vraag 437

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
YWW

vraag 437

Bericht door YWW »

Klopt vraag 437 wel? HIer wordt gevraagd "Je nadert een gevaarlijke bocht.
Mag je een fietser die op de rijbaan rijdt, links inhalen?"

Het antwoord is ja en in de theorie staat dit ook, maar ik heb altijd gehoord dat inhalen in bochten gewoon niet mag, ik heb dit ook opgezocht en kwam op het antwoord "Het links inhalen van een fietser is verboden bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt"

Het is niet zo duidelijk in de vraag of je nog voldoende kunt zien in de bocht....

Kan iemand uitleggen waarom het antwoord dat Ja is?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 437

Bericht door Inazuma »

YWW schreef: 23 aug 2021, 18:19 ik heb altijd gehoord dat inhalen in bochten gewoon niet mag
En dat is dus fout ...

Dat inhaalverbod geldt om te beginnen
- IN de bocht, niet er voor, en je nadert de bocht ...
- niet tegenover (tweewielige) fietsen °)

Als je voldoende ver kan kijken mag het ook -fietser inhalen kan normaal over korte afstand- en als je op je eigen rijstrook blijft, eveneens.


Het kan ook zijn dat je door andere redenen niet mag inhalen - bvb je kan de 1 of 1,5m afstand niet bewaren binnen je eigen rijstrook - maar het algemene inhaalverbod is er niet


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /175-art17

17.1. Links inhalen is verboden wanneer de bestuurder de tegemoetkomende weggebruikers niet van ver genoeg kan opmerken om het inhalen zonder gevaar voor ongevallen uit te voeren.

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

3° bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt;



°) Door recente wijziging wegcode, vallen ook rijwielen met meer dan 2 wielen maar tot 1m breed, onder de benaming "fiets"

Het is dan wel een fiets, maar die "fietsen" met meer dan 2 wielen mag je NIET inhalen in de bocht, tenzij ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 437

Bericht door Benny Stinkens »

ik heb dit ook opgezocht en kwam op het antwoord "Het links inhalen van een fietser is verboden bij het naderen van de top van een helling en in bochten
Ben eens benieuwd waar je dit gevonden zou hebben :?:
Ofwel slecht gezocht, ofwel niet goed gelezen vrees ik.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: vraag 437

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef: 23 aug 2021, 21:33
ik heb dit ook opgezocht en kwam op het antwoord "Het links inhalen van een fietser is verboden bij het naderen van de top van een helling en in bochten
Ben eens benieuwd waar je dit gevonden zou hebben :?:
Ofwel slecht gezocht, ofwel niet goed gelezen vrees ik.
Ik heb dit gevonden op een site van de politie zelf dus ik denk wel dat dat betrouwbaar is.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 437

Bericht door de rijprof »

17.1. Links inhalen is verboden wanneer de bestuurder de tegemoetkomende weggebruikers niet van ver genoeg kan opmerken om het inhalen zonder gevaar voor ongevallen uit te voeren.
Geldt in het algemeen. Dus is een fiets inhalen ook verboden.

Maar de vraag gaat over een 'gevaarlijke' bocht en dat is niet noodzakelijk een bocht waar je de tegenkomende weggebruikers niet van ver genoeg kan opmerken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 437

Bericht door GRO »

Ik heb dit gevonden op een site van de politie zelf dus ik denk wel dat dat betrouwbaar is.
Als het over snelheid gaat, of alcohol wel. Maar de quote die jij aanhaalt, klopt dus niet met de wegcoderegels. En voor het examen moet je de wegcoderegels kennen en niet wat de politie op hun site daarvan maakt.
Plaats reactie