Begeleiders

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
korneel
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2006, 00:00

Begeleiders

Bericht door korneel »

Hoe lang moet iemand zijn rijbewijs hebben om iemand te mogen begeleiden met een voorlopig rijbewijs B in zijn oefenperiode. Is leeftijd van de begeleider van belang?
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

VOORWAARDEN WAARAAN EEN BEGELEIDER MOET VOLDOEN

- De begeleider moet op de datum van afgifte van de leervergunning ten minste 24 jaar oud zijn.
(24 jaar voor rijbewijs: B / B+E / C / C+E / C1 / C1+E)
(27 jaar voor rijbewijs: D / D+E / D1 / D1.E)
- Hij moet ten minste zes jaar in het bezit zijn van een rijbewijs B.
- De begeleider moet in België gedomicilieerd zijn.
- Een gehandicapte persoon die enkel een speciaal aangepast voertuig mag besturen, kan geen begeleider zijn.
- Iemand die een rijbewijs heeft met de vermelding 'automatisch', mag enkel begeleider zijn voor dit type van voertuig.
- Hij moet zijn rijbewijs bij zich hebben.
- Zijn rijbewijs mag niet vervallen zijn of mag gedurende de laatste drie jaar niet vervallen geweest zijn van het recht om een motorvoertuig te besturen.
- Hij moet tijdens het lesgeven, vooraan in de wagen plaatsnemen.
- Hij mag (behalve bij zijn echtgenote of kinderen of pleegkinderen) binnen het jaar voor de afgifte van de leervergunning niet vermeld geweest zijn op een andere leervergunning of voorlopig rijbewijs.

Kon je gewoon aflezen op de site...
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Effe zagen
Die minimumleeftijd vind ik nergens op slaan. Er zijn veel mensen die meteen na het behalen van een rijbewijs beter iemand kunnen begeleiden dan anderen die al 10 jaar hun rijbewijs hebben. Alles hangt af van je achtergrond, karakter, pedagogisch talent enz.
Ik denk dat deze zaken veel belangrijker zijn dan rijervaring.
Ik ben tegen het systeem van model 3 en 1, maar als het toch bestaat...

Ik ken iemand die 1 jaar na model 3 nog niet kon rijden omdat zijn moeder niet in staat is om dingen op een normale rustige orderlijke manier uit te leggen. Dan zou ik de dag na het behalen van mijn rijbewijs nog beter zo'n persoon kunnen helpen dan zij.
Uiteindelijk is het natuurlijk ook zeer belangrijk hoe het klikt tussen 2 personen.

Zo ga je nog rare toestanden krijgen dat er vooraan een nep-begeleider gaat zitten en achteraan de echte begeleider, er mag immers een passagier mee als ik het goed herinner.
tomaat
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2006, 00:00

Bericht door tomaat »

BBB schreef: Ik denk dat deze zaken veel belangrijker zijn dan rijervaring.
Ik ben tegen het systeem van model 3 en 1, maar als het toch bestaat...

Uiteindelijk is het natuurlijk ook zeer belangrijk hoe het klikt tussen 2 personen.
Hoe kan je nu tegen model 3 zijn zonder het zelf geprobeerd te hebben? En dan nog,...
Ik heb op mijn 17 jaar en 9 maandan van mijn ouders rijlessen moeten volgen bij de rijschool, en het was één van de meest ontmoedigende periode uit mijn leven. Het klikte niet, ik kreeg bakken kritiek en heb besloten niet aan het examen deel te nemen. Na 6 jaar de draad terug opgepakt, nu met mijn verloofde. Zalig hoe rustig en duidelijk hij het kon uitleggen (hoewel hij op het einde ook wat gestresseerd geraakte )
Maar dit wil niet zeggen dat ik tegen de rijschool ben, ik had het daar gewoon niet mee getroffen, en met mijn vrije begeleider wel
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

@Tomaat,

Ik heb dat eens uitgebreid beschreven op dit forum maar dat zal jij ws niet gelezen hebben.

