Vraag 10913

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Daanst
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2021, 17:41

Vraag 10913

Bericht door Daanst »

Iets is me niet helemaal duidelijk hier. Ik ben al tegengekomen dat in deze situatie de voetganger wél voorrang heeft wanneer hij/zij zijn weg verderzet. In vraag10913 zou de auto toch rechts of links moeten afslaan en de voetganger is rechtdoorgaand verkeer? Zie bijlage (hierbij werd me verteld dat de voetganger wél voorrang heeft, ook zonder zebrapad)

https://ibb.co/xmxsxP3

Groeten
Daan
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 10913

Bericht door Inazuma »

Daanst schreef: 11 mei 2021, 17:57 Iets is me niet helemaal duidelijk hier. Ik ben al tegengekomen dat in deze situatie de voetganger wél voorrang heeft wanneer hij/zij zijn weg verderzet. In vraag10913 zou de auto toch rechts of links moeten afslaan en de voetganger is rechtdoorgaand verkeer?
Het gaat er ook om waar de voetganger zich bevindt :idea:

Hier steekt een voetganger dezelfde rijbaan over -zonder zebra- waar de bestuurder op rijdt
(voor de richtingsverandering - wat die nadien doet, maakt niet uit)

Voetganger moet dan voorrang verlenen aan de bestuurders op die rijbaan :!:


Je kan hier stellen dat de voetganger de àndere weg volgt
(van onder naar boven in deze tekening)

Zie bijlage (hierbij werd me verteld dat de voetganger wél voorrang heeft, ook zonder zebrapad)

https://ibb.co/xmxsxP3
De voetganger 1 steekt hier de rijbaan over die bestuurders 2 en 3 willen gaan indraaien

Voetganger heeft dan voorrang ...
Of anders gezegd bestuurders moeten voetganger voorrang verlenen - zelfs zonder zebra.

In dit geval verplaatsen de voetganger en de bestuurders zich langs dezelfde weg :
De voetganger vervolgt zijn weg op die weg
De bestuurders willen die weg verlaten en in de zijstraat indraaien


Als een (andere) voetganger verder in de ingeslagen weg oversteekt buiten een zebrapad, heeft die géén voorrang.
Voor de bestuurders is de richtingsverandering daar afgelopen ...
En voetgangers moeten in principe voorrang verlenen als ze de rijbaan over steken
Daanst
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2021, 17:41

Re: Vraag 10913

Bericht door Daanst »

Ok, soms maken ze het toch ingewikkeld bij mobiliteit :mrgreen: maar deze lijkt me nu wel duidelijk. Bedankt!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 10913

Bericht door Inazuma »

Daanst schreef: 12 mei 2021, 08:49 Ok, soms maken ze het toch ingewikkeld bij mobiliteit :mrgreen: maar deze lijkt me nu wel duidelijk. Bedankt!
In principe is dit niet echt anders dan bvb een fietser die een fietspad verder volgt langs de weg die je als bestuurder wil verlaten ...

Of een tram / bus die verder rijdt op een eigen bedding terwijl je wil afslaan
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10913

Bericht door de rijprof »

De auto doet op dat moment nog geen richtingsverandering en de voetganger wil dezelfde weg oversteken. Het maakt geen verschil of de voetganger ver of dicht bij een kruispunt is.
Een voetganger mag niet zomaar de rijbaan oversteken.

Pas indien de auto zou afslaan naar een andere weg verandert de voorrang.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie