bromfietsen op de baan

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
skatereske
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2006, 00:00

bromfietsen op de baan

Bericht door skatereske »

wie heeft de regels voor de bromfietsen uitgevonden
voor rijbewijs a3
voor de snelheid max.45 per uur is wel traag en
als wij bromfietsen op een baan van 50 per uur 50 rijden tuuten de auto's en zijn ze kwaad omdat we te traag rijden
dat kan toch ook niet want ze mogen ook maar 50rijden


vraag 2
op een baan waar je maar 50 moogt rijden moeten ze toch 2bromfietsen naast elkaar laten rijden dan kunnen de autos ook niet rapper rijden op de baan
slim he
sluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: wie heeft de regels voor de bromfietsen uitgevonden
Antwoord: De wetgever

Quote: op een baan waar je maar 50 moogt rijden moeten ze toch 2bromfietsen naast elkaar laten rijden dan kunnen de autos ook niet rapper rijden op de baan
Antwoord: Dit is verboden
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: bromfietsen op de baan

Bericht door digital »

skatereske schreef: vraag 2
op een baan waar je maar 50 moogt rijden moeten ze toch 2bromfietsen naast elkaar laten rijden dan kunnen de autos ook niet rapper rijden op de baan
slim he
sluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
Ik zou toch eerder kiezen om niet te fungeren als obstakel of vertragingsobject. Als je de toestand van de bestaande vertragers (bloembakken en betonnen blokken) bekijkt, zegt het genoeg.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik begrijp jouw ergernis skatereske. De snelheid was al vastgesteld vóórdat de brommertjes de baan op mochten. Daarna heeft België in navolging van Nederland ervoor gekozen om brommers op de baan te laten rijden omdat de brommers (klasse B) te hinderlijk waren voor de fietsers. Inderdaad heb je nu binnen de bebouwde kom een ambetant klein verschil in snelheid tussen auto's en brommers daar waar je 50 km/uur mag rijden.
Het zou zeker verstandig zijn van de overheid om de brommers klasse B ook 50 km/uur te laten rijden. Waarom ze dat niet doen Ik speculeer
- slecht vermogen om problemen te constateren bij de overheid
- Traagheid van besluitvorming bij de overheid
- Het oh zo bekende valse argument van de glijdende schaal, als wij ze een vinger geven dan nemen ze een hand

Ik zou je adviseren om de brommer zo af te stellen dat je net iets boven de 50km/uur kan rijden. Vanwege meetonnauwkeurigheden kom je er in de praktijk mee weg als jouw brommer 54 km/uur rijdt op de roller van de politie. Vraag dit wel nog even goed na ik heb dit ooit eens bij Patrouille gezien op VT4. Rijd dan binnen de bebouwde kom gewoon 50 km/uur. Dat is veiliger voor jouw en de automobilisten omdat je dan niet de hele tijd ingehaald wordt. En de regels zijn er toch ook voor jouw veiligheid dus dat is OK. Het is mijn opvatting dat het absurd is als je omwille van die 5km/uur de regel boven de veiligheid stelt. Zie wel dat de brommer echt niet harder kan dan net iets boven de 50 km/uur want de politie treedt zeer hard op tegen brommers die te hard rijden, maar dat weet je al.
Quote: op een baan waar je maar 50 moogt rijden moeten ze toch 2bromfietsen naast elkaar laten rijden dan kunnen de autos ook niet rapper rijden op de baan
slim he
Nee, dat is niet slim. Ik snap waarom jij het doet maar de oplossing die ik hierboven aan jouw voorstel is beter socialer en veiliger. Het is echt onverstandig en vragen om problemen. Automobilisten die achter jouw rijden zullen zich aan jouw ergeren en sommigen zullen daardoor aggressief gaan handelen. Ze zullen jouw gaan inhalen zogauw jouw kunnen en een deel van hun zal doordat ze zich ergeren aan jullie het niet erg vinden als ze daarbij vlak naast jouw rijden tijdens het inhalen wat niet prettig is voor jullie en ook gevaarlijk.

Dit max. snelheidsprobleem is een mooie illustratie van de slapende incompetente overheid.

Probeer altijd sociaal te zijn in het verkeer. Als jij sociaal bent naar anderen toe dan zijn anderen ook sociaal naar jouw toe en dat is voor iedereen het prettigste. Nog één advies mocht je ooit de kriebels krijgen om je brommer zwaar op te voeren bedenk dat jouw brommer maar een bepaalde max. snelheid aankan. Het is waarschijnlijk niet gemaakt om 80 km/uur te rijden, daarvoor is de brommer waarschijnlijk niet stevig genoeg gebouwd. De kans is ook groot dat de politie op een gegeven moment jouw brommer in beslag neemt. Opvoeren tot iets boven de 50 km/uur is geen probleem, dat kan de brommer makkelijk hebben en de politie zal niet zagen.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik reeds ooit met een huurauto naar Las Vegas.
Onderweg in de woestijn, omdat er in de verste verte niets te zien was, wilde ik even testen hoe snel die wagen wel kon rijden. Ik had amper het gaspedaal ingedrukt en achter mij hoorde ik de sirà¨ne van een politiewagen die uit het niets was opgedaagd.