Ik zal het kort uitleggen:

- De modale rijinstructeur kan beter iemand leren rijden dan de modale lekenbegeleider.
- Het geeft te veel risico zonder professionel begeleider
- Het geeft te veel risico zonder dubbele bediening
- De lekenbegeleider is meestal niet in staat om de leerling een sociale defensieve rijtechniek aan te leren. Als iemand bijvoorbeeld niet leert om consequent in de rechterspiegel te kijken bij het afslaan naar rechts en zodoende een fietser aanrijdt of als iemand niet leert om eerst zijn rechterhand op die koppelstok te leggen voordat hij zijn linker pedaal intrapt en daardoor ambetant traag start.... en zo zijn er zo veel details die belangrijk zijn.

Ik zeg niet dat er geen goede begeleiders zijn (JC is ws. wel een goede begeleider), tuurlijk zijn die er. Maar op grote schaal zorgt dit voor extra ongelukken en dat wil ik niet.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

BBB schreef: ...of als iemand niet leert om eers zijn rechterhand op die koppelstok te leggen voordat hij zijn linker pedaal intrapt en daardoor ambetant traag start....
Verklaar u nader?
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef: JC, zou je mij eigenlijk wat goede truucjes kunnen leren voor de maneuvre keren?

Ik heb 2 problemen:
1. De afstand tot de palen inschatten bij het komen aanrijden
2. wanneer ik met mijn beweging naar achteren ga goed zien in mijn rechterspiegel hoe en wanneer ik moet sturen.

Tips hierover zijn van harte welkom, liefst vóór morgen.
Ook anderen mogen natuurlijk tips geven
Mijn truucje voor het keren in de straat, uitgevoerd met een Seat Ibiza uit 1994. Je rijdt mooi langs de palen af, circa 40-50 cm. Wanneer je rechterspiegel gelijk is met het begin van het 2de baken, volledig naar links draaien, tot aan de lijn. Dan zachtjes achteruit rijden, en je stuur keren, de snelheid hiervan moet je zelf bepalen, ik kon m'n ganse stuur weer ineens keren, en kwam er mooi in uit. Een andere tip hierbij, is, dat je zo ver mogelijk langs het 2de baken achteruit rijdt, zo heb je meer plaats aan je linkse kant om uit te draaien.

Waarschijnlijk zijn deze tips te laat, maar misschien kan je er nog wat mee

Wat heb remmen voor een rood licht betreft, ik schakel meestal gewoon terug, en zet m'n voet tegen de rem, zodat m'n lichten net oplichten. Zodat de anderen achter mij weten dat ik afrem.

Nog wat over het remmen, ik begin zachtjes, en verhoog dan de druk op het pedaal, in tegenstelling tot jullie blijkbaar. Zoiets is comfortabel bij het beginnen van het remmen, en als je snelheid voldoende geminderd is, kan je weer afbouwen, waardoor het stoppen met remmen even comfortabel is. Of bedoelen jullie dit net, en vat ik dit verkeerd op?

Je moet trouwens je hand nog niet op je pook hebben, voor je je koppeling indrukt, tegelijk gaat even goed Of eventueel wat later, hangt ervan af hoe snel je de handelingen kan uitvoeren. Zoals jij het omschrijft, rijd je echt wel in &quotbompa modus&quot.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik bedoel natuurlijk niet bruusk je rem intrappen. Je bouwt de remdruk op, maar op zo een wijze dat eventuele passagiers het merken, op dezelfde wijze zal het achterliggende verkeer het ook merken.
Daarna ga je remmen of laat je zelfs bollen ifv de afstand en of je verwacht dat het terug groen gaat worden of niet, anticiperen maw.

