De Rijstroken vraag 543

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
kaynat

De Rijstroken vraag 543

Bericht door kaynat »

Hallo iedereen,

Ik kan de antwoord voor een vraag niet goed begrijpen.
Kan iemand mij helpen?
Dus de vraag gaat zoals:
Er zijn twee rijstroken op een rijbaan gedeeld door een onderbroken witte strepen vervolgens door een doorlopende oranje strepen. Er zijn twee autos groene and blauwe. De groene auto rijdt op de rechterkant van de rijbaan and de blauwe auto achter hem.
De vraag is kan de bestuurder van de blauwe auto de groene links inhalen?
De antwoord is NEEN want er is een doorgetrokken gele lijn in het midden van de rijbaan. De tijdelijke gele wegmarkering gaat boven de witte die je nog voor een stukje ziet.
Maar volgens mij de gele wegmarkingen gaat niet boven de witte markingen. Het heeft de zelfde betekenis als de witte wegmarkingen. En als de witte onderbroken strepen op jouw kant is dan de bestuurder van de blauwe auto toch kan de groene links inhalen.
Dus ik kan de antwoord niet goed begrijpen. Kunt iemand alstublieft meer uitleg geven over dit?
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: De Rijstroken vraag 543

Bericht door Rafael »

De gele wegmarking heeft dezelfde betekenis als de witte, maar als beide aanwezig zijn is de witte waardeloos. Je moet de witte dus negeren en rekening houden met de gele wegmarkering.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: De Rijstroken vraag 543

Bericht door Inazuma »

kaynat schreef: 20 jul 2021, 10:23 Maar volgens mij de gele wegmarkingen gaat niet boven de witte markingen.
Het heeft de zelfde betekenis als de witte wegmarkingen.
De voorlopige oranje-gele wegmarkeringen hebben dezelfde betekenis

Maar ...

De oranje-gele voorlopige wegmarkeringen gaan WEL boven de witte


Anders zou er geen reden zijn om 2 verschillende wegmarkeringen te hebben met dezelfde betekenis ... :idea:
Plaats reactie