Oranje spijkers

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Graag zou ik nog op het volgende willen wijzen.
Quote: AR 73.4. De voorlopige markeringen maken de andere witte overlangse markeringen die op dezelfde plaats zijn aangebracht waardeloos.
Als er bijvoorbeeld een oranje onderbroken streep aangebracht is tussen de rechtse en de middenste rijstrook, hoef je geen rekening meer te houden met een witte doorlopende streep die de denkbeeldige rechter rand van de rijbaan aangeeft.

Let wel dat enkel de witte overlangse markeringen waardeloos worden. Een oversteekplaats voor voetgangers bijvoorbeeld is een dwarsmarkering, en blijft wel geldig.

Ook dit nog. Met witte wegmarkeringen heb je tussen twee rijstroken soms een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar. Er bestaat geen oranje wegmarkering die hiermee overeenstemt.
jan
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 dec 2005, 00:00

Oranje spijkers

Bericht door jan »

Hoi,

Ik heb een probleempje, ik versta namelijk niet goed wat "oranje spijkers" zijn!

alvast bedankt,

LiNdS
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Jan,

Je weet wat een witte doorlopende (of onderbroken) streep is.

Tijdens wegenwerken worden soms oranje strepen op de rijbaan geschilderd om aan te geven hoe het verkeer tijdelijk moet verlopen.
Deze orange doorlopende (of onderbroken) strepen hebben dezelfde betekenis als de witte strepen.

Voor de duidelijkheid worden op die oranje strepen soms spijkers (een soort vierkante blokjes) gekleefd, die in sommige gevallen reflecterend kunnen zijn. Of men zou zelfs een volledige streep kunnen maken door het ene oranje blokje naast het andere te kleven.

Wanneer je een oranje streep ziet die door dergelijke blokjes gevormd is, dan duidt dit ook aan hoe tijdens de werken het verkeer moet lopen. De streep heeft dus ook dezelfde betekenis als een witte streep.
Plaats reactie