Stoppen... motor stilleggen... handen op het stuur houden etc. Net zoals in de filmpjes. Kostprijs 100 dollar.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Op zeer vele plaatsen is er geen fietspad, en moeten zowel de fietesen, de bromfietsen klasse A (max. 25 km/h) als de bromfietsen klasse B (max. 45 km/h) de rijbaan delen met de motorfietsen en auto's.

Een autobestuurder die zich ergert omdat hij de rijbaan moet delen met een bromfietser, en daardoor 5 km/h minder snel kan rijden dan de maximum toegestane snelheid, is extreem asociaal en onverdraagzaam, en daardoor psychisch niet geschikt om een voertuig te besturen. Het verkeer is en blijft een sociaal gebeuren dat omgang met andere mensen inhoudt. Waar gaat die omgang met elkaar in deze samenleving naartoe als men al niet meer bereid is om amper 5 km/h trager te rijden waar de rijbaan gedeeld wordt door bromfietsen klasse B en auto's! Zum kotzen!

Dergelijke types houden zich meestal ook niet aan de snelheidsbeperking tot 50 km/h. De bromfietsen klasse B 50 km/h laten rijden zou het probleem dus niet oplossen.

Ik heb me ook geruime tijd afgevraagd waarom bromfietsen klasse B niet sneller mogen rijden dan 45 km/h. Het antwoord kreeg ik hier op dit forum in een andere draad van een politieagent (ik denk dat het Gaston was): er rijden hier legio van die bromfietsen rond, waarvoor zelfs 10 km/h nog veel te snel is vanwege de erbarmelijke technische staat waarin ze verkeren. Als de bromfietsers op dat gebied niet een minimum discipline kunnen aan de dag leggen, dan zorgen ze er zelf voor dat de overheid ze tegen zichzelf moet beschermen en geen hogere snelheid kan toestaan.

BBB, de tolerantie op de rollen is 8 km/h. Haalt de bromfiets 54 km/h, dan wordt hij dus in beslag genomen, met alle bijbehorende zware boetes wegens geen geldig rijbewijs, geen verzekering, geen gelijkvormigheid, geen verkeersbelasting, enz. Om nog maar te zwijgen van de ouders die hun huis hebben moeten verkopen om de schade te kunnen vergoeden die hun zoon of dochter aan derden toegebracht had met een bromfiets die sneller dan toegestaan kon rijden. Als je daar even bij stilstaat, moet je wel knettergek zijn om een bromfiets op te voeren.

Je geeft de mensen een zeer slechte raad door hen te adviseren de bromfiets op iets boven de 50 km/h af te stellen. Een dergelijke afstelling verloopt namelijk erg gemakkelijk wat, zodat je dan geen enkele zekerheid meer hebt dat de bromfiets niet te snel zal rijden op de rollen.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Klop inderdaad, de bromfietsen zijn soms in slechte staat, zo had ik het nog niet bekeken. Een technische keuring voor bromfietsen zou dus niet slecht zijn. Dan wordt dat ding eens goed gechecked en kan ieens ook de snelheid bekeken worden, ik zie niets dan voordelen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Jozef schreef
Quote: Een autobestuurder die zich ergert omdat hij de rijbaan moet delen met een bromfietser, en daardoor 5 km/h minder snel kan rijden dan de maximum toegestane snelheid, is extreem asociaal en onverdraagzaam, en daardoor psychisch niet geschikt om een voertuig te besturen. Het verkeer is en blijft een sociaal gebeuren dat omgang met andere mensen inhoudt. Waar gaat die omgang met elkaar in deze samenleving naartoe als men al niet meer bereid is om amper 5 km/h trager te rijden waar de rijbaan gedeeld wordt door bromfietsen klasse B en auto's! Zum kotzen!
Zeer correct. Desalniettemin slaat het als een tang op een varken dat de snelheid van brommers niet gesynchroniseerd is met die van de auto's binnen de bebouwde kom tot maximaal 70 km/uur of toch op zijn minst tot 50 km/uur omdat een goed onderhouden brommer die snelheid makkelijk aankan.
Je weet hoe ik denk over fietsers die de baan moeten gebruiken schande
Fietsers horen niet op de baan thuis maar op een van de weg afgeschermd fietspad. Waar ze niet liggen moeten ze maar eens worden aangelegd gezien het grote aantal fietsers in België. De overheid heeft jaarlijks vele doden en invaliden op haar geweten door dit falen. Ik dacht overigens dat de overheid de ambitie had om mensen aan het bewegen te krijgen, daar blijkt weinig van als ze het fietsen zo ontmoedigen.

