12613

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Lennert99

12613

Bericht door Lennert99 »

Vraag 12613 is: Tot op hoeveel meter voor een rotonde mag je niet stilstaan of parkeren op de rijbaan en de berm?
Het antwoord hierop is 5 meter maar ik vroeg mij af waarom dit hier 5 meter is en niet 20 meter. Is dit omdat de rotonde als een kruispunt zonder verkeerslichten gezien wordt en het dus 5 meter afstand moet zijn? Ik dacht eerst dat het met het verkeersbord van de rotonde te maken had en het dus 20 meter was. Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 12613

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
...
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
...
10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden
De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 12613

Bericht door Inazuma »

Lennert99 schreef: 08 apr 2021, 18:49 Is dit omdat de rotonde als een kruispunt zonder verkeerslichten gezien wordt
Rotonde is een weg op zich

2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland

en vormt dus een kruispunt met de wegen die er op uit komen

dus 5m van de dwarsrijbaan van de rotonde blijven bij parkeren (meestal gaat dat fysiek ook niet anders kunnen)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 12613

Bericht door de rijprof »

Ook rekening houden met de verkeersborden, zie Art 24.10
maar in deze vraag zegt men daar niets over.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sneleveneenvraag

Re: 12613

Bericht door Sneleveneenvraag »

Toch nog een vraagje hierover: wordt een rotonde niet altijd aangekondigd door verkeersborden? En kun je er dan bijgevolg niet vanuit gaan dat, wanneer er in de vraag van rotonde (maar niet expliciet van verkeersborden) gesproken wordt, er toch veerkeersbord(en) aan de rotonde zullen staan? Dan geldt toch de regel van 20m?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 12613

Bericht door Inazuma »

Sneleveneenvraag schreef: 14 dec 2021, 14:49 Toch nog een vraagje hierover: wordt een rotonde niet altijd aangekondigd door verkeersborden? En kun je er dan bijgevolg niet vanuit gaan dat, wanneer er in de vraag van rotonde (maar niet expliciet van verkeersborden) gesproken wordt, er toch veerkeersbord(en) aan de rotonde zullen staan? Dan geldt toch de regel van 20m?
Er bestaat in België geen bord om rotonde aan te kondigen

Er staan per definitie wel voorrangsborden B1 (omgekeerde driehoek) of B5 (stop) aan een rotonde én D5 (verplicht rondgaand verkeer)
Anders is het geen rotonde ...

Het is mogelijk dat die nog een bijkomend parkeerverbod opleveren, ifv hoogte voertuig en verkeersbord(en) ...
Sneleveneenvraag

Re: 12613

Bericht door Sneleveneenvraag »

Beste, dank voor je antwoord.
Sorry ik heb me te snel uitgedrukt, ik doelde op de voorrangsborden die er dan per definitie staan. Er staan dan dus toch altijd verkeersborden aan een rotonde? En dus is het antwoord op de vraag dan toch altijd 20m? (Tenzij er natuurlijk gespecifieerd wordt of je kan zien dat de verkeersborden minstens 2m hoog zijn en je auto niet hoger dan 1,65m?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 12613

Bericht door GRO »

Die 20 meter bij borden hangt af van hoe hoog het bord staat en hoe hoog het voertuig is. Je kunt dus niet zeggen sowieso altijd 20 meter.
Bij vragen nooit iets bijfantaseren. Als bv gevraagd wordt wat de minimumsnelheid op een autosnelweg is, is het antwoord 70 km/uur. Dan niet bijfantaseren: "Jamaar, en als er nu eens dichte mist hangt...".
Plaats reactie