijft:
op veel kruispunten waar verkeerslichten staan, staan er ook voorrangsborden dus als de lichten niet werken moet je eerst de borden opvolgen en als er geen borden staan dan pas geld de voorrang van rechts.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Beste Patte,Patte schreef: Daarmee ben ik volledig mee eens benny. Ik spreek nu enkel over defecte verkeerslichten waarbij géén borden zijn geplaatst. Op vele kruispunten in mijn buurt staan er meestal géén verkeersborden!
Mag ik je de raad geven dat als we een uitleg geven, het best zo volledig mogelijk gegeven wordt want er zijn veel mensen die dit lezen terwijl ze niet in jou buurt wonen.
Begrijp me aub niet verkeerd ik wil je geen kritiek geven maar ik wil vermijden dat er hier een gebruiker leest: "Bij verkeerslichten die niet werken geld de voorrang aan rechts" zonder te weten dat dit plaatselijk bedoeld is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
De groene pijl naar onder en de rode X zijn maar 2 kleuren.Benny Stinkens schreef:Wat bedoel je daar nu precies meeQuote: * steeds vaker hangen er driekleurige verkeerslichten boven de rijstroken (vaak de zogenaamd conflictvrije lichtenregeling)
Het gaat 'm om de driekleurige verkeerslichten met pijlen voor alle richtingen, waarbij deze lichten boven de rijstroken hangen, maar niet allemaal rechts herhaald zijn.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
@ Inazuma,Quote: De groene pijl naar onder en de rode X zijn maar 2 kleuren.
Het gaat 'm om de driekleurige verkeerslichten met pijlen voor alle richtingen, waarbij deze lichten boven de rijstroken hangen, maar niet allemaal rechts herhaald zijn.
Lees aub mijn posting fatsoenlijk, de lichten waar ik het over heb zijn inderdaad niet diegene die bedoeld worden, maar toch zijn het lichten in drie kleuren
Groen, rood, oranjegeelQuote: Driekleurige verkeerslichten boven een rijstrook ken ik alleen maar als zijnde een rood maalteken wat me verteld dat ik die rijstrook niet mag gebruiken.
Een groene pijl wat me zegt dat ik die rijstrook wel mag gebruiken
en een oranje schuin naar beneden (links of rechts) gerichte pijl die me verteld dat ik de rijstrook moet verlaten in de richting van de pijl.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.