Terugschakelen doe ik niet vermits ik met een automaat rijd. Ik heb de ervaring dat de remmend werking bij de nieuwere motoren trouwens laag tot zeer laag is (zeker bij benzine). Ik heb ervaring in de bergen met een honda 1.6 l motor, je kon schakelen wat je wou, de motor hield je nauwelijks tegen, maar ging wel heel vlot in de hoge toeren. Dat is eigenlijk wel vervelend. Vanaf 5500 toeren begon die motor wel wat de remmen, maar aangenaam is dat gejank op de achtergrond zeker niet.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

De minimumleeftijd voor vrije begeleiders vind ik toch wel nodig. Het heeft te maken met de minimum ervaring die nodig is. Ik kan je verzekeren BBB, na een stageperiode en enkele maanden rijervaring heb je nog geen verkeersinzicht. Dit komt pas na de nodige kilometers. Vermits je kilometers niet echt kan bewijzen wordt hier dikwijls jaren voor gebruikt. (Natuurlijk heeft iemand die 100 000 km op één jaar doet, meer ervaring dan iemand die 6 jaar lang 5000 km 'rond de kerk' doet, maar dat is niet te bewijzen)

Ik heb momenteel 18 jaar rijervaring en heb op die tijd naar schatting iets van meer dan 1 000 000 km ervaring. Zelfs nu merk ik dat ik nog steeds bijleer.
Als ik met mijn vrouw ga rijden valt het regelmatig voor dat ik haar zeg, &quotlet op, die wagen gaat dat manoevre uitvoeren&quot. Heel dikwijls ben ik correct, alleen kan ik niet echt zeggen waarom, dat is gevoel en ervaring. Zoiets moet je kweken en dan vindt ik 6 jaar een minimum.

Natuurlijk moet een vrije begeleider de nodige pedagogische talenten hebben. Ik geef vrij regelmatig cursus (IT-gerelateerd) en voel me daar bedreven genoeg in. Ik ben geen professionele lesgever want ik ben niet in staat om aan weinig of niet-gemotiveerde leerlingen les te geven. Ik mag er echte van uit gaan dat een kandidaat chauffeur gemotiveerd is. Verder moet het verantwoordelijkheidsgevoel van de begeleider er voor zorgen dat hij zich informeert rond een dergelijke taak. Dat was voor mij de belangrijkste reden om hier op de site te komen rondsnuffelen. Ik heb ook weet van een initiatief van de KWB rond vrije begeleiding, waar ook de begeleiders bij betrokken zijn.

Verder vind ik nog één belangrijk pluspunt aan deze vrije begeleiding, de begeleider wordt er een beter chauffeur door. Het uitleggen van de nodige vaardigheden aan de leerling zorgt ervoor dat je zelf alles op een rijtje zet. Ik ben ondertussen tot nieuwe inzichten gekomen die me een beter chauffeur maken.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Verklaar u nader?
Schakelen gaat te traag, toerental loopt te ver terug, optrekken in de hogere versnelling gaat in een te laag toerental waardoor je traag accelereert. Het is maar één van de vele kleine dingetjes maar vele kleine dingetjes vormens samen een grote hoop.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Het is duidelijk dat je door ervaring een betere chauffeur wordt en dat je pas echt goed kan leren rijden na tienduizenden kilometers.
Ik denk echter dat talent ook een grote rol speelt. Ik heb het dan vooral over het talent om vooruit te kunnen kijken en te zien wat er om je heen gebeurt in het verkeer, dat is toch de belangrijkste vereiste om veilig te kunnen rijden. Voor een deel komt dat 'vanzelf' door de ervaring, maar dat echte fingerspitzegevoel, dat is toch iets wat je van nature moet hebben om dat vermogen echt goed te kunnen ontwikkelen.
Ook is het enorm belangrijk dat je enige verstand hebt van hoe het schakelen en remmen precies werkt.

Voorbeeld: Als iemand in het begin te traag remt qua snelheid en op het einde met een schok tot stilstand komt dan zal jij meteen weten wat daar de achtergrond van is, nl dat je in het begin met de grotere snelheid veel meer remkracht moet leveren om eenzelfde decelleratie te verkrijgen dan aan het einde van de remweg waar de snelheid al veel lager ligt.
Die persoon beseft dan niet dat je in het begin het rempedaal stevig moet indrukken en het tijdens het remmen gelijdelijk moet laten opkomen.

Voorbeeld: Als je ziet dat die persoon niet goed schakelt dan moet je iets van de mechaniek kennen om goed te kunnen analyseren wat er precies misgaat en het de leerling in begrijpelijke termen kunnen uitleggen.

En dan heb je nog de veiligheidsdingen zoals voldoende afstand houden, als de ander te dicht op jouw zit eers waarschuwen met de remlichten, goed opletten voor fietsers enz.


Zoals ik al zei JC, ik twijfel er inmiddels niet meer aan dat jij die verantwoordelijkheid aan kan. Ik vrees echter dat jij een uitzondering bent.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Even mijn opinie rond remmen, dit is ook de manier die ik mijn vrouw aanleer.

Zoals BBB stelde is bij hogere snelheid een hogere remkracht vereist, je duwt het pedaal dieper in, om bij lage snelheid gedoseerd te lossen, zodat je niet schokt.

Ik ga echter iets verder. Stel je ziet een verkeerslicht dat op rood springt, je begint dus te vertragen. Ik leer mijn vrouw om hier duidelijk op de reageren. Laat ons stellen dat de afstand relatief klein is (100 m?). Ik vind dat je dan duidelijk merkbaar moet remmen en vervolgens je vertragingstraject zo indelen dat je comfortabel stilstaat voor het licht. Waarom ?

Uit ervaring door met veel passagiers te rijden (niet in het minst een gestresseerde moeder), weet ik dat zij verwachten dat je gaat remmen als het verkeerslicht op rood springt. Door even duidelijk te remmen laat je de passagiers weten dat je het gezien hebt. Ze voelen zich op hun gemak en je zal complimenten krijgen als chauffeur.
Als begeleider ontneemt het mij ook heel wat stress, ze heeft het probleem gezien en ik kan mijn aandacht op dringerder zaken richten.

Het centrale punt hierin vind ik, maak het je passagiers aangenaam en rij veilig. Je zal merken dat dit meestal hetzelfde betekent.

Bovendien streelt het je ego wanneer bv. voor een kronkelige Alpenpas iemand zegt, &quotik wil alleen met u verder rijden, met een andere chauffeur wordt ik ziek&quot. In principe krijg je dat door een vlotte, vloeiende en superanticeperende rijstijl.
Misschien een erfenis van mijn tijd onder vrije begeleiding wanneer je leert rijden met een buschauffeur (mijn vader).
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

JC, zou je mij eigenlijk wat goede truucjes kunnen leren voor de maneuvre keren?

Ik heb 2 problemen:
1. De afstand tot de palen inschatten bij het komen aanrijden
2. wanneer ik met mijn beweging naar achteren ga goed zien in mijn rechterspiegel hoe en wanneer ik moet sturen.

Tips hierover zijn van harte welkom, liefst vóór morgen.
Ook anderen mogen natuurlijk tips geven
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Gast ben ik. Forum zat weer eens vast en opnieuw opgestart.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik kan je eventueel wel tips geven, maar ik heb problemen met deze tips/truckjes. Ik weet dat in de rijscholen deze dingen wel eens geleerd worden, zoiets in de zin van, als het paaltje daar t.h.v. de auto is dan doe je dat. Tot je in een andere auto stapt natuurlijk. Ik denk dat er maar één oplossing is, veel oefenen. Je hebt een wetenschappelijke opleiding dus ben je getraind in het waarnemen en vooral in het zien van details, gebruik dit om je ervaring op te bouwen.

Zelfs ik heb wanneer ik in een andere wagen stap even gewenning nodig voor deze problemen.
Het verschil tussen bv.:

- een wagen van ongeveer 5 m lang sedan
- een compacte 5-deurs met de wielen op de hoeken
- een break, met een overhangde achterkant
- ...

is dermate groot dat dit niet onmiddellijk in regeltjes is te vatten.
Plaats reactie