Quote: Dergelijke types houden zich meestal ook niet aan de snelheidsbeperking tot 50 km/h. De bromfietsen klasse B 50 km/h laten rijden zou het probleem dus niet oplossen.
Dat vind ik geen legitiem argument. Een snelheidsbeperking is wel of niet correct. De handhaving is weer een hele andere kwestie.
Quote: Ik heb me ook geruime tijd afgevraagd waarom bromfietsen klasse B niet sneller mogen rijden dan 45 km/h. Het antwoord kreeg ik hier op dit forum in een andere draad van een politieagent (ik denk dat het Gaston was): er rijden hier legio van die bromfietsen rond, waarvoor zelfs 10 km/h nog veel te snel is vanwege de erbarmelijke technische staat waarin ze verkeren.
Ik kan me goed voorstellen dat de politieagenten om deze reden zeer streng handelen en daar hebben zij vanuit hun positie gezien ook groot gelijk in. Je moet er als agent toch niet aan denken dat zo'n jongen tussen 6 planken komt te liggen omdat je hem niet tijdig van de weg hebt gehaald.

Echter ook dit is geen argument tegen het verhogen van de toegestane snelheid. Iets niet toestaan omdat je op een ander vlak faalt is pleisterbeleid. Beter dat ze de wond behandelen voordat die infecteert.
De overheid moet maar gewoon beter toezien dat de brommers goed onderhouden zijn. Daar zijn veel middelen voor verplichte keuring, controle, voorlichting op scholen en televisiespotjes, voorlichting waar de jeugd uitgaat...

Quote: BBB, de tolerantie op de rollen is 8 km/h. Haalt de bromfiets 54 km/h, dan wordt hij dus in beslag genomen, met alle bijbehorende zware boetes wegens geen geldig rijbewijs, geen verzekering, geen gelijkvormigheid, geen verkeersbelasting, enz. Om nog maar te zwijgen van de ouders die hun huis hebben moeten verkopen om de schade te kunnen vergoeden die hun zoon of dochter aan derden toegebracht had met een bromfiets die sneller dan toegestaan kon rijden. Als je daar even bij stilstaat, moet je wel knettergek zijn om een bromfiets op te voeren.
De brommer mag dus 53 km/uur rijden zonder dat je een boete krijgt. Het spreekt voor zich dat je er zeker van moet zijn dat die ook niet harder kan, kwestie van uitproberen zou ik denken. Ik heb gewaarschuwd voor de strenge controles. Ieder zijn eigen keus. Beste oplossing is als Landuyt de max. toegestane snelheid verhoogd in combinatie met een strengere keuring. Spijtig genoeg zal ze dit niet lezen.

@Eugeen
Ik reeds ooit met een huurauto naar Las Vegas.
Onderweg in de woestijn, omdat er in de verste verte niets te zien was, wilde ik even testen hoe snel die wagen wel kon rijden. Ik had amper het gaspedaal ingedrukt en achter mij hoorde ik de sirène van een politiewagen die uit het niets was opgedaagd.

Stoppen... motor stilleggen... handen op het stuur houden etc. Net zoals in de filmpjes. Kostprijs 100 dollar.
Quote:
Dat zal je net zien. Je altijd aan de regels houden zelfs als het niet nodig is, rijdt je één keer te hard waar het volstrekt verantwoord is en dan mag je meteen honderd dollar betalen. Balen
Hopelijk voor jouw had je niet al te veel geld verloren met het gokken
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Het argument dat de bromfiets niet gemaakt is om sneller dan 45 te rijden gaat niet op voor een cat. B. Als je naar het zuiden van europa trekt zijn die dingen niet beperkt en rijden ze allemaal vlot 80 à 90. Een tijd geleden adverteerde Honda nog met een 50 cc die wanneer je een B rijbewijs had makkelijk kon omgezet worden naar een moto, plaat erop en dat ding kon makkelijk 90 halen.

Bovendien is het geen snelheidsbeperking maar een vermogensbeperking. Het vermogen moet zo beperkt zijn dat je op een vlakke weg niet sneller dan 45 kunt. Een beetje wind op de snuit of bergop en je snelheid zal heel wat lager uitvallen. Verder is het pedagogisch niet zo slim om ze zo te beperken. Het komt erop neer dat een bromfiets geen gasregelaar heeft maar een gasknop (uit of aan). M.a.w. men rijdt vrijwel altijd plankgas.
Ik zou eerder opteren om die dingen 70 te laten rijden en altijd op de baan te laten. Het is dan een soort minimoto die toch met het verkeer meekan. Men leert aan het verkeer deel te nemen ipv het te hinderen. Weet ook dat in veel landen al met de auto gereden kan worden vanaf 16 jaar, leeftijd is dus niet echt een issue. Natuurlijk moet er een degelijk examen aan vooraf gaan. Laat ze er ook ineens een kenteken op vijzen, dan is het nog makkelijker controleerbaar.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik vind dit goede ideeën van JC. Brommers 70 laten rijden Ik voel daar ook wel wat voor Inderdaad 70 km/uur kunnen ze wel aan en op een deel van de wegen is 70 km/uur de aanbevolen snelheid. Toen ze nog 70 km/uur reden op het fietspad was dat zwaar hinderlijk voor de fietsers, maar nu ze op de weg moeten rijden zijn ze hinderlijk voor de automobilisten omdat ze maar 45 km/uur mogen rijden. Ik ben ook gevoelig voor het argument dat ze wat harder moeten kunnen dan de max. toegestane snelheid ivm wind tegen en bergop rijden. Dus ik zou zeggen, laat ze dan maar meteen 75 km/uur rijden. Uiteraard moet er dan wel even goed naar gekeken worden welke brommers dat wel en niet aankunnen. Ik vermoed dat het toch geen probleem mag zijn als die snelheden wel al zijn toegestaan in sommige andere landen, het zouden in theorie toch dezelfde brommers moeten zijn. Ze gaan niet de ganse brommer aanpassen voor de kleine Belgische markt. Ik sluit me ook aan bij JC zijn argument dat het pedagogisch niet verstandig is om het vermogen te beperken tot 45 km/uur omdat ze dan altijd plankgas moeten geven. Het lijkt mij voor het autorijden een goede oefening om alvast te leren doseren. Ze zijn toch al 16 jaar of ouder én ze moeten rijexamen doen dus dan zijn ze er wel aan toe om met die verantwoordelijkheid om te gaan. Daarvoor heb je immers ook een praktijkexamen. De overheid eist iets van die jongens, wel de jongens mogen dan ook wat verantwoordelijkheid terug verwachten van de overheid nietwaar, waarvoor dient dat examen anders?

JC, doel jij op de USA waar ze al met 16 jaar mogen rijden? Hoewel ik er zeker niet op voorhand tegen ben moet ik er wel even de kanttekening bij maken dat het Amerikaanse verkeer heel wat rustiger en veiliger is dan in onze kleine landjes. Ook ligt de maximumsnelheid slechts op 80 km/uur (ben ik blij dat ik niet in de USA woon ), verklaart misschien wel waarom ze geen F1-coureurs hebben
Dat gezegd hebbende: ze zouden er zeker mee kunnen experimenteren, kan nooit kwaad. Je ziet tijdens de lessen en examens vanzelf wel ofdat het veilig gaat. Als je écht eerlijk bent (mannen, val niet over mij heen ik ben zelf ook een man) dan zouden vrouwen 1,5 jaar eerder mogen rijden dan mannen omdat ze biologisch en mentaal 1,5 jaar eerder volwassen zijn. Don't worry guys, we halen dat ook weer snel in

Ik wil er tot slot nog aan toevoegen dat het eigenlijk wel een beetje raar is dat we veel zitten te zagen over brommerrijders terwijl we ze geen enkele verantwoordelijkheid geven. Hoe kunnen ze leren met vrijheid om te gaan en dus verantwoordelijkheid nemen als wij ze geen enkele vrijheid geven?
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

@BBB: De klassieke dooddoener, de amerikanen rijden traag. Ik kan hier toch een paar kanttekeningen bij plaatsen.

Op veel highways is de max. snelheid 65 mph of een slordige 105 km/u. Dit heeft vooral te maken met subsidies die werden toegekend in de jaren 70 wanneer de snelheid beperkt werd. Nu zijn er ook met hogere limieten (75 mph). De staat Montana heeft zelfs het systeem van Duitsland, vrije snelheid op de highways, het is aan de verantwoordelijkheid van de chauffeur om zijn snelheid te kiezen.

Verder weten ze best waar ze kunnen vlammen. Ik ken een aantal zweefvliegers daar die met hun V8 pickups met een trailer van 9 m erachter tegen een slordige 80 mph (130 km/u) over de snelwegen racen.

Ik dacht zelfs dat het in de states mogelijk was om een vliegvergunning te bekomen vanaf 14 jaar. Zo krijg je kereltjes die met een Cessna met 230 pk tegen een 250 km/u rondvliegen, maar die nog niet met de auto mogen rijden.
Plaats reactie