Keren zonder fietspaden rechts en links aanraken

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Keren zonder fietspaden rechts en links aanraken

Bericht door Ebu26 »

Ik was videos aan het bekijken over hoe je moet keren, en heb deze video uit Nederland gevonden dat mij een paar vragen laat stellen.

Nu, ik weet dat de verkeersregels in Nederland niet exact hetzelfde zijn met die van België, maar mijn vraag is eigenlijk wat je kan of moet doen op zo een weg in België. Een smalle rijbaan met fietspaden aan beide kanten. (ik weet niet als ze ook fietspaden zijn in Nederland en of je er op mag rijden)

Mag ik in zo een weg in België keren? Dan mag ik toch niet even op het fietspad staan zoals in de video?

In de video staat ook dat je (in Nederland) niet mag keren op een weg met eenrichtingsverkeer en een weg waar stilstaan en parkeren verboden is.
AfbeeldingAfbeelding
Dat wist ik niet en moet dus opletten als ik met de auto naar Nederland ga. In Belgïe mag dat toch? Ik heb alleen geleerd dat op autosnelwegen en autowegen keren verboden is.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Keren zonder fietspaden rechts en links aanraken

Bericht door Benny Stinkens »

Op een fietspad mag je niet rijden, dus ook niet om te gaan keren.

In een éénrichtingstraat gaan keren :?: Wat wil je daar mee bereiken :?: Spookrijden :?: = Verboden :!:

Ik zou niet weten waarom dat je niet zou mogen keren in een straat waar parkeren of stilstaan verboden is :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Keren zonder fietspaden rechts en links aanraken

Bericht door Stefan Peeters »

In die video zie je geen fietspad.

Wat je daar ziet is te vergelijken met de fietssuggestiestrook in België.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Keren zonder fietspaden rechts en links aanraken

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef: 20 jul 2021, 07:05 In die video zie je geen fietspad.

Wat je daar ziet is te vergelijken met de fietssuggestiestrook in België.
Wordt in NL fietsstrook genoemd, en is deel van de rijbaan

Bij doorlopende streep mag je er niet met de auto op rijden (of parkeren stilstaan)

Bij onderbroken streep mag je er met wat anders dan fiets wel op rijden voor kruisen etc ... maar mag je er niet continu op rijden


Een NL fietspad is met bord aangegeven, géén deel van de rijbaan, en normaal ligt er apart van
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Keren zonder fietspaden rechts en links aanraken

Bericht door Inazuma »

Ebu26 schreef: 19 jul 2021, 17:08 In de video staat ook dat je (in Nederland) niet mag keren op ...een weg waar stilstaan en parkeren verboden is.
In België is er ooit zelfs een arrest vh hof van Cassatie nodig geweest om duidelijk te maken dat dat hier wél mag

Bestuurder stond "stil" - gestopt, om voorrang te verlenen voor aanvang vh manoeuvre - op plaats waar stilstaan niet mocht.
Kreeg PV ...

In Belgïe mag dat toch?
Da mag
Ik heb alleen geleerd dat op autosnelwegen en autowegen keren verboden is.
En éénrichtingsstraten uiteraard ...
Plaats